اكران خاكستری

گفت‌وگو با 2 مدیر سینمادرباره توصیف رنگی جناب وزیر ارشاد از وضع نمایش فیلم در ایران

اكران خاكستری

بزنیم به تخته، اوضاع اكران سینمای ایران آن‌قدرها هم بد نیست، دست‌كم اكران رنگ‌پریده و رنگ و رورفته‌ای نداریم. وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌تازگی در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری، رنگ اكران سینمای ایران را «خاكستری» توصیف و اعلام كرد كه شرایط نمایش فیلم در سینمای ما نه خیلی بد است و نه خیلی خوب. اگرچه تعداد ناكافی سالن‌های سینما، وجود فیلم‌های متوسط و سطح پایین، بحث ناعدالتی در اكران و فیلم‌سوزی و تنوع كم ژانری، بخشی از مهم‌ترین معضلات اكران سینمای ایران در این سال‌هاست، اما اگر نیمه پر لیوان را ببینیم، باید به اكران فیلم‌های فرهنگی و گیشه پررونق آنها اشاره كرد كه جای امیدواری دارد. متری شیش و نیم، سرخپوست، شبی كه ماه كامل شد، به وقت شام، مغزهای كوچك زنگ‌زده، بمب یك عاشقانه و تنگه ابوقریب از جمله فیلم‌هایی هستند كه در این دو سال اكران شده‌اند و موردپسند مخاطبان هم قرار گرفته‌اند. به بهانه این موضوع و صحبت‌های اخیر جناب وزیر، سراغ دو مدیر سینما رفتیم تا ببینیم واقعا اكران ما چه رنگی دارد و صحبت‌های سیدعباس صالحی چقدر به واقعیت نزدیك است.

