رونمایی دیوان محاسبات از‌تخلفات خصوصی‌سازی

گزارش دستگاه رسمی نظارتی درباره 3000 میلیارد ا‌رزان‌فروشی شركت‌های دولتی

رونمایی دیوان محاسبات از‌تخلفات خصوصی‌سازی

روز گذشته رئیس دیوان محاسبات گزارش تعدادی از تخلفات در زمینه خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی را در صحن علنی مجلس قرائت كرد كه تأییدكننده گزارش‌های رسانه‌ای اخیر درباره ارزان‌فروشی برخی شركت‌های دولتی به افراد خاص در چند سال اخیر بوده است.
براساس گزارش دیوان محاسبات، از سال 1380 تا پایان سال 1396، تعداد 835 شركت كه دارای سهام دولتی بوده‌اند به مبلغ 144 هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده است.
در این مدت شاهد برخی تخلفات در واگذاری‌ها همچون ارزش‌گذاری كم شركت‌ها و همچنین اهلیت نداشتن متقاضی خرید به‌ویژه در شركت‌هایی همچون هپكو اراك، ماشین‌سازی تبریز، پالایش نفت كرمانشاه، كشت و صنعت مغان و شركت المهدی و هرمزال و همچنین شركت توسعه گردشگری بودیم. در سال 1396 مواردی از واگذاری‌ها مغایر با قانون بوده كه توسط دیوان محاسبات، مغایرت‌ها مورد بررسی قرار گرفته و این پرونده‌ها در دادسرای دیوان محاسبات در حال پیگیری است یا دیوان محاسبات به دلایل فنی، مانع واگذاری شده است.
دیوان محاسبات در این گزارش، جزئیات تخلفات در واگذاری شركت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال، مجتمع كشت و صنعت و دامپروری مغان، شركت‌های ماشین‌سازی تبریز، ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و املاك ائل‌گلی و شركت توسعه گردشگری  را افشا كرده است.
براساس این گزارش، شركت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال در ابتدا 500 میلیارد تومان زیر قیمت و مجددا 260میلیارد تومان زیر قیمت به فروش رفته است. شركت‌های ماشین‌سازی تبریز، ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و املاك ائل‌گلی نیز در سال 1396 به قیمت سال 1394 فروخته شده است. این در حالی است كه اگر قیمت دارایی‌های این شركت در سال 1394 برای سال 1396 معادل تورم اعلامی بانك مركزی به‌روزرسانی شده بود، باید به مبلغ 730 میلیارد تومان واگذار می‌شد و در این مورد هم دست‌كم 119 میلیارد تومان زیان به بیت‌المال وارد شده است.
در قیمت‌گذاری شركت توسعه گردشگری هم 13 مورد از دارایی‌های این شركت مثلا 263هزار مترمربع زمین، از قلم افتاده بود! اما 
در آشكارترین تخلف در خصوصی‌سازی، مجتمع كشت و صنعت و دامپروری مغان 2150 میلیارد تومان زیر قیمت واقعی فروخته شده است.
سرجمع همین چند مورد بیش از 2800میلیارد تومان می‌شود كه البته با احتساب 263هزار مترمربع زمین‌های شركت توسعه گردشگری قطعاً رقم آن به بیش از 3000میلیارد تومان می‌رسد.
روزنامه جام‌جم در دو ماه اخیر در دو گزارش به تخلفات در نحوه خصوصی‌سازی شركت‌های دولتی پرداخته بود. 
در گزارش 29 آذر جام‌جم، سه نمونه از خصوصی‌سازی‌های اشتباه ذكر شده بود كه شامل شركت‌های آلومینیوم المهدی، كشت و صنعت مغان و پالایشگاه كرمانشاه بود كه زیر قیمت واقعی به خریداران فاقد اهلیت فروخته شد و مشكلات اجتماعی و اقتصادی ایجاد كرد. هر سه این موارد، در گزارش روز گذشته دیوان محاسبات به عنوان تخلفات سازمان خصوصی‌سازی آورده شده است.