فرش قرمز اتوبوس و مترو برای کرونا

محدودیت‌های اخیر نتوانسته از شلوغی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بکاهد

فرش قرمز اتوبوس و مترو برای کرونا

    تنها سه روز از اجرای محدودیت‌های تازه می‌گذرد؛ محدودیت‌هایی که تعداد کارکنان دولت را به یک‌سوم کاهش داده و کسب‌وکارها را به‌جز گروه یک شغلی که شامل مشاغل امدادی و خدماتی می‌شود، به تعطیلی کشانده و ساعت کاری ناوگان حمل‌ونقل عمومی را کاهش داده است. اما در چند روز گذشته تصاویری از ازدحام مسافران شهری در مترو و اتوبوس‌های شهری دست‌به‌دست می‌شود که نشان از بی‌تأثیری این محدودیت‌ها در رویه کاری شهروندان دارد. حداقل در این تصاویر ردی از خلوتی ناشی از محدودیت دیده نمی‌شود و از همان ساعات ابتدایی روز ازدحام در مترو و اتوبوس به شکل آشکاری به چشم می‌آید. برخی می‌گویند زور دولت فقط به کسب‌وکارها رسیده و کارمندان شرکت‌های خصوصی بی‌توجه به محدودیت‌ها به روال عادی فعالیت‌شان ادامه می‌دهند، نشانه این باورشان هم در خیابان‌هایی است که همچنان شلوغند و متروهایی که مملو از مسافر و ترافیکی که به راه است.
ازدحام تصاویر در اتوبوس‌های شهری را یک روز پس از انتشار آن عکس‌ها از زبان مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران تأیید می‌شود. محمود ترفع، درباره وضعیت تردد مسافران در ناوگان اتوبوسرانی همزمان با آغاز محدودیت‌های کرونایی می‌گوید: با توجه به این‌که سیستم کارت بلیت ما به‌صورت آفلاین است، آمار دقیقی از تعداد مسافرانی که امروز از خطوط اتوبوسرانی استفاده کرده‌اند، نداریم اما شواهد عینی نشان می‌دهد تغییر چندان محسوسی در آمار مسافران رخ نداده و خطوط شلوغ ما،همچنان پرمسافر است.
او ‌ گفته وضعیت ازدحام در اتوبوس‌های شهری همانی است که پیش از محدودیت‌ها هم بود. البته محمود ترفع پیشنهادی برای رفع این مشکل هم می‌دهد و در گفت‌وگو با ایلنا‌ می‌گوید برای جلوگیری از شلوغی در دو ساعت پرازدحام اتوبوس‌ها، شناورسازی ساعت کار ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی بررسی شود تا با این اقدام بتوانیم ازدحام مسافر را در خطوط کاهش دهیم و با مدیریت سفرها، فاصله‌گذاری اجتماعی را در اتوبوس‌ها اجرایی کنیم.
حمیدرضا گودرزی، رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی ستاد کرونا اما نظر دیگری دارد و دلیل این شلوغی به چشم آمده را بارندگی دیروز تهران می‌داند. او که ‌ با بخش خبری رسانه ملی گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: با توجه به  وضعیت بارانی تهران هم تعداد واگن‌ها و هم تعداد اتوبوس‌ها افزایش پیداکرده است.
 داغی که تازه شد
کاهش مورد انتظار بار سفرهای شهری به نظر نمی‌رسید که داغ مشکل همیشگی پایتخت را تازه کند، اما چنین شد و وقتی تصاویر ازدحام مترو و شلوغی اتوبوس‌ها منتشر شد، دوباره بحث فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تازه شد؛ ناوگانی که در شرایط عادی هم در آستانه فروپاشی بوده و حالا در شرایط کنونی کمبودهایش بیشتر عیان شده است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم دیروز به این نکته اشاره کرد و گفت: «مدیریت شهری از آغاز بحران کرونا یک ریال نیز از اعتبارات ستاد ملی کرونا دریافت نکرده و در تخصیص اعتبارات مصوب دولت هم با چالش مواجه شده است.»
 روز اول؛ نمره قبولی
به نظر می رسد به‌جز مساله ازدحام جمعیت در اتوبوس و مترو محدودیت‌ها در بخش‌های دیگر مفید بوده است. آن طور که فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته روند اجرای محدودیت‌ها مناسب بوده است. رحمانی فضلی گفته مردم رعایت کرده‌اند و صاحبان مشاغل همکاری خوبی داشته‌اند. او می‌گوید: تمام تخلفات در بحث محدودیت تردد پس از ساعت مقرر توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود. هرچند همین دیروز برخی خبرگزاری‌ها نوشتند هنوز تاکسی‌های اینترنتی برای فعالیت در محدودیت زمانی ۲۱ تا ۴ بامداد بلاتکلیف هستند. آن‌طور که برخی رانندگان به مهر گفته‌اند آنها در اولین شب اجرای محدودیت‌ها جریمه‌شده‌اند.
 جاده‌ها خلوت شدند
چند روز پیش و در آستانه آغاز محدودیت‌های تازه، محمدجواد آذری جهرمی با انتشار توییتی از نتایج تحلیل‌هایی خبر داد که نشان می‌داد طی دو روز منتهی به 29 آبان، 8 درصد افزایش در سفرهای بین استانی داشته‌ایم. او نوشته «بیشترین مسافر ورودی را استان‌های البرز، تهران و مازندران داشته‌اند که استان مازندران، مسافر خروجی کمتری دارد و نشان می‌دهد بسیاری برای سفر تفریحی و اقامت به آنجا می‌روند.» بر اساس ادعای او، حدود 290 هزار نفر در روزهای منتهی به آغاز محدودیت‌ها وارد استان مازندران شده‌اند اما حالا و با آغاز محدودیت‌ها رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از کاهش ۳۰ درصدی ترددهای جاده‌ای در روز گذشته خبر داده است. احمد شیرانی همچنین از مردم خواسته از انجام هرگونه سفر و جابه‌جایی غیرضروری در شهر و بین شهرها خودداری کنند.
 کشته‌ها بیشتر؛ وضعیت همچنان قرمز
هرچند مشاهده تأثیر این محدودیت‌ها در آمار خیلی زود است  اما وزارت‌ بهداشت می‌گوید در فاصله اولین روز آذر تا روز دوم ۴۷۵ نفر با کرونا جان‌باخته‌اند و حالا شمار جان‌باختگان این بیماری با آمارهای دولتی به بیش‌ از ۴۴ هزار نفر رسیده؛ ۴۴ هزار و ۸۰۲ نفر. در همین فاصله زمانی آزمایش کرونای ۱۳ هزار و ۵۳ نفر جدید مثبت شده و ۲۱۶۰ نفرشان بستری‌شده‌اند. با توجه به همین آمارهای دولتی هم تاکنون، آمار کسانی که آزمایش‌ کرونای‌شان مثبت شده، به ۸۵۴ هزار و ۳۶۱ نفر رسیده و ۵۷۹۶نفر در آی‌سی‌یوها بستری‌اند. مرگ‌ومیرها نسبت به‌روز پیش‌ازاین آمار 40 نفر افزایش داشته است. آن‌طور که سخنگوی وزارت بهداشت گفته، اوضاع در تهران، اصفهان، قم، آذربایجان‌ها، خراسان‌ها، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، مرکزی، کرمان، کردستان، همدان و یزد همچنان قرمز است.