تماشای انقلاب  از دریچه ادبیات

تماشای انقلاب از دریچه ادبیات

 سیاه‌چمن، سال گرگ، خورشید بر شانه راستشان می‌تابید، ستاره‌های دب‌اصغر، تو در قاهره خواهی مرد، گود، برادر انگلستان، كلت 45، مسافر جمعه، آن مرد با باران می‌آید، رویای بعد از ظهر، ظلمت سفید،‌ هزار و یك جشن، لحظه‌های انقلاب، دخیل هفتم، رویای آق تاریم، شب ناسور، برج قحطی،‌ لحظه‌ها جا می‌مانند، شانزده سال، قطار پنجاه و هفت، تی‌لم، من او، سال‌های ابری و ... در كنار آثار بسیار دیگری با محوریت انقلاب اسلامی، قفسه پر و پیمان رمان‌هایی را تشكیل می‌دهند كه با محوریت انقلاب اسلامی نوشته و تولید شده‌اند و پیش‌روی مخاطب قرار دارند تا با سرك كشیدن به عالم كتاب‌ها، خود را در روزهای مبارزه و نهضت مردمی انقلاب ببیند.
حتما تعداد كتاب‌هایی كه با قرائت‌های مختلف، روایتی از روزهای انقلاب اسلامی را بیان می‌كنند بیش از اینها می‌شوند و این قلم، هنوز فرصت مطالعه آنها را پیدا نكرده است؛ اما این حجم از آثار نشان می‌دهد مقوله و رویدادی به نام انقلاب میان نویسندگان، موضوع جدی و بااهمیتی بوده كه نتوانسته‌اند به‌راحتی از كنار آن عبور كنند و ذهن و زبان خود را به آن اختصاص داده‌اند.
انقلابی كه معادلات بسیاری را برهم زد و توجه جهان را به این نقطه از خاورمیانه جلب كرد. نكته دیگر این است كه در مرور آثار مرتبط با انقلاب اسلامی اسامی بسیاری را می‌بینیم كه با هر باوری دست به روایت انقلاب زده‌اند. در این میان چهره‌هایی مانند مرحوم امیرحسین فردی تمام وقت خود را صرف نوشتن از انقلاب اسلامی و برخی تنها به یك یا دو اثر اكتفا كرده‌اند و از انقلاب اسلامی نوشته‌اند. رمان‌هایی كه هركدام گوشه و برشی از رویدادی بزرگی به نام انقلاب را روایت كرده‌اند.
رمان‌هایی كه خواننده در مواجهه با آنها خود را در برابر سیل عظیم جمعیت انقلابی می‌بیند كه نه بزرگی به رژیم طاغوت گفتند تا شاهد برپایی عدالت و برابری در جامعه باشند. رمان‌هایی كه در آنها خواننده خود را همپای انقلابیون می‌بیند. از آنجا كه همواره در جهان انقلاب‌ها، موتور حركت‌های بزرگ سیاسی و اجتماعی بوده‌اند در ایران نیز این اتفاق سبب شد ادبیات به انقلاب اسلامی واكنش نشان دهد و آثار مهمی در این عرصه خلق كند و در اختیار مخاطب قرار دهد تا آیندگان از دریچه ادبیات به تماشای انقلاب بنشینند.
در این شماره به بهانه نزدیك شدن به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بخش‌هایی از برخی رمان‌های مرتبط با موضوع انقلاب اسلامی را منتشر كرده‌ایم تا اگر حس و حال پیدا كردید سراغ خرید آنها بروید و از نزدیك به تماشای آنها بنشینید. رمان‌هایی كه هركدام در زمان انتشار توانسته‌اند توجه مخاطب را به سوی خود معطوف كنند.
در این شماره قرار است قسمت‌هایی داستانی از واقعیتی به نام انقلاب را با هم مرور كنیم.