انتشار عمومی دلایل رد صلاحیت  با درخواست نامزدها قابل اجرا است

انتشار عمومی دلایل رد صلاحیت با درخواست نامزدها قابل اجرا است

احمد توكلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

شفافیت در عملكرد شورای نگهبان، هم برای این نهاد و هم در نوع تعاملات شورای نگهبان با مردم بسیار موثر است.
یكی از این موارد بیان دلایل رد صلاحیت‌ها است. البته این نهاد در این حوزه ممنوعیت‌هایی هم دارد. طبعا بخشی از موضوعات مرتبط با رد صلاحیت نامزدها به مسائل اخلاقی برمی‌گردد و بیان شفاف این‌گونه مسائل در عموم مضر است و در عین حال برخی نامزدها نیز ممكن است تمایلی نداشته باشند كه بعد از انتشار موارد رد صلاحیت اعم از اخلاقی، سیاسی، مالی و اعتقادی در بین مردم به سوء رفتار اشتهار داشته باشند.  
اما در عین حال این مشكل را می‌توان حل كرد تا بیش از این دچار چالش نشویم. به این صورت كه اگر نامزد رد صلاحیت‌شده صرفنظر از موضوعات اخلاقی درخواست انتشار دلایل رد صلاحیت خود را داشت، شورای نگهبان اقدام به انتشار این موارد به صورت عمومی كند.  اگر این رویه از سوی این نهاد اتخاذ شود به مصلحت نزدیك‌تر است. البته احتمال دارد شورای نگهبان عنوان كند كه قانون چنین تكلیف و وظیفه‌ای را برای آنها در نظر نگرفته است كه در این‌صورت حال باید گفت كه طرح چنین درخواستی به عنوان حقوق شخصی نامزدها  درنظر گرفته می‌شود.
به عبارت دیگر شورای نگهبان برابر قانون وظیفه‌ای برای انتشار عمومی دلایل رد صلاحیت همه نامزدها ندارد، اما اگر نامزدی صرفنظر از مباحث اخلاقی، درخواست انتشار عمومی دلایل رد صلاحیت خود در موارد اقتصادی، سوء‌استفاده از قدرت و مقام، ضدیت با نظام و انحرافات سیاسی را دارد حتی اگر قانون هم منع كرده باشد نامزد یا نامزدهای انتخاباتی می‌توانند عنوان كنند كه این موارد جزو حقوق شخصی من است و شورای نگهبان می‌تواند دلایل ردصلاحیت‌ها را به صورت عمومی  منتشر كند.  البته راه و سازوكار بهتر و معقول‌تری را هم می‌توان در نظر گرفت و آن هم این‌كه برای جلوگیری از این چالش‌ها و تنش‌هایی كه هر دوره انتخاباتی پیش می‌آید انتشار عمومی دلایل ردصلاحیت‌های نامزدها از سوی شورای نگهبان در قالب طرح یا لایحه‌ای از سوی نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد و بعد از تصویب آن از سوی مجلس و تایید شورای نگهبان به صورت قانون درآید. اما در عین حال معتقدم كه ضوابط و شرایط فعلی هم با اندیشیدن تدابیری قابل حل است.