تپش انتفاضه از قلب قدس

صهیونیست‌ها در هجوم به فلسطینیان متحصن، صدها نفر را مجروح کردند

تپش انتفاضه از قلب قدس

هتاکی رژیم اشغالگر قدس به مسجدالاقصی، هر روز وارد فاز جدی‌تری می‌شود. طی هفته‌های اخیر، مقامات صهیونیستی یک‌سو درصدد اخراج اجباری فلسطینیان از منطقه شیخ جراح در قدس شرقی بر آمده و از سوی دیگر، برای آغاز شهرک‌سازی‌های جدید در اراضی اشغالی به یهودیان افراطی چراغ سبز نشان داده‌اند. یهودیان ساکن اراضی اشغالی نیز با حضور در صحن مسجدالاقصی و برگزاری مراسم رقص و پایکوبی،خشم مقدس فرزندان مقاومت را علیه خود شعله‌ور کرده‌اند.

 مسجدالاقصی در محاصره
محاصره قبله‌گاه اول مسلمانان توسط صهیونیست‌ها لحظه به لحظه تنگ‌تر می‌شود. نظامیان صهیونیست از صبح دیروز با حمله به صحن‌های مسجدالاقصی نمازگزاران و تحصن‌کنندگان فلسطینی را هدف قرار داده‌اند و این مکان مقدس را تحت محاصره خود درآورده‌اند. تاکنون بیش از 400 نفر در این حملات زخمی شده‌اند. حملات صهیونیست‌ها و یهودیان افراطی (که ساکنان مناطق اشغالی هستند) به فلسطینیان در دیگر مناطق نیز ادامه دارد. نظامیان رژیم‌اشغالگر قدس در باب‌العامود در مسجدالاقصی به فلسطینی‌ها حمله کردند تا آنها را متفرق کنند. نظامیان رژیم‌صهیونیستی همچنین تعدادی از معترضان فلسطینی را در محله شیخ جراح و باب العامود بازداشت کردند.
 شهرک‌نشینان در صحن مسجدالاقصی چه می‌کنند؟
شبکه المیادین دیروز صبح، از تجمع شمار زیادی از نمازگزاران فلسطینی در صحن‌های مسجدالاقصی برای مقابله با ورود غیرقانونی و حملات شهرک‌نشینان خبر داد. اشغالگران برای متفرق کردن این نمازگزاران اقدام به شلیک گازهای اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و بمب‌های صوتی کرده و حتی کودکان و زنان را نیز مورد حملات و ضرب و شتم شدید خود قرار می‌دهند.  شبکه الجزیره در بخشی از گزارش خود در این خصوص می‌نویسد: پلیس اشغالگر اسرائیلی با فلسطینی‌ها در صحن‌های مسجدالاقصی درگیر و مانع ورود شهرک‌نشینان و یهودیان تندرو به مسجدالاقصی شده است. نظامیان صهیونیست، از چند دروازه به مسجدالاقصی حمله کرده‌اند و در حال حاضر درگیری اصلی میان اشغالگران و تحصن‌کنندگان فلسطینی در بخش «مسجد القبلی» متمرکز است و گفته می‌شود صهیونیست‌ها با گلوله‌های پلاستیکی، سرهای فلسطینی‌ها را هدف قرار می‌دهند. حتی صهیونیست‌ها حرکت مسجد قبه الصخره را نیز حفظ نکرده و به سوی این مسجد گاز اشک‌آور شلیک کردند. قبه‌الصخره یکی از بخش‌های مسجدالاقصی است که درجنوب شرقی بخش قدیمی قدس واقع است. دیگر بخش‌های آن شامل مسجد القبلی، نمازخانه المروانی، نمازخانه قدیمی الاقصی، مسجد قبه الصخره، مسجد البراق، مسجد المغاربه، مسجد النساء و... است.
 درمان فلسطینیان آسیب‌دیده ممنوع!
جنایات رژیم‌صهیونیستی به این نقطه ختم نمی‌شود. هلال‌احمر فلسطین اعلام کرده است اشغالگران مانع ورود کادرهای درمانی و رسیدن آنها به مسجدالاقصی برای امدادرسانی می‌شوند. با این حال موفق شدیم ۱۲ نفر از زخمی‌ها را از دروازه الاسباط به بیمارستان منتقل کنیم اما شمار دیگری هستند که ما نمی‌توانیم به آنها امدادرسانی کنیم. حتی سخنگوی هلال‌احمر فلسطین تاکید کرد صهیونیست‌ها با گلوله‌هایی فلزی سرهای تحصن‌کنندگان در مسجدالاقصی را هدف قرار داده‌اند. اگرچه تا دیروز عصر، صدها نفر در جریان حمله صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی زخمی‌شده‌اند اما تنها ۵۰ نفر از آنها به بیمارستان قدس و بیمارستان سیار ایجاد شده در نزدیکی مسجدالاقصی منتقل شده‌اند. حال برخی از زخمی‌هایی که به بیمارستان انتقال داده نشده‌اند، وخیم گزارش شده است.
 صهیونیست‌ها همه را هدف قرار می‌دهند
یک مسؤول اطلاع‌رسانی در شورای اوقاف مسجدالاقصی دریک موضعگیری تکان‌دهنده اعلام کرده است اشغالگران در حال حاضر، مسجدالاقصی را تحت محاصره کامل خود درآورده‌اند و تمامی افراد موجود در داخل این مسجد را هدف قرار می‌دهند. استاندار قدس نیز تصریح کرده است نظامیان صهیونیست درصدد قتل‌عام متحصنان در صحن‌های مسجدالاقصی هستند.
 هشدار مقاومت به صهیونیست‌ها
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با تاکید بر این‌که حمله به مسجدالاقصی یک جنگ دینی است، اعلام کرد دشمن صهیونیستی بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد. محمد حماده، سخنگوی جنبش حماس در سخنرانی در قدس اشغالی به فلسطینی‌های ساکن قدس و اراضی اشغالی و کرانه باختری که در صحن‌های مسجدالاقصی مستقر هستند، درود فرستاد و گفت: اتفاقاتی که در مسجدالاقصی در حال وقوع است و یورش نیروهای ارتش رژیم‌اشغالگر به این مسجد و نمازگزارانی که آنجا اعتکاف کرده‌اند، در واقع یک جنگ دینی است که اشغالگران راه انداخته‌اند و این اقدامات در حقیقت دلیلی بر خوی وحشی و نازیستی رژیم‌اشغالگر صهیونیستی است. حماده در ادامه از مردم فلسطین خواست در برابر این یورش پایداری کنند و تمامی داشته‌های ارزشمند خود را برای پاکسازی مسجدالاقصی فدا کرده و اجازه ندهند شهرک‌نشین‌ها به آن یورش ببرند.


