مرور و عبور

مرور و عبور

ژاپن پتروشیمی ایران را بیمه کرد
دولت ژاپن تصمیم گرفته چهار طرح اقتصادی در ایران از جمله ساخت تاسیسات پتروشیمی را زیر پوشش بیمه بازرگانی میان‌مدت قرار دهد.
یومیوری شیمون نوشت: کل هزینه این طرح‌ها 700 میلیون دلار است. مقام‌های ژاپنی گفته‌اند این موضوع به صورت رسمی در جریان دیدار هفته آینده سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور ایران به توکیو قطعی می‌شود. برای نخستین بار طی هشت‌سال گذشته بهار امسال طرح ساخت فیبرهای نوری در راه‌آهن ایران زیر پوشش بیمه بازرگانی میان‌مدت قرار گرفت.( صفحه 4)



افغان‌های گرسنه در آستانه مرگ
نماینده برنامه جهانی‌غذا در امور افغانستان روز گذشته نسبت به خطر گرسنگی در افغانستان هشدار داد و اعلام کرد یک میلیون افغان با خطر مرگ ناشی از گرسنگی روبه‌رو هستند.  گرارد ون دیجیک در گفت‌وگو با خبرنگاران در اسلام‌آباد عنوان‌کرد: اگر برنامه جهانی غذا نتواند به اقدامات امدادی و کمک‌رسانی خود به مردم افغانستان ادامه دهد، تا چند ماه دیگر صدها هزار نفر از مردم فقیر این کشور با خطر گرسنگی شدید مواجه خواهندشد. برای کمک‌رسانی به مردم این مناطق تا ماه می 2001 ( اردیبهشت سال 80) به 115 هزار تن مواد غذایی به ارزش 54 میلیون دلار نیاز است. ( صفحه 13 )‌



گفت‌وگو با اکبرخواجویی درباره سریال برگبار
تصویربرداری سریال برگبار به تهیه‌کنندگی و کارگردانی اکبرخواجویی در تهران ادامه دارد. به گزارش جام‌جم این سریال چهارمین ساخته تلویزیونی خواجویی است که سریال پدرسالار را در کارنامه خود دارد. این کارگردان درباره داستان برگبار گفت: این سریال داستان زندگی دختر و پسر جوانی به نام نیلوفر و احمد است که طی اتفاقاتی با هم آشنا شده و ازدواج می‌کنند؛ اما در راه بازگشت سفر از اصفهان دچار سانحه‌رانندگی می‌شوند و اتفاقی که برای نیلوفر رخ می‌دهد کل زندگی آنها را تحت‌الشعاع قرار‌می‌دهد. فیلمنامه این سریال را علی‌اکبر محلوجیان نوشته و در 13 قسمت در گروه فیلم و سریال شبکه سه تولید می‌شود. کمند امیرسلیمانی، حسن جوهرچی، اردلان شجاع‌کاوه، حمیده خیرآبادی برخی از بازیگران این سریال هستند ( صفحه 3 )



واکنش سازمان‌ملل به تحریم‌های خودسرانه آمریکا
مجمع‌عمومی سازمان‌ملل‌متحد با تصویب قطعنامه‌ای سیاست آمریکا در تحریم خودسرانه کشورها را محکوم کرد.
این قطعنامه که با 136 رای موافق و دو رای مخالف آمریکا و رژیم‌صهیونیستی تصویب شد، هدف از تحریم‌های اقتصادی یکجانبه آمریکا را رسیدن به اهداف‌سیاسی عنوان کرده و امضاکنندگان نگرانی عمیق خود را از تاثیر این اقدامات فرامرزی آمریکا اعلام کرده‌اند. ( صفحه 13 )


بازنشسته‌کردن پاپ در یک کتاب
آیا پاپ، خود را بازنشسته می‌کند؟ یکی از کاردینال‌های بانفوذ بلژیک به این سوال پاسخ مثبت داده‌است. کاردینال گادفرید دانیلز در کتابی که پنجشنبه‌گذشته در آمریکا و اروپا منتشر شد، این احتمال را که پاپ‌ژان‌پل دوم از سکوی سرپرستی کلیسا پایین بیاید، رد نکرده‌است. وی در این کتاب که « رک سخن گفتن یا شش گفت‌وگو با کاردینال » نام دارد، نوشته‌است: اسقف‌ها در 75 سالگی از کار کناره می‌گیرند، اگر پاپ هم بعد از سال 2000 خود را بازنشسته کند، برای من تعجبی ندارد.»  واتیکان در واکنش به این کتاب فقط گفته: این نظر شخصی کاردینال دانیلز است و ما آن را تایید نمی‌کنیم.»  پاپ ژان پل دوم به بیماری‌های متعددی دچار است. او جویده‌جویده صحبت می‌کند و دستانش می‌لرزد که هر دو نشانه بیماری پارکینسون است. پاپ تا چند ماه دیگر 81ساله خواهدشد. ( صفحه 16 )