مدیر سینما سمرقند درباره وضع اكران سینمای ایران به جام‌جم گفت: خوشبختانه اكران شرایط خوبی دارد و اگر تعداد سالن‌های سینما بیشتر شود، وضع اكران بهتر هم خواهد شد و فیلم‌ها می‌توانند در شرایط خیلی بهتری اكران شوند.
وضع خوب فیلم‌های فرهنگی
هیراد اسماعیلی ادامه داد: از نظر اكران فیلم‌های فرهنگی، اوضاع خوب است و در سال 98 فروش فیلم‌های فرهنگی ما نسبت به فیلم‌های كمدی پایین نبود. این موضوع نشان می‌دهد اگر فیلمی خوب باشد، تماشاگر با آن ارتباط برقرار می‌كند و می‌فروشد. البته موفقیت هر فیلم دراكران، به فصل و نوبت نمایش آن هم بستگی دارد.
این مدیر سینما افزود: نسبت به تعداد سالن سینماهایی كه وجود دارد، احساس می‌كنم پخش و توزیع فیلم‌هایمان بد نیست. فكر می‌كنم از اول سال تا این زمان در تابستان، بیش از 20 فیلم در سینماها اكران شده است.
مدیر سینما سمرقند گفت: بخشی از اكران به میزان فروش فیلم‌ها برمی‌گردد. از یكسری فیلم‌ها آن‌طور كه باید در اكران، استقبال نمی‌شود كه این دلیلی بر خوب نبودن آن آثار نیست. البته فیلم‌هایی هم وجود دارند كه واقعا خوب نیستند و توقع فروش هم از آنها نمی‌رود. گاهی هم پیش می‌آید به برخی فیلم‌ها موقع اكران كم‌لطفی می‌شود، اما در مجموع شرایط اكران فیلم‌های سینمای ایران از نظر سینما، سالن و سئانس بد نیست.
اسماعیلی درباره تنوع گونه در اكران هم نظر مثبتی دارد. او در این خصوص توضیح داد: سینمای ما نسبت به شرایط جامعه، چندان هم بی تنوع نیست. ما در طول سال، فیلم كودك داریم. درحالی كه قبلا كمتر بود اما ما این روزها در این گونه، فیلم تپلی‌ومن را داریم. در اكران نوروز هم فیلم پیشونی‌سفید3 را داشتیم. فیلم‌های كمدی را هم كه همیشه در اكران داریم، فیلم‌های اجتماعی هم كه در اكران وجود دارد. برخی مواقع فیلم‌های دلهره‌آور هم اكران می‌شود. ممكن است به لحاظ سبك فیلمی، برخی فیلم‌های سینمای ما شبیه هم باشد اما از نظر گونه‌ای چندان فقیر نیستیم. كلا نظر من نسبت به وضع اكران، مثبت است.
یك چرخه به هم پیوسته
مدیر سینما سپیده درباره این موضوع به جام‌جم گفت: درباره اكران خاكستری باید دید از كدام زاویه به آن نگاه كرد. از نظر آمار فروش اگر بخواهیم نگاه كنیم، ركوردهای فروش خیلی خوبی در سینماها جابه‌جا شد، اما اگر بخواهیم به مجموع شرایط اكران نگاه كنیم، رنگ اكران تا حد زیادی خاكستری است، یعنی نه می‌شود گفت كه اكران سیاهی داشتیم و نه خیلی اكران ایده‌آل و خوبی داشتیم كه اگر این را بگوییم قطعا یك شعار بیشتر نخواهد بود.
مهدی نیك‌آیین ادامه داد: به لحاظ قوانین و آیین‌نامه‌ها، گرایش‌ها بیشتر به سمت خواست‌های پردیس‌های سینمایی است و پردیس‌هایی كه از هفت تا ده سالن سینما دارند، با وضع بسیار بهتری در اكران روبه‌رو هستند و حتی می‌توان رنگ اكران آنها را سفید دانست. این پردیس‌ها وضع به‌مراتب بهتری در اكران نسبت به سینماهای قدیمی یا پردیس‌های سه چهار سالنه دارند. پردیس‌هایی با سالن‌های بالا محدودیتی در اكران ندارند و هر فیلمی را كه دلشان بخواهد اكران می‌كنند.
مدیر سینما سپیده در مجموع وضع اكران در یكی دو سال قبل را نسبتا خوب توصیف كرد و گفت: این خوب بودن را بیشتر از لحاظ فروش و گیشه می‌گویم، اما امسال، تابستان خیلی خوبی در اكران نداشتیم كه آن هم دلایلی دارد؛ درحالی كه ما تابستان قبل، فیلم پرفروش هزارپا را در همین فصل برای اكران داشتیم كه خیلی به فروش سینماها كمك كرد، اما امسال چنین فیلمی نداشتیم. آمار نشان می‌دهد مرداد امسال، فروش فیلم‌ها افت
داشته است.
نیك‌آیین به فقر گونه در سینمای ایران هم اشاره كرد و توضیح داد: به قول یكی از اساتید فیلمنامه‌نویسی در سینمای ایران به جز كمدی، فقط می‌توان ملودرام اجتماعی نوشت و نمی‌توان سراغ گونه دیگری رفت. ما گونه‌هایی نظیر وحشت نداریم، فیلم‌های مستند، چندان جایی در سینمای ما ندارد و كوتاه و موقتی در هنر و تجربه اكران می‌شود. اكران فیلم كودك چندان محكم و بابرنامه نیست. همه اینها باعث می‌شود به چرخه تولید و اكران لطمه وارد شود. این‌كه درصد زیادی از مردم به سینما نمی‌روند، دلیلش همین‌هاست. در حالی كه اگر به سلیقه‌های مختلف بها داده شود، پای مخاطبان بیشتری به سینماها باز می‌شود.
این مدیر سینما تاكید كرد: چرخه سینما به‌هم‌پیوسته است كه آخرین آنها اكران است. ما برای یك اكران خوب، نیاز به تولید خوب و پیش از آن به یك سیاستگذاری درست داریم. بنابراین نیاز داریم كه از اول به قضیه نگاه و توجه كنیم و نه از انتها.