نباید در مقابل رنج ملت فلسطین سکوت کرد
ریچارد فالک، گزارشگر سابق حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور فلسطین در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: آنچه امروز در فلسطین می‌گذرد، نمادی دیگر از خشونت و توحش صهیونیست‌هاست. سکوت سازمان‌های بین‌المللی در مقابل این همه جنایت شرم‌آور است. هیچ انسان، نهاد، سازمان مستقل و آزاده‌ای نباید در مقابل رنجی که ملت فلسطین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بی‌تفاوت باشد. متاسفانه برخی سازمان‌های بین‌المللی به جای حمایت از حقوق بر حق فلسطینیان، به ابزار و اهرم فشاری در خصوص تشدید حملات صهیونیست‌ها علیه آنها تبدیل شده‌اند. این به معنای شراکت در جرمی است که از سوی اسرائیل رخ می‌دهد. استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه پرینستون افزود: از آنچه امروز در غزه و کرانه باختری و قدس می‌گذرد، به‌شدت آشفته و نگران هستیم. من بارها تاکید کرده‌ام جنایات اسرائیل مصداق تروریسم جمعی بوده و جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان، مشابه جنایات نازی‌هاست. سیاست‌های اسرائیل را باید در چارچوب آپارتاید، پاکسازی نژادی و نسل‌کشی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. به راستی چرا جهان در مقابل این همه جنایت اقدامی نمی‌کند؟