مکر مکرون بی‌فایده بود

محبوبیت رئیس جمهوری فرانسه در نظرسنجی‌های داخلی این کشور شدیدا کاهش یافته است

مکر مکرون بی‌فایده بود

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روزهای دشواری را سپری می‌کند. او از یک سو شاهد استمرار اعتراضات جلیقه‌زردها و گروه‌های مخالف دولت و نظام سرمایه‌داری در کشورش بوده و از سوی دیگر، محبوبیت وی و حزب متبوعش( حزب جمهوری به پیش) روز به روز بیشتر در نظرسنجی‌ها کاهش پیدا می‌کند. این موارد در حالی رخ می‌دهد که مکرون در دوران شیوع کرونا نیز عملکرد بسیار ضعیف و غیر قابل دفاعی در فرانسه داشته و همین مساله، انتقادات از عملکرد وی را دوچندان ساخته است.

زمانی که امانوئل مکرون در سال 2017 میلادی توانست در یک رقابت نسبتا آسان بر مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه پیروز شود و کاخ الیزه را فتح کند، هرگز تصور نمی‌کرد که به یکی از نمادهای اصلی ناکارآمدی و بحران‌سازی در کشورش تبدیل شود! مکرون تصور می‌کرد می‌تواند به عنوان یک اقتصاددان، نه‌تنها فرانسه، بلکه منطقه یورو را نیز از بحران خارج سازد و به ابرقهرمان اروپا تبدیل شود. اکنون در روزهای پایانی سال 2020 میلادی قرار داریم. جلیقه‌زردها به اعتراضات خود در شهرهای مختلف فرانسه ادامه می‌دهند و انتقادات بازنشستگان، دانشجویان، پرستاران، کشاورزان و سایر اقشار فرانسوی علیه عملکرد دولت وارد مرحله تازه ای شده است.
یک نظرسنجی تکان‌دهنده برای مکرون
در حالی که ابتلای امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به ویروس کرونا همچنان خبرساز است، کاهش محبوبیت وی و نارضایتی فرانسوی‌ها از دولت ادامه دارد .نتیجه تازه‌ترین نظرسنجی «موسسه افکار عمومی فرانسه(IFOP) » که به صورت آنلاین انجام شد، نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد از فرانسوی‌ها از عملکرد امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری کشورشان ناراضی هستند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، طبق این نظرسنجی ۵۹ درصد از مردم فرانسه هم از عملکرد «ژان‌کاستکس» نخست‌وزیر این کشور رضایت ندارند .از جمله دیگر موضوعات مورد سوال و نکات این نظرسنجی، ادامه کاهش محبوبیت امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری و کاستکس نخست‌وزیر فرانسه است. محبوبیت مکرون در ماه دسامبر 3 درصد دیگر کم شده و به ۳۸ درصد کاهش یافته است. میزان محبوبیت کاستکس نخست‌وزیر فرانسه هم در قیاس با ماه قبل، 2 درصد کم شده و به ۳۷ درصد رسیده است.کاهش میزان رضایت فرانسوی‌ها از مقام‌های ارشد کشورشان در شرایطی ادامه یافته که طبق یک نظرسنجی در ماه گذشته میلادی (نوامبر) ۷۰ درصد از مردم این کشور به دولت مکرون برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا بی‌اعتماد هستند .نارضایتی از مکرون و بی اعتمادی فرانسوی‌ها به عملکرد دولت در زمینه مقابله با کرونا بعد از این که کاخ الیزه پنجشنبه هفته گذشته رسما ابتلای رئیس‌جمهوری فرانسه به ویروس کرونا را تایید کرد، ادامه یافته است.
مکر مکرون کارساز نشد
رئیس جمهوری فرانسه در دوران شیوع کرونا، سعی کرد با مداخله‌جویی در امور کشورهای مختلف دنیا، از جمله کشور لبنان، خود را به عنوان سیاستمداری متبحر در عرصه سیاست خارجی نشان دهد. او تلاش کرد تا بتواند با انحراف تمرکز افکار عمومی کشورش از حوزه سیاست داخلی به سیاست خارجی، روند کاهشی محبوبیت خود در فرانسه را بهبود بخشد اما نظرسنجی‌های اخیر نشان‌دهنده شکست و ناکامی رئیس جمهوری فرانسه در این مسیر می‌باشد. حتی مکرون در ماه‌های گذشته با توهین به مسلمانان و مهاجرین، سعی کرد بخشی از آرای جریان‌های ملی‌گرا و افراطی را نیز به سبد رای خود و حزب متبوعش هدایت کند، اما این ترفند نیز برای مکرون کارساز نبود.


سرنوشت سارکوزی و اولاند در انتظار مکرون؟
بسیاری از تحلیلگران معتقدند که سرنوشت فرانسوا اولاند و نیکولا سارکوزی، روسای جمهوری اسبق و سابق فرانسه در انتظار وی خواهد بود. به عبارت بهتر، با استمرار روند فعلی، ممکن است مکرون نیز به رئیس جمهوری شکست‌خورده و تک‌دوره‌ای در انتخابات ریاست جمهوری سال 2022 تبدیل شود. تصویب قانون جنجالی اخیر(درخصوص مصونیت کامل پلیس و ممنوعیت تصویربرداری از اقدامات خشونت‌طلبانه آن )، بر روند نزولی محبوبیت رئیس جمهوری فرانسه در این کشور افزوده است. جلیقه‌زردها در روزهای نخست حضور خود در خیابان‌های پاریس و دیگر شهرهای فرانسه، صرفا حکم گروهی معترض را داشتند اما در مدتی کوتاه به نماد گذار ساختاری در فرانسه و حتی ‌باتوجه به سرایت اعتراض‌ها به سایر کشورهای اروپایی، به نماد گذار از اروپای واحد تبدیل شدند. در مقیاسی وسیع‌تر، جلیقه‌زردها به نماد تقابل با نظام سرمایه‌داری تبدیل شدند. مخاطب جلیقه‌زردها صرفا دولت مکرون نیست بلکه سایر احزاب و گروه‌ها، اعم از سوسیالیست و محافظه‌کار هستند که طی دهه‌های اخیر، خصوصا پس از تشکیل اروپای واحد عملا قدرت هضم مطالبات مردمی را نداشته‌اند. بنابراین، اعتراض جلیقه‌زردها را نمی‌توان به یک اعتراض حزبی از سوی جریان‌های ملی‌گرا یا چپ‌های افراطی تقلیل داد. نباید فراموش کرد که اقشار مختلفی از مردم در میان جلیقه‌زردها حضور دارند. افرادی که لزوما متعلق به هیچ یک از جریان‌های سیاسی در فرانسه نیستند. همین مساله کار مکرون را برای بقا در راس هرم قدرت در پاریس سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌سازد. در هر حال، امروز کسی از رئیس جمهوری فرانسه به عنوان فردی موفق در کاخ الیزه یاد نمی‌کند. موضوعی که ذهن مکرون و همراهانش را در کاخ الیزه شدیدا آزار می‌دهد.