ای خاکت سرچشمه هنر...

گفت وگو با معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی به بهانه پویش # صنایع دستی ایرانی را دوست داریم که این روزها در فضای مجازی طرفداران زیادی پیدا کرده است

ای خاکت سرچشمه هنر...

جشنواره فیلم فجر و حكایت پرحاشیه تندیس بلورین اماراتی‌اش، تلنگری بود تا شعار «سال تولید ملی و حمایت از كالای ایرانی» كه رهبر معظم انقلاب سال 97 را با آن نامگذاری كردند، دوباره بر سر زبان‌ها بیفتد؛ اول از سوی هنرمندان و صنعتگران و حتی سازمان میراث فرهنگی و پس از آن كارشناسان و منتقدان و فعالان شبكه‌های اجتماعی كه پرچم اعتراض همه‌شان با این پرسش بالا بود كه وقتی كشورمان از ظرفیت بسیار بالایی در بحث تولید صنایع‌دستی ظریف و زیبا برخوردار است و درحالی كه در سال حمایت از كالای ایرانی به سر می‌بریم، خرید تندیس خارجی و اهدای آن به برگزیدگان مهم‌ترین رویداد هنری انقلاب اسلامی، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟! شاید همین بهانه‌ای بود تا پویشی راه بیفتد با شعار «من ایرانی‌ام و صنایع‌دستی ایران را دوست دارم»؛ پویشی كه با برنامه‌ریزی معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی شكل گرفت و به همت كمپین حمایت از صنایع‌دستی كه اعضای آن را هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی و اصحاب قلم و رسانه تشكیل می‌دهند، گسترش یافت و خیلی زود به پویشی فراگیر در شبكه‌های اجتماعی تبدیل شد. گسترش این پویش ملی ـ مردمی در كنار واكنش‌های انتقادآمیز به استفاده از جوایز و كالاهای غیرایرانی در رویدادهای هنری ـ فرهنگی و تقدیرهای سازمانی، البته موجب شد كه برخی نهادها و سازمان‌ها هم به این كمپین و حمایت از تولیدات هنرمندان وطنی بپیوندند؛ از جمله صدا و سیمای جمهوری اسلامی كه اعلام كرده ساخت تندیس جشنواره تلویزیونی جام‌جم را به هنرمندان اصفهانی سفارش داده و بزودی از آن رونمایی می‌شود. همه اینها و نزدیك شدن به نمایشگاه ملی و عیدانه صنایع‌دستی، باعث شد تا با پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی كه یكی از مسؤولان خوشفكر و خلاق در سازمان میراث است و از طراحان پویش‌های مردمی حمایت از كالای ایرانی، به گفت‌وگو بنشینیم.

پویش «من ایرانی‌ام، صنایع‌دستی ایران را دوست دارم» با چه هدفی شكل گرفت؟
به دلیل حمایت از هنرمندان و با هدف ترویج و شناساندن ظرفیت‌های صنایع‌دستی و همچنین جلب حمایت مردم كه حامیان اصلی هنر كشورشان هستند، پویش‌های مختلفی را با كمك گروه‌های مختلف، طراحی و برنامه‌ریزی كردیم تا بتوانیم به كمك این پویش‌ها موج حمایتی از صنایع‌دستی كشور به‌ویژه بین جوانان و اقشار طرفدار صنایع‌دستی و مردم ایجاد و راهبری كنیم. از سلسله پویش‌های طراحی شده نیز همین پویش «من ایرانی‌ام، صنایع‌دستی ایران را دوست دارم» است كه به همت كارگروه توسعه پایدار صنایع‌دستی و گردشگری ایران و همكاری معاونت صنایع‌دستی آغاز شد و سپس با تلاش و همراهی و كمپین حمایت از صنایع‌دستی ایران و هنرمندان كشور جان گرفت و رواج یافت، طوری كه امروز و در این مدت كوتاه توانسته نظر مثبت بزرگان عرصه هنر و فرهنگ را به خود جلب كند. اینك من ایرانی‌ام و صنایع‌دستی ایران را دوست دارم به عنوان یك شعار بین محافل هنری و هنرمندان فضای مجازی مطرح شده و بسیاری از هنرمندان و صنعتگران ما به طور خودجوش به این پویش پیوستند و می‌توان گفت به یك پویش ملی تبدیل شده و امیدواریم نتایج و دستاوردهای خوبی داشته باشد.
ظاهرا قرار است از فعالان این پویش هم توسط معاونت صنایع‌دستی تقدیر و جوایزی به آنها اهدا شود.
بله، بنا داریم به بهترین عكس‌ها و تصاویر با محوریت حمایت از پویش و همچنین گروه‌های همكار در این پویش به رسم قدردانی و به نمایندگی از خانواده صنایع‌دستی كشور هدایایی تقدیم كنیم كه جزئیاتش به‌زودی اعلام می‌شود. ما پارسال و نزدیك عید نوروز، پویشی داشتیم با عنوان «صنایع‌دستی عیدی بدهیم» و امسال هم با پویش من ایرانی‌ام، صنایع‌دستی ایران را دوست دارم به سمت عید نوروز و بهار می‌رویم و اوج فعالیت پویش و تبلیغ درخصوص آن هم همزمان با برگزاری نمایشگاه ملی و عیدانه صنایع‌دستی خواهد بود.
برنامه‌های معاونت صنایع‌دستی آیا به همین پویش محدود می‌شود؟
مسلما نه، بعد از این پویش كه اولین گام بود، پویش‌هایی دیگری را شروع می‌كنیم تا از طریق آنها بتوانیم به یك همدلی و وفاق ملی در جهت حمایت از تولیدات هنری و صنایع‌دستی كه باعث غرور ملی همه ماست، برسیم.
با همه اینها اما گویا یك جای كار می‌لنگد و استفاده از صنایع‌دستی كشورمان هنوز فراگیر نشده، چه در میان مردم و چه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی. برنامه و راهكاری دارید تا حمایت و استفاده از تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی به میان همه خانه‌ها برود و جزو جوایز همه نهادها قرار گیرد؟
حرف شما را قبول دارم. درواقع ما باید از یك‌جایی شروع می‌كردیم و این پویش آغازگر بود كه از فضای مجازی شروع شد و قطعا به فضای مجازی ختم نخواهد شد و تصمیم داریم در مراسم و مناسبت‌ها این پویش و پویش‌های مشابه راه‌اندازی شود و ادامه‌دار باشد. آنچه برای ما در آغاