بازگشت به نوامبر 2010

دکتر محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، از دانشمندان برجسته هسته‌ای کشور ‌در سالروز شهادت دکتر مجید شهریاری مورد سوءقصد قرار گرفت و به شهادت رسید

بازگشت به نوامبر 2010

بالاخره راز رفت و آمدهای اخیر میان مقامات آمریکایی، اسرائیلی و سعودی فاش شد و ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان توسط مثلث تروریسم دولتی آمریکایی، عربی، صهیونیستی، غروب جمعه دیروز را غم انگیزتر از همیشه کرد. محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان بود که دیروز در آستانه سالگرد شهادت دکتر مجید شهریاری در آبسرد دماوند مورد سوءقصد قرار گرفت و به شهادت رسید. این اتفاق درست زمانی روی داد که بعضی در داخل سعی کردند به حاکمان جدید کاخ سفید پیام بازگشت به «ژانویه 2017» را ارسال کنند، اما با ترور شهید فخری‌زاده، درست در سالگرد شهادت شهید شهریاری، از سوی طرف مقابل یعنی آمریکا، اسرائیل و متحدانش، پیام بازگشت به «نوامبر 2010» یعنی یادآوری ترور و حذف دانشمندان ایرانی صادر شد.
عصر دیروز بود که صدای یک انفجار در بلوار مصطفی خمینی شهر آبسرد خبرساز شد. شاهدان عینی یک انفجار و پس از آن صدای رگبار را گزارش کردند و اعلام شد یک خودرو هدف این ترور بوده است.
سرنشین این خودرو محسن فخری‌زاده از دانشمندان هسته‌ای و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بود.به گزارش تسنیم در این اقدام تروریستی، ابتدا یک دستگاه خودروی نیسان در میدان خلیج فارس آبسرد در حین عبور خودروی دانشمند هسته‌ای کشورمان به صورت انتحاری منفجر می‌شود و سپس عامل بعدی، اقدام به تیراندازی رگباری کرده که در پی آن یکی از محافظان شهید فخری‌زاده چهار گلوله خورده و آقای محسن فخری‌زاده نیز در پی انفجار و اصابت تیر به‌وسیله بالگرد به بیمارستان منتقل می‌شود که به دلیل شدت جراحت به شهادت می‌رسد.
وزارت دفاع در بیانیه‌ای که پس از شهادت محسن فخری زاده صادر کرد در توضیح این عملیات تروریستی نوشت: بعدازظهر جمعه عناصر تروریست مسلح، خودروی حامل محسن فخری زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها، آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد.
وزارت دفاع در ادامه اطلاعیه خود افزوده است: متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیای ایشان موفق نبود و این مدیر خدوم و دانشمند پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
تکرار یک عملیات تروریستی
دکتر فخری زاده در حالی دیروز توسط تروریست‌ها به شهادت رسید که پیش از این نیز هدف ترور ناکام صهیونیست‌ها قرار گرفته بود، اما تروریست‌ها این بار با دقت و شدت بیشتری عملیات خود را انجام دادند.
اوایل سال 1397، منابع رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند سازمان جاسوسی این رژیم «موساد» تلاش کرده یک دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کند، اما عملیات او موفق نبوده است.در این باره وبگاه «واللا نیوز» گزارش داده بود عوامل موساد پیشتر تلاش کرده‌اند یک دانشمند هسته‌ای ایرانی به نام محسن فخری‌زاده مهابادی را که مسوول رآکتور اتمی تهران است ، ترور کنند.این وبگاه اذعان کرده بود تمام دانشمندان هسته‌ای ایرانی که پیشتر ترور شدند یا سوء قصدی علیه جان آنها انجام گرفته، عملیات آن توسط عاملان موساد اجرا شده است.
مقامات اطلاعاتی خارجی موساد به واللا گفته بودند ، فخری‌زاده در فهرست ترور موساد قرار داشت.
نقش نهادهای بین المللی در ترور دانشمندان ایرانی
در ترور شهید فخری زاده هم مانند ترور سایر دانشمندان کشورمان نقش نهادهای بین المللی یعنی سازمان ملل و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی پررنگ است.به گزارش فارس، نام فخری‌زاده از طریق فهرست سازمان ملل در اختیار موساد قرار گرفته بود. وی در این فهرست با عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» معرفی شده بود. فخری زاده با همین عنوان در ۲۴ مارس ۲۰۰۷  در فهرست تحریم شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت و نام او در قطعنامه 1747 به عنوان یکی از چهره‌های ایرانی تحریم شده ذکر شد.
