زمین سوخته آمریکا در شرق آسیا

آمریکا، فرانسه و ژاپن به زودی مانور نظامی مشترکی را با هدف مقابله با چین برگزار می‌کنند

زمین سوخته آمریکا در شرق آسیا

تلاش‌های مشترک آمریکا و متحدان آن برای ایجاد و القای تنش‌های مزمن و مستمر در منطقه شرق آسیا ادامه دارد. به نظر می‌رسد متحدان اروپایی واشنگتن، حتی با وجود پایان‌یافتن تقریبی دوران ریاست جمهوری ترامپ، بی‌میل نیستند از ظرفیت‌های دولت فعلی آمریکا جهت تشدید منازعه با پکن استفاده کنند. در این بازی، ژاپن به عنوان متحد واشنگتن در شرق آسیا نیز نقش پررنگی ایفا می‌کند. صورت ماجرا از این قرار است که ژاپن، فرانسه و آمریکا قصد دارند برای اولین بار تمرین‌های نظامی مشترک در خشکی و دریا در ماه می ۲۰۲۱ برگزار کنند تا آمادگی لازم در خصوص درگیری احتمالی با چین را به دست آورند.نکته قابل توجه این که چنین رزمایشی در دوران ریاست جمهوری جو بایدن برگزار خواهد شد اما تصمیم اولیه آن در دوران ریاست جمهوری ترامپ اتخاذ شده است اگرچه دولت بعدی آمریکا می‌تواند از برگزاری چنین رزمایشی جلوگیری کند اما این موضوع با مخالفت جمهوریخواهان و حتی تعدادی از دموکرات‌ها روبه‌رو خواهد شد. در این صورت، بایدن از سوی ترامپ و هواداران حزب جمهوریخواه متهم به مصالحه در برابر چین خواهد شد.

 مانوری که طبیعی نیست
مطابق با گزارش روزنامه ژاپنی «سانکی»، این تمرینات قرار است در یکی از جزایر دورافتاده و خالی از سکنه ژاپن برگزار شود و تمرکز آن بر امدادرسانی هنگام بروز بلایای طبیعی خواهد بود اما بخشی از آن به تمرین دفاع در مقابل حمله اختصاص خواهد یافت.در ادامه گزارش این روزنامه ژاپنی گفته شده تمرینات مشترک با هدف مقابله با چین انجام می‌شود که ادعای کنترل بر جزایر دریای چین شرقی را دارد (جزایری که ژاپن هم روی آنها ادعای مالکیت دارد). دریادار پیر وندیر،
رئیس ستاد نیروی دریایی فرانسه در مصاحبه‌ای جداگانه به این روزنامه گفت: «می‌خواهیم حضورمان را در منطقه نشان دهیم و پیامی را درباره همکاری ژاپن و فرانسه ارسال کنیم. این پیامی است که هدف آن چین است. این پیام مشارکت چندجانبه و آزادی عبور و مرور است.» ژاپن جزایر مورد اختلاف این کشور با چین در دریای چین شرقی را «سنکاکو» می‌خواند و چین نام این جزایر را «دیائویو» می‌خواند. این جزایر همواره یکی از موارد تنش‌زا در روابط دو کشور بوده‌اند. ژاپن مدعی افزایش فعالیت‌های نظامی چین در این منطقه است و در طرف مقابل، چین می‌گوید اهدافش در منطقه صلح‌آمیز است.
 تشدید تقابل واشنگتن و پکن
اعلام این خبر درست زمانی صورت گرفته که تقابل پکن و واشنگتن بر سر تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه مقامات ارشد چینی به نقطه اوج خود رسیده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که در وبسایت رسمی خود منتشر کرده، نام ۱۴ مقام چینی را منتشر و آنها را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده است. بر اساس متن بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، تمام این ۱۴ مقام عضو کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین هستند.رویترز پیشتر گزارش داده بود که واشنگتن این مقامات چینی را به اتهام نقش آنها در رد صلاحیت قانونگذاران مخالف پکن در هنگ‌کنگ تحت تحریم قرار می‌دهد.پکن همواره تحریم‌های آمریکا علیه چین در ارتباط با هنگ‌کنگ را محکوم کرده و آن را دخالت در امور داخلی خود دانسته است.پیشتر یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا به پایگاه خبری «اکسیوس» اطلاع داد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در هفته‌های باقیمانده از ریاست‌جمهوری خود قصد دارد به منظور تثبیت میراث خود درباره چین، یکسری قوانین بسیار سختگیرانه و تند را علیه پکن تصویب کند.
 پاسخ چین به اقدامات اخیر آمریکا
وزارت خارجه چین اعلام کرده که اقدامات قاطعی را در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه مقامات چینی در ارتباط با هنگ‌‌کنگ اتخاذ خواهد کرد.
هوا چونیینگ، سخنگوی این وزارتخانه گفت: اقدام آمریکا در تحریم مقامات چین غیرمجاز و ناپسند است و چین از آمریکا می‌خواهد تصمیم خود را پس بگیرد.
در شرایطی که تنش‌ها میان پکن و واشنگتن در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در خصوص مسائل مختلفی از جمله مداخله آمریکا در امور تایوان و هنگ‌کنگ و اتهام‌زنی‌ به پکن درباره انتشار ویروس کرونا در جهان و دیگر مسائل اقتصادی، تشدید شده، ترامپ درصدد است در روزهای پایانی ریاست‌جمهوری خود، شرایط را برای ریاست‌جمهوری جو بایدن به منظور تغییر رویکرد ایالات متحده در مقابل چین سخت‌تر و دشوارتر کند.


سوء سوابق آمریکا در شرق آسیا
آنچه مسلم است این که دموکرات‌ها وجمهوریخواهان آمریکا، هر دو دارای سوء سوابق جبران‌ناپذیری در منطقه شرق آسیا هستند:از بمباران هسته‌ای ناکازاکی و هیروشیما گرفته تا ایجاد بحران‌های امنیتی مستمر و راه‌اندازی جنگ‌های مستقیم و نیابتی در این منطقه. ژوئن ۱۹۵۰ نیروهای تحت فرمان حکومت کمونیستی کیم ایل سونگ در منطقه شمالی شبه‌جزیره کره، تهاجم خود را برای تصرف منطقه جنوبی آغاز کردند. ایالات متحده آمریکا از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن، نیروهای سازمان ملل متحد با ارتش کره شمالی وارد جنگ شدند. اما نام سازمان ملل در این میان تنها یک بهانه بود. از آنجا که بخش عمده نیروهای سازمان ملل را سربازان آمریکایی تشکیل می‌دادند، جنگ کره به جنگ آمریکا علیه کمونیست‌ها در شرق آسیا تبدیل شد.به عبارت بهتر، خاک دو بخش جنوبی و شمالی حکم زمین بازی قدرت‌های بزرگ را پیدا کرد. نتیجه این جنگ سه میلیون کشته، زخمی، مفقودالاثر و بی‌خانمان بود؛ جنگی که در آن سازمان ملل عملا نقش یک تماشاگر را ایفا کرد. اکنون حدود 70 سال از آن جنگ خانمان‌سوز می‌گذرد و دوکره دوباره سلاح‌های خود را به سوی یکدیگر نشانه گرفته‌اند. ایالات متحده آمریکا همچنان عامل تحریک‌کننده این منازعه محسوب می‌شود. روندی که در دوران ریاست جمهوری جو بایدن و حضور دموکرات‌ها در کاخ سفید نیز ادامه خواهد یافت.