بحث كمك مالی فرانسه مطرح نیست

ظریف در پاسخ به سوال جام‌جم

بحث كمك مالی فرانسه مطرح نیست

 آخرین مقصد سفر اروپایی وزیر خارجه كشورمان فرانسه بود؛ مقصدی كه از ابتدا در برنامه سفر نبود و بعد به آن اضافه شد و از همان ابتدا مشخص بود مربوط به برجام و پیشنهادهایی است كه اخیرا از سوی امانوئل مكرون، رئیس‌جمهور فرانسه مطرح شده تا از نابودی كامل برجام جلوگیری شود.
دوشنبه شب در سوئد بود كه اعلام شد قرار است محمدجواد ظریف بعد از اتمام سفر به سه كشور اسكاندیناوی شامل فنلاند، سوئد و نروژ، سفری به پاریس داشته باشد و با مكرون، رئیس‌جمهور فرانسه و لودریان، وزیر خارجه این كشور دیدار و گفت‌وگو كند.
همزمان با انتشار این اخبار، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این‌كه احتمالا پیشنهاد جدیدی از سوی رئیس‌جمهور فرانسه درباره برجام در راه است، مطرح شد و برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی درباره این پیشنهاد منتشر كردند كه البته به نظر می‌رسد همچون پیشنهادهای قبلی فرانسه، تناسبی با مطالبات ایران ندارد.
بر اساس جزئیات منتشر شده، پاریس این‌بار ایده كمك مالی به تهران را مطرح و آن را به فراهم شدن مقدمات گفت‌وگو درباره سه موضوع چالش‌برانگیز مشروط كرده است.
نخستین درخواست پاریس از ایران گفت‌وگو درخصوص بندی از برجام موسوم به «بندغروب» است كه محدوده زمانی ده ساله توافق هسته‌ای را مورد اشاره قرار می‌دهد. افزون بر این، پاریس از تهران می‌خواهد در ازای كمك اقتصادی، به درخواست گفت‌وگو درباره فعالیت‌های موشكی‌اش و مسائل مورد بحث در منطقه خاورمیانه پاسخ مثبت دهد. پاریس همچنین خواستار آن شده كه تهران در صورت پذیرفتن این پیشنهاد در زمینه اجرای برجام خویشتنداری كرده و شرایط تعهدات برجامی‌اش را به نقطه آغاز بازگرداند.
یك منبع آگاه در وزارت خارجه در گفت‌وگو با جام‌جم تایید كرد چنین اخباری وجود دارد، اما با این حال وزیر خارجه كشورمان پس از گفت‌وگوهایی كه دیروز با مكرون داشت، ترجیح داد پاسخ دقیق و شفافی
در این باره ندهد.
محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با جام‌جم در پاسخ به سوالی درباره جزئیات پیشنهاد مكرون گفت: در مراحل مذاكره بهتر است محتوای مذاكره و پیشنهادهای طرفین به صورت علنی مطرح نشود، چون طرف‌های مذاكره همیشه پیشنهادهایی را به عنوان موضع مذاكراتی مطرح می‌كنند كه در صورت علنی شدن برای آنها حیثیتی شده و مذاكره پیرامون آن ناممكن می‌شود. لذا از این‌كه وارد گمانه‌زنی در مورد مفاد طرح بشوم معذورم.
وی در پاسخ به این‌كه آیا جزئیات مطرح شده مبنی بر این‌كه فرانسه كمك مالی به ایران را به توقف كاهش تعهدات برجامی، گفت‌وگو پیرامون بند غروب و موضوعات منطقه‌ای مشروط كرده است، تایید می‌كنید، گفت: بحث كمك مطرح نیست بلكه كشورهای اروپایی تعهداتی در قالب برجام دارند كه باید آن را اجرا كنند.
ظریف افزود: ایران اعلام كرده طبق بند36 شروع به كاهش تعهدات برجامی خود كرده است، اما در صورتی كه طرف مقابل به تعهداتش عمل كند، اجرای تعهدات ایران قابل بازگشت است.
وی در بخش دیگری از این پاسخ بیان كرد: امنیت خلیج فارس مهم است و پیشنهادهایی را از پنج سال پیش در مورد امنیت خلیج فارس مطرح كرده‌ایم و روی میز است. همسایگان را همواره دعوت كرده‌ایم كه این موضوعات را دنبال كنند.
ظریف ادامه داد: در مورد آزادی كشتیرانی نیز آماده هستیم به‌عنوان عضو موثر جامعه بین‌الملل در قبال آزادی برای كشتیرانی ایران، ما هم برای آزادی كشتیرانی همكاری داشته باشیم.
وی افزود: زیرا حقوق بین‌الملل برای این است كه همه بتوانند با اطمینان برای آینده  اقدام كنند، چرا كه نمی‌شود آینده برای كشوری غیرقابل اطمینان باشد یا یك كشور به‌صورت غیرقابل پیش‌بینی عمل كند و توقع داشته باشد دیگران این‌گونه رفتار نكنند.
ظریف همچنین در سخنانی در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدارش با مكرون گفت: بحثی كه با رئیس‌جمهور فرانسه داشتیم در ادامه تماس‌های تلفنی روسای جمهور دو كشور در چند هفته گذشته است. فرانسه پیشنهادهایی ارائه كرده بود و ما نیز درباره نحوه اجرای برجام و گام‌هایی كه نیاز است طرفین بردارند پیشنهادهایی ارائه كرده بودیم. ما گفت‌وگوها را ادامه می‌دهیم و تماس‌های مکرون با آقای روحانی ادامه خواهد داشت. دیدگاه‌های ما كاملا مشخص است و برجام را غیرقابل مذاكره مجدد می‌دانیم.
وزیر خارجه، مذاكرات را خوب و سازنده دانست و گفت: البته به این بستگی دارد كه چگونه اتحادیه اروپا بتواند به تعهداتی كه در قالب برجام و همین‌طور تعهداتی كه بعد از برجام و خروج آمریكا متعهد شده عمل كند. البته اجلاس جی ۷ هم است و فرصتی برای آقای مكرون كه با سایر اعضای اروپایی ۱+۴ و اگر بخواهند با سایر اعضای گروه ۷ صحبت كنند.
 حاشیه‌نگاری خبرنگار جام‌جم
از سفر به پاریس

