پیام امید برای پرستاران

پیام امید برای پرستاران

شمس‌الدین شمسی رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور

     دیروز در روز پرستار، افراد زیادی به ما تبریک گفتند، اما یک تبریک بیشتر از همه باعث خوشحالی جامعه پرستاری شد؛ پیام تبریک رهبر معظم انقلاب که به جامعه پرستاری امیدی دوباره داد.
ایشان در پیام تبریک‌شان به‌درستی به نکات مهمی اشاره کردند؛ نکاتی که البته سال‌هاست جزو معضلات مهم و بنیادی جامعه پرستاری است و همواره که از آنها به‌عنوان مشکلاتی که باید حل شود، یاد می‌شود.
یکی از این نکات، بیان درددل این روزهای ماست، یعنی اجرایی‌شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری. بیش از 13 سال است که از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، اما متاسفانه تا به حال اجرا نشده است. با اجرایی‌شدن این قانون، یکی از معضلات پرستاران‌ یعنی اصلاح نظام پرداخت حل می‌شود.
این درحالی است که تاکنون برای اجرا شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری عزم جدی وجود نداشته است. بهانه وزارت بهداشت و درمان که مسؤول اجرای این قانون است، کمبود بودجه است، حال آن‌که تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری‌ با حداقل‎‌ها و با بودجه فعلی هم قابل اجراست.
نظام سلامت، متشکل از نقش‌های زیادی است که در کنار هم و با هم یک تیم را تشکیل می‌دهند و پرستاران هم یکی از اعضای این تیم هستند. درخواست ما این است که بودجه وزارت بهداشت و درمان با عدالت و در بین همه اعضای این تیم تقسیم شود، درخواستی که البته باعث شده تا قانون تعرفه‌گذاری پرستاران به مرحله اجرا نرسد، چراکه این تفکر وجود دارد که با اجرایی‌شدن آن، از سهم برخی گروه‌های سلامت کاسته می‌شود، حال آن‌که با اجرایی‌شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، کیفیت خدمات سلامت ارتقا پیدا می‌کند.
 بنابراین مطرح کردن این درخواست به حق جامعه پرستاری، از سوی رهبر معظم انقلاب این امید را به پرستاران داده است که عدالت در نظام سلامت اجرایی خواهد شد.
 دومین مطالبه‌ای که جامعه پرستاری از مسؤولان دارند، استخدام نیروهای تازه‌نفس است، نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره کردند. افزایش کادر پرستاری در بیمارستان‌ها مطالبه  اورژانسی پرستاران است. با افزایش تعداد نیروی پرستاری کیفیت خدماتی که به مردم ارائه می‌شود نیز ارتقا می‌یابد و این در نهایت به سود جامعه است، نکته‌ای که باید به‌صورت جدی و اورژانسی به سرانجام برسد تا کمی از فشارهایی که بر دوش پرستاران است، کم شود. در واقع دیروز رهبر معظم انقلاب در بیانات‌شان دو خواسته پرستاران را که سال‌هاست منتظر رسیدگی به آن هستیم، مطرح کردند و حالا جامعه پرستاری امیدوار است تا مطالبات به حق‌شان رنگ اجرا به خود بگیرد.