بر اساس گزارش رسانه‌ها، آمریکایی‌ها فخری‌زاده را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران می‌دانستند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه ولی مؤثر داشته‌است. بر همین اساس بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره به دنبال مصاحبه با فخری‌زاده بود و مدعی بود تا زمانی که با فخری‌زاده گفت‌وگوی مستقیم انجام نشود، نمی‌توان در میزان ورود ایران به دانش هسته‌ای، اظهار نظر کرد. او به همراه سیدعباس شاهمرادی زواره، استاد دانشگاه صنعتی شریف، مهم‌ترین نام‌هایی بودند که آژانس همزمان با مذاکرات برجام به دنبال مصاحبه با آنها بود که البته ماجرای مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای کشورمان با واکنش مستقیم رهبر انقلاب همراه بود و ایشان هرگونه مصاحبه با دانشمندان کشور را ممنوع اعلام کردند.
رسانه‌های غربی درباره فخری‌زاده چه می‌گفتند
نشریه آمریکایی فارین پالیسی چند سال قبل نام دکتر فخری‌زاده را به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی که در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان منتشر کرده بود قرار داده بود.
رسانه‌های خارجی او را با رابرت اپنهایمر، کارشناس فیزیک آمریکایی مقایسه می‌کردند که در دهه ۴۰ میلادی کار نظارت بر ساخت بمب‌اتم در آمریکا را بر عهده داشت که اگرچه این مقایسه با هدف فضاسازی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و فشار بر دانشمندان هسته‌ای کشورمان صورت می‌گرفت اما می‌توان از این مقایسه‌ها به اهمیت جایگاه شهید فخری‌زاده از نگاه غربی‌ها و صهیونیست‌ها پی برد. منابع غربی همزمان با ادعاهای خود درباره ابعاد نظامی فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، تمرکز زیادی نیز بر فعالیت‌های فخری‌زاده داشته و نقش او را در این فعالیت‌های ادعایی پررنگ می‌دانستند و اعطای القابی مانند اپنهایمر ایران، عبدالقدیرخان ایران یا پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران بخشی از این جوسازی‌های تبلیغاتی دروغین بود.نشریه انگلیسی ساندی‌تایمز در فروردین ۸۷ با اشاره به اسنادی که ادعا می‌کرد از یک دستگاه لپ‌تاپ ایرانی‌ها به دست آمده، فخری‌زاده را «یک افسر سپاه پاسداران و استاد دانشگاه امام‌حسین تهران و به‌عنوان «پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران» معرفی کرده بود.
هدفی که نتانیاهو به دنبالش بود
محسن فخری‌زاده تنها دانشمند هسته‌ای ایرانی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیما در شوی تبلیغاتی دو سال پیش خود به زبان آورده و مدعی شده بود روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می‌کرده است.
این نمایش نتانیاهو پس از آن صورت گرفت که صهیونیست‌ها ادعا کردند توانسته‌اند مقادیر زیادی از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را از کشورمان خارج کنند. بخشی از ادعاهای نتانیاهو درباره فخری‌زاده در آن نمایش از این قرار بود: یک بخش کلیدی از این برنامه شامل ایجاد شکل جدیدی از سازمان‌ها می شود تا آنها همچنان بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند. این‌ها سخنانی است که دکتر محسن فخری‌زاده، رئیس طرح آماد گفته است. نام فخری‌زاده را به یاد داشته باشید. این دستورالعملی است که او ارائه کرده است. اینجا می‌توانید آن را ببینید. او می‌گوید: هدف کلی اعلام این موضوع است که طرح آماد تعطیل شده است. او می‌افزاید این‌که فعالیت‌های خاص تحت عنوان توسعه فناوری هسته‌ای انجام خواهد شد و در حقیقت، این دقیقا همان کاری است که ایران انجام می‌دهد. این کشور این فعالیت‌ها را در یک‌سری از سازمان‌ها طی سال‌ها انجام می‌دهد و در حال حاضر در سال 2018! این فعالیت توسط سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی انجام می‌شود که یک سازمان مستقر در داخل وزارت دفاع ایران است.
شما متعجب نخواهید شد که این نهاد تحت هدایت همان شخصی قرار دارد که هدایت طرح آماد را بر عهده داشت. او همان دکتر محسن فخری‌زاده است.

دانشمندان شهید

حادثه تلخ ترور شهید محسن فخری‌زاده، یاد شهدای هسته‌ای کشورمان را زنده کرد؛ چهره‌هایی که در زمان حضور باراک اوباما به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا و چراغ‌سبز او به صهیونیست‌ها توسط اسرائیل ترور شدند و اکنون در آستانه روی کار آمدن دموکراتی دیگر در کاخ‌سفید، صهیونیست‌ها دست به ترور یکی دیگر از دانشمندان کشورمان زدند؛ این ترور در سالگرد شهادت دکتر مجید شهریاری، دانشمند هسته‌ای کشورمان صورت گرفت.
شهید دکتر مسعود علیمحمدی: دکترای فیزیک با گرایش ذرات بنیادی و از دانشجویان نخستین دوره دکترای فیزیک در داخل ایران بود. در صبح روز 22 دی‌ماه 1388 در اثر انفجار بمبی که در موتورسیکلت جاسازی شده بود در قیطریه تهران، به لقای معبود شتافت.  شهید دکتر مجید شهریاری: یکی از برجسته‌ترین دانشمندان هسته‌ای کشور بود که صبح روز دوشنبه 8 آذر ماه 89 در بلوار ارتش، مورد سوء‌قصد قرار گرفت و به مقام شهادت نائل آمد.
شهید مصطفی احمدی‌روشن: در زمان شهادت دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف و از نخبگان این دانشگاه به‌شمار می‌رفت که مسؤولیت معاونت بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز را نیز به عهده داشت. در 21 دی 1390 بر اثر انفجار بمبی که توسط یک موتورسیکلت‌سوار به خودروی وی چسبانده شد در خیابان گل‌نبی تهران به شهادت رسید.
شهید دکتر داریوش رضایی‌نژاد: تخصص اصلی وی، بررسی سیستم انفجار در کلاهک‌های هسته‌ای بود. در تاریخ اول مرداد 1390 توسط سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) به شهادت رسید.


واکنش مقامات کشورمان به ترور شهید فخری زاده
هیچ عملی بدون پاسخ نمی‌ماند


ترور محسن فخری زاده واکنش مقامات کشورمان را در پی داشت و مسؤولان جمهوری اسلامی ایران این جنایت را محکوم کردند. برخی از واکنش‌های مقامات به این شرح است:
سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: ‌صهیونیست‌ها دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کردند، اما فقط خود آنها می‌دانند پاسخ این اقدام را کجا داده‌ایم، ما اعلام نمی‌کنیم، اما خود آنها می‌دانند. درصحنه‌های تاریخی گذشته نشان دادیم هیچ عملی را بدون پاسخ و انتقام نمی‌گذاریم.
سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:  ترور این مدیر توانا و شایسته گرچه تلخ و ضربه سنگینی به مجموعه دفاعی کشور بود، اما دشمنان کوردل بدانند راهی را که شهید فخری زاده‌ها آغاز کرده‌اند، هرگز متوقف نخواهد شد. گروه‌های تروریستی و آمران و عاملان این اقدام کور هم بدانند که انتقام سختی در انتظار آنها خواهد بود.
سید ابراهیم رئیسی ، رئیس دستگاه قضا: ار آنجا که بروز این حوادث ناگوار و از دست دادن مجاهدان علم و عمل، برای جامعه‌ی ما ضایعه‌ای غم‌انگیز و جبران ناپذیر بوده و اقدام انجام شده، یک جنایت بزرگ محسوب و تکرار چنین حوادثی به هیچ عنوان قابل قبول و تحمل نمی‌باشد، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و مراجع قضایی ذیربط، موظفند در اسرع وقت و با بکارگیری تمام توان اطلاعاتی در جهت شناسایی و دستگیری عناصر مزدور و جنایت‌کار، اقدام و کلیه دست‌اندرکاران این جنایت اعم از آمران، طراحان و مباشران، مورد محاکمه قرار گرفته و به سزای اعمالشان برسند.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس: امروز راه مماشات بسته است و انتقام گرفتن از آمران و عاملان این جنایت‌های بزرگ است که هزینه سنگین و غیرقابل بازگشت این ترورها را برای آنها مشخص خواهد کرد.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه: تروریست‌ها یک دانشمند برجسته ایران را ترور کردند. این بزدلی - که نشانه‌های جدی از نقش اسرائیل در آن دیده می‌شود - نشانگر جنگ‌طلبی از سر استیصال مرتکبان این اقدام است. ایران جامعه بین‌المللی - خصوصاً اتحادیه اروپا - را به پایان دادن استانداردهای دوگانه شرم‌آور خود و محکوم کردن این عمل تروریستی دولتی فرامی‌خواند.



