تلخ جام

تلخ جام

 حساس‌ترین بازی ده سال اخیر فوتبال ایران دیروز در شهر العین کشور امارات مقابل تیم ملی ژاپن برگزار شد و با برتری 3بر صفر ژاپنی‌ها به پایان رسید. مسابقه‌ای که به دلیل حساسیت بالا، چند دقیقه ابتدایی را کاملا از دست ما خارج کرد و متأسفانه این عدم تمرکز در تمام دقایق بازی مشاهده شد.
نبود مهدی طارمی در این بازی کاملا به چشم آمد و سردار آزمون را در زمین ژاپنی‌ها تنهای تنها کرد. 
کارلوس کی‌روش برای این بازی با کمترین ریسک، ترکیبی تقریبا دفاعی را به زمین فرستاد. علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مرتضی پورعلی‌گنجی، رامین رضاییان، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، احسان حاج‌صفی، اشکان دژاگه، علیرضا جهانبخش، وحید امیری و سردار آزمون در ترکیب اصلی بودند؛ اما با احتیاطی فراوان کار را شروع کردند و همین موجب شد ژاپن بازی را هجومی آغاز کند و دو سه موقعیت روی دروازه ما داشته باشد. البته تیم ما هم واکنشی مناسب به بازی داشت و در چند مرحله به دروازه ژاپن نزدیک شد؛ اما کاملا مشخص بود برنامه کاملی در نیمه اول برای هجوم تیمی تنظیم نشده است و این موقعیت‌ها که بهترین آنها روی کار انفرادی سردار شکل گرفت و توسط دروازه‌بان ژاپن به کرنر رفت، بهر‌ه‌ای برای ما نداشت. 
بازی با همان تساوی بدون گل تمام شد تا نیمه‌ای کاملا متفاوت شکل بگیرد. نیمه‌ای که بازی به وضوح از کنترل و اختیار ما خارج شد.

اشتباه مهلک 
مشخص نشد در دقیقه 56 در صحنه‌ای که توپ را کنعانی‌زادگان به سمت پرچم کرنر زد، چرا پورعلی گنجی،  حاج صفی و رامین رضاییان بازی را رها کرده و به سمت داور رفتند. این اشتباه مرگبار موجب شد ساکای بازیکن ژاپنی بدون مزاحم توپ را ارسال و اوساکو هم بدون مزاحم توپ را با سر به گل تبدیل کند. این گل تمام تمرکز بازیکنان ما را از آنها گرفت. 

اشتباه دوم
اشتباه دوم را رامین رضاییان در دقیقه 66 مرتکب شد. توپ در حال خارج شدت از زمین بود که رامین توپ را به بازیکن حریف داد و او هم توپ را وارد محوطه جریمه ما کرد. اشتباه دوم را  پورعلی گنجی مرتکب شد و به حریف پنالتی داد تا اوساکو در دقیقه 67 دومین گل خود را از روی نقطه پنالتی بزند. پنالتی او بر خلاف جهت حرکت بیرانوند به گل تبدیل شد. او از اولین بازی ژاپن تا این بازی به دلیل مصدومیت در ترکیب تیمش نبود و متاسفانه در این بازی به داد ژاپنی‌ها رسید.  

...و اشتباه سوم
هاراگوچی در دقیقه 1+90 آخرین گل بازی را برای ژاپن زد تا جامی که به شکلی دلپذیر برای ما ادامه داشت، با زشت‌ترین و فاجعه‌بارترین فرم ممکن برای ما به پایان برسد. ژاپن که تا اینجای مسابقات و در پنج بازی قبلی هشت گل زده بود در همین یک مسابقه سه گل زد تا مشخص شود در این بازی تا چه اندازه پراشتباه بازی کردیم و چقدر بد بودیم. 
بی‌برنامه 
ما در این بازی سه گل از ژاپن خوردیم تا خط تیره گل خورده از مقابل نام ایران برداشته شود؛ اما این گل‌ها مشخص کرد برنامه‌ای برای برگشت به بازی نداریم و در بازی با عمان بخت با ما یار بود که بیرانوند در همان دقیقه اول بازی پنالتی حریف را مهار کرد.  ما در این بازی هیچ تقلایی برای برگشت به بازی نداشتیم و در برابر ژاپن به صورت واضحی بدون تمرکز و به شکلی آشکار، تسلیم بودیم. تسلیم برنامه‌ریزی مدیران فوتبال ژاپن که این تیم را برای جام جهانی 2022 آماده کرده‌اند و با همین تیم به فینال رسیده‌اند، تسلیم آنالیز درست موریاسو، تسلیم عملکرد خوب بازیکنان حریف که بر عکس بازیکنان ما کاملا متمرکز و باهوش بازی کردند.  
​​​​​​​
بی‌روحیه 
از دقیقه 67 به بعد همه ایران آرزو می‌کردند تیم ما حرکتی به سمت دروازه حریف داشته باشد اما همه این آرزوها بی دلیل بود چون هیچ برنامه تاکتیکی مشخصی برای حرکت به سمت دروازه حریف ندیدیم. 
اعتراض بی‌دلیل به داور
بازیکنان ما به دلیل عملکرد اشتباه بنجامین ویلیامز در جام ملت‌های 2015 روی داور استرالیایی بازی (کریستوفر بث) حساس شده بودند و در همه سوت‌ها و تصمیم‌‌های او به داور اعتراض می‌‌کردند ؛ اعتراض‌هایی اشتباه که کاملا به ضرر ما بود و تمرکز را از ما گرفت. 

...و پایان رویاپردازی
وقتی داور استرالیایی بازی در سوت خود به نشانه پایان بازی و شکست 3 بر صفر ایران دمید، همه چیز برای ما تمام شد. پایان رویاهای قشنگ مردم ایران برای قهرمانی در این دوره ؛ جامی که خیلی به آن نزدیک شده بودیم و متاسفانه از دستش دادیم.
پیش‌بینی‌ها به درد نمی‌خورد
این بازی نشان داد فوتبال در زمین چمن بازی می‌شود. قبل از بازی، سایت بین‌اسپرت از کاربران خود خواست پیش‌بینی کنند ایران برنده این بازی می‌شود یا ژاپن. 66 درصد کاربران پیش‌بینی کرده بودند تیم ایران برنده این بازی است؛ اما شکست 3 بر صفر برای ایران رقم خورد. 
یکی از 5 بازیکن فاکس اسپرت
شبکه فاکس اسپرت از پنج بازیکن به عنوان بازیکنان تعیین‌کننده این بازی نام برد. علیرضا بیرانوند، اشکان دژاگه و سردار آزمون از ایران و ریتسو دوان (که گل ژاپن مقابل ویتنام را به ثمر رساند) و یویا اوساکو.
در میان همه این بازیکنان، اوساکو همان بازیکنی بود که فاکس اسپرت پیش‌بینی کرده  بود.