اخذ  عوارض زوج‌وفرد غیرقانونی است

انتقاد تند رئیس كمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران از معاونت ترافیک شهرداری

اخذ عوارض زوج‌وفرد غیرقانونی است

پایتخت‌نشینی همان‌قدر كه اسم و رسم دارد، هزینه هم دارد! این جمله را تهرانی‌ها بیشتر از هركس دیگری درك می‌كنند، شهروندانی كه هر چند وقت یكبار به یك بهانه باید بابت گذران زندگی‌شان در شهر تهران عوارض بپردازند و همیشه نگران این موضوعند كه مدیران شهری برای آینده آنها چه خوابی دیده‌اند؛ خواب جدید معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران درباره دریافت عوارض در محدوده زوج و فرد فعلا به دلمشغولی جدید همین شهروندان تبدیل شده است؛ موضوعی كه البته رئیس كمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران آن را غیرقانونی می‌داند. بهانه‌ای كه باعث می‌شود با محمد علیخانی - كه كارشناسی ارشد حمل و نقل و ترافیك دارد و ریاست كمیسیون حمل و نقل شورا به او سپرده شده - به گفت‌وگو بنشینیم و به نقد عملكرد معاونتی بپردازیم كه از نظر خیلی از شهروندان تهرانی یكی از پرحاشیه‌ترین معاونت‌های این سال‌های اخیر شهرداری تهران است.

آقای علیخانی امروز در شورا قرار است تكلیف عوارض طرح ترافیك در سال 98 مشخص شود؟
بله. پیشنهاد معاونت حمل و نقل و ترافیك تهران افزایش 20 درصدی عوارض طرح ترافیك بوده و كمیسیون با بررسی‌هایی كه انجام داده، با افزایش 20 درصدی برای خودروهای حقوقی مثل خودروهای دولتی و... موافق است و از نظر ما، شهروندان دیگری كه قصد ورود به محدوده طرح ترافیك را دارند نباید شامل حال این افزایش 20 درصدی بشوند.

یعنی شهروندان عادی افزایش عوارض ندارند؟ 
معاونت حمل و نقل و ترافیك كه درخواست افزایش عوارض را داده، اما نظر كمیسیون این است كه در نهایت افزایش 10 درصدی داشته باشند.
 بحث عوارض ورود به محدوده زوج و فرد چطور؟ ما بارها در مصاحبه‌های مسؤولان پلیس شنیده ایم این موضوع درست نیست كه مردم دوبار به دلیل ورود غیرمجاز پول بدهند، یك بار به عنوان عوارض و یك بار هم به عنوان جریمه.
در لایحه پیشنهادی معاونت حمل و نقل و ترافیك، این بحث وضع عوارض برای منطقه زوج و فرد هم مطرح شده، اما چون مبنای قانونی ندارد از نظر كمیسیون این موضوع رد شده است. ببینید ما مصوبه‌ای در شورا داریم برای دریافت عوارض فقط در محدوده طرح ترافیك كه این مصوبه در فرمانداری هم تصویب شده، اما متاسفانه در معاونت حمل و نقل و ترافیك، یك تفسیری به این مصوبه داده شده و آن را به زوج و فرد هم تسری دادند كه این غیرقانونی است . از نظر قانونی، اگر كسی برخلاف پلاكش وارد محدوده زوج و فرد شد، قانونا فقط باید توسط پلیس جریمه شود و دیگر عوارض شامل حالش نمی‌شود.

 اما این اتفاق می‌افتد و بارها برای مردم از طرف این معاونت پیامك ارسال شده كه شما ورود غیرقانونی داشتید و باید عوارض هم بپردازیم؟
بله، ظاهرا معاونت حمل و نقل و ترافیك به مردم غیرقانونی پیامك می‌دهد و اعلام می‌كند شما جریمه شدید و باید عوارض بپردازید كه ما این را رسما به مردم اعلام می‌كنیم این حركت غیرقانونی است و پلیس هم همین را می‌گوید و حرفش مورد تایید ماست.

پس كمیسیون مخالف قطعی این موضوع است؟
بله، كمیسیون حمل و نقل و ترافیك قطعا با موارد غیرقانونی كه از طرف معاونت حمل و نقل و ترافیك مطرح شود، مخالفت می‌كند و ما نظرمان را راجع به این موضوع اعلام كردیم.

اما انگار آقای حناچی دیروز در حاشیه 
یك همایش، گفته‌اند اخذ عوارض از محدوده زوج‌وفرد قانونی است؟!

آقای حناچی اشتباه گفته‌اند. من حتما با ایشان صحبت می‌كنم. ایشان لابد به صحبت‌های معاونش آقای پورسیدآقایی نگاه كرده و این حرف را زده و اطلاع ندارد كه این موضوع قانونی نیست.

یكی از طرح‌های دیگری كه در معاونت حمل و نقل و ترافیك پیگیری شده و اما و اگر زیادی داشته، بحث استفاده از دوچرخه است. 
در چند ماه اخیر هم ایستگاه‌های شكیلی برای دوچرخه در گوشه و كنار شهر تهران بنا شده‌ و البته شهر هم پر از دوچرخه‌های قرمز رنگ شده، اما انتقادهای زیادی به این موضوع شده .

واقعیت این است كه یك بار من راجع به بحث این ایستگاه‌ها نظر دادم، بعدها گفتند فلانی با دوچرخه مخالف است، در حالی‌كه من با دوچرخه مخالف نیستم، من با حیف و میل بیت المال در شهرداری مخالفم. قبول دارم دوچرخه یكی از شیوه‌های حمل و نقل سبز است، برای سلامت خوب است، یك نوع ورزش است، اما اگر معاونت حمل و نقل و ترافیك می‌خواهد دوچرخه‌سواری را ترویج بدهد، باید اول مسیرهای ایمن برای آن بسازد، این‌كه ما بیاییم مردم را وسط خیابان‌های شلوغ و بزرگراه‌ها بكشانیم تا دوچرخه‌سواری كنند درست نیست، ما كه نمی‌توانیم با جان مردم بازی كنیم!

پس از نظر شما وقتی زیرساخت‌های این موضوع هنوز در شهر فراهم نشده، این كار یعنی هدر دادن منابع؟
بله، حرف من این است كه شهرداری اول باید مسیرهای درست دوچرخه‌سواری را در شهر تعریف كند، اول مطالعاتش انجام شود، مسیرهای درست و ایمن را فراهم كند و بعد هم دوچرخه را به شهر بیاورد، البته دوچرخه فقط در مسیرهای كوتاه جواب می‌دهد، در
 یك سفر از شمال تهران تا جنوب تهران و برعكس جواب نمی‌دهد، من هم این بحث را در قالب كارشناسی مطرح كردم، اما چون در حوزه حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران یك‌سری قانون‌گریزی‌ها وجود دارد، متاسفانه سریع موضع می‌گیرند و رسانه‌هایشان را هم بسیج می‌كنند برای تخریب این افراد. در حالی‌كه حرف من این است كه شهرداری نباید پول‌هایش را هدر بدهد، شما شاهدید كه در سال‌های گذشته مسیر درست شد، ایستگاه زده شد، اما همه اینها از بین رفت و الان دوباره این كار را تكرار می‌كنند خب پول این كار از جیب مردم می‌رود! این وسط فقط تعدادی پیمانكار هستند كه خوشحال می‌شوند، چراكه به آنها پروژه و كار داده می‌شود.

از قدیم در شهرداری این بحث مطرح بوده كه بعضی پروژه‌ها را پیمانكارها برای شهرداری تعریف می‌كنند؟
متاسفانه یكی از اشكالاتی كه در شهرداری قبلا بود و الان هم می‌تواند اتفاق بیفتد همین موضوع است كه اگر ما درست مدیریت نكنیم برخی پروژه‌ها را پیمانكارها برای شهرداری تعریف می‌كنند. این وسط تكلیف آنها كه مشخص است، آنها دنبال سود خودشان هستند و می‌آیند پیشنهاد می‌كنند، بعد عده‌ای هم در شهرداری هستند كه منافعشان با این پیمانكاران گره خورده، پس می‌شوند حامی آنها. وقتی ما می‌آییم حرف كارشناسی می‌زنیم، آنها چهارتا آدم محیط‌زیستی می‌آورند می‌گویند فلانی با دوچرخه مخالف است. در حالی ‌كه ما نباید دنبال منافع پیمانكار باشیم. ما حافظ منافع مردم هستیم و وظیفه شورا هم نظارت است و اگر اشكالی می‌بینیم باید بگوییم منابع در جای درستش باید خرج بشود، به‌خصوص با این همه مشكلاتی كه در بحث منابع وجود دارد .
​​​​​​​
البته درباره هزینه‌كرد منابع در معاونت حمل و نقل و ترافیك، اما و اگر‌های دیگری هم وجود دارد، مثل بحث مطالعات انجام شده درباره موضوعات مختلف كه خودتان هم قبلا به آن اشاره كرده‌اید.
بله، درباره این مطالعات، بحثم این بود كه در چندسال گذشته شاید هزاران مطالعه راجع به موضوعات مختلف انجام شده، ما برهمین مبنا مكاتبه‌ای با این معاونت داشتیم تا فهرست این مطالعات را به خصوص در حوزه حمل و نقل و ترافیك به ما اعلام كنند و بگویند چه مطالعاتی با چه هزینه‌ای انجام شده و اصلا كاربرد داشته‌اند یا نه؟! بحث این است كه در بسیاری از موارد وقتی یك مدیر جدید به یك مجموعه وارد می‌شود، دوباره همان موضوع را مد نظر قرار می‌دهد و دوباره برای انجام یك مطالعه جدید هزینه می‌شود. در حالی ‌كه اصلا تكلیف مطالعه قبلی معلوم نیست و حتی ممكن است این مطالعه جدید از روی قبلی كپی شود و كسی نیست به این موضوع نظارت كند.

الان این فهرست به دست شما رسیده؟
نه. با این‌كه چند ماه است خواستار این فهرست شده‌ایم، اما هنوز به ما چیزی داده نشده، در حالی ‌كه هدف ما فقط ایجاد یك‌بانك اطلاعاتی است تا اگر مدیر جدیدی آمد و از گذشته خبر نداشت، برای انجام یك كار تكراری، هزینه نكند. اینها در حقیقت ساده‌ترین كارهایی است كه ما می‌توانیم انجام بدهیم تا جلوی هزینه‌های زائد و حیف و میل را بگیریم.

بحث واردات اتوبوس‌های دست دوم با عمر بالای پنج سال كه آخرین روزهای تابستان مطرح شد به كجا رسید؟
این بحث را من هم همان موقع شنیدم، اما اگر واقعا این معاونت دنبال چنین موضوعی باشد، ما اجازه‌اش را نمی‌دهیم كسی از خارج اتوبوس دست دوم وارد كند، بعد به فكر وارد كردن فیلتر برای كم كردن آلایندگی‌شان باشد و ... از نظر من بهتر است همان اول یك مقدار بیشتری هزینه كنیم، اما اتوبوس نو وارد چرخه حمل و نقل بشود. شورا البته پیگیراست كه در برنامه سوم، ما به سمت اتوبوس‌های برقی حركت کنیم.

آقای علیخانی مدیریت شهری ما همیشه درباره طلبی كه از دولت داشته و وصول نشده گلایه می‌كند، درباره رقم دقیق این مطالبات حرف و حدیث زیاد است، از 20 هزار میلیارد تا پنج‌میلیارد تومان، كدام درست است؟
واقعیت این است كه شهرداری الان دنبال وصول این طلب است و یكی از پیگیری‌های شهردار هنگام حضورش در هیات دولت هم در ارتباط با همین موضوع است، اما نكته اینجاست هنوز مبلغ دقیق این مطالبات مشخص نیست، الان هم در جلساتی كه بین شهرداری و مسؤولان مالی و اقتصادی‌اش با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار می‌شود، درباره مشخص كردن رقم دقیق این مطالبات است كه از گذشته تا الان مطرح بوده است. یكی از اینها كه ما خودمان پیگیری كردیم این بود 30درصد جرایم راهنمایی و رانندگی تهران باید به شهرداری پرداخت شود، اما از سال 90 در بعضی سال‌ها اصلا پرداخت نشده در بعضی سال‌ها یك مبلغ جزئی پرداخت شده و در مجموع 1720‌میلیارد تومان سهم شهرداری از جرایم رانندگی بوده كه الان جزو مطالبات شهرداری است. ما در بحث یارانه بلیت مترو و اتوبوس هم همین مطالبات را داریم كه در مرحله اول باید رقم‌های اینها دقیق مشخص شود و روی رقم توافق صورت گیرد بعد برای پرداخت آنها اقدام شود.

وصول آنها كمكی به بهبود وضعیت شهر می‌كند؟
قاعدتا این اتفاق می‌افتد. مخصوصا در حوزه حمل و نقل عمومی این بحرانی كه گریبان تهران را گرفته تا اندازه‌ای حل می‌شود. ببینید، الان تعداد سفری كه با مترو انجام می‌شود حدود 5/2 میلیون سفر است، در صورتی كه زیرساخت‌های ما برای بالای شش هفت میلیون سفر آماده است، اما به دلیل نبود تجهیزات، واگن و... از تمام این زیرساخت‌ها استفاده نمی‌شود. واقعیت این است كه الان ما در شهرداری 50 هزار میلیارد پروژه نیمه تمام و 50 هزار میلیارد تومان هم بدهی داریم، پس شهرداری همین‌طوری صد هزار میلیارد عقب است، دولت این وسط می‌تواند تا اندازه‌ای كمك حال باشد؛ چون شهرداری به تنهایی از پس مشكلاتش برنمی‌آید. نكته این است كه مردم تهران و شهروندان تهران نباید هزینه پایتخت بودن تهران را از جیب‌شان بپردازند، بالاخره بسیاری از مشكلاتی كه به مردم تهران تحمیل شده به خاطر همین پایتخت بودن تهران است، مثل مهاجرت، آلودگی هوا و... و واقعا نیاز است كه دولت سهمی 
را كه قانون مشخص كرده به شهرداری 
پرداخت كند.