مدیر نوآور و پیشرو

سردار سرتیپ پاسدار مجید بکایی قائم مقام اسبق وزارت دفاع در گفت‌وگو با جام جم ضمن تسلیت شهادت دانشمند شهید دکتر فخری زاده گفت: ایشان یکی از دانشمندان فیزیک بود و بیشتر در این حوزه فعال بودند. طبیعتا در طول سال‌های گذشته از ایشان یاد می شد و به عنوان یکی از دانشمندان صنعت کشور مورد توجه قرار گرفته بود. حتی یک بار نخست وزیر رژیم کودک کش صهیونیستی اسم ایشان را  می برد و به عنوان یکی از اهداف ترور یاد می کند.
وی ادامه داد:‌باید حادثه ترور کامل بررسی شود و پاسخی قاطعانه به عوامل ترور داده شود.
سردار بکایی افزود: شهید فخری زاده انسانی بسیار پرتلاش، مومن و مرد کارهای سخت بود. هرکاری که زمین مانده بود ایشان ورود می کردند و انجام میدادند. شهید فخری زاده با دانشگاه ها و جوانان رابطه نزدیکی داشت و با دانشگاه ها هم فکر و همراه بود. هر مشکلی پیش می آمد بلافاصله تیمی از جوانان تشکیل میدادند و مشکل را حل می کردند و از این حیث یکی از مدیران نوآور و پیشرو بودند. انقلاب اسلامی یکی از فرزندان عزیزش را از دست داد و این حادثه را خدمت مقام معظم رهبری تسلیت عرض می‌نماییم.



 بانیان ترور منتظر انتقام ایران باشند
منصور حقیقت‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل


ترس دشمنان ما از پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های متعدد هسته‌ای، موشکی، علمی و... که در سال‌های اخیر کسب کرده ایم دشمنان ما را به این سمت برده است که با همکاری مزدوران داخلی، منافقین و راهبری رژیم صهیونیستی اقدام به ترور دانشمندان کشورمان می‌کنند.قطعا چنین عملیاتی با ظرفیت مالی عربستان، مزدوری و نهادهای اطلاعاتی منافقین و راهبری اسرائیل یعنی مثلث اسرائیل ـ منافقین و عربستان صورت می‌گیرد.ترور دانشمندان هسته‌ای ایران آشکارترین اقدام خشن نظام سلطه برای جلوگیری از دستیابی ایران به علوم مدرن است. چنین اقداماتی نشان‌دهنده ترس بیش از حد دشمنان ما از پیشرفت‌های مختلف ایران در عرصه‌های متعدد است. آنها باید بدانند که با چنین ترورهایی مسیر پیشرفت کشورمان متوقف نخواهد شد و همچنان به‌دنبال فتح قله‌های علم و دانش خواهیم بود، هر چند که از دست دادن آقای فخری‌زاده برای ما بسیار ناگوار است، اما قطعا با چنین ترورهایی راه‌مان متوقف نشده و هزاران دانشمند دیگر پا به عرصه توسعه کشور خواهند گذاشت.
در هر حال بانیان چنین تروری باید بدانند که نتیجه این اقدام جنایتکارانه خود را به‌زودی خواهند دید. همان‌گونه که در گذشته نشان دادیم هیچ عملی را بدون انتقام نمی‌گذاریم.