ابتدا قرار بود صرفا سفر به كشورهای حوزه نوردیك باشد و به همین دلیل برای خبرنگاران ویزای ملی اخذ شد كه صرفا برای حوزه نوردیك بود، بنابراین برای سفر خبرنگاران به پاریس می‌بایست مجوزی اخذ می‌شد.
سفارت ایران در پاریس با همكاری وزارت كشور و وزارت خارجه فرانسه ظرف دو روز مجوز ورود ما را به فرانسه اخذ كرد و درنهایت عصر پنجشنبه وارد فرودگاه وی.آی.پی بورژه پاریس شدیم.
اخباری منتشر شده بود كه هیچ مقامی برای استقبال ظریف به فرودگاه نیامده بود، در حالی كه چند سالی است در اروپا چندان مرسوم نیست مقامی برای استقبال در فرودگاه حضور داشته باشد و در ضمن این موضوع دوجانبه است و هیچ مقامی از دو كشور در مراسم استقبال حضور ندارد.
همچنین این دیدارها خصوصی و غیررسمی بوده است. در ضمن 12500 نیروی امنیتی مسؤول تامین امنیت اجلاس جی 7 هستند كه قرار است امروز در شهری در جنوب فرانسه برگزار شود.
محمدجواد ظریف در نروژ گفته بود سفرم به پاریس ربطی به نشست گروه 7 ندارد و به دستور رئیس‌جمهور و برای بررسی پیشنهاد مكرون به پاریس می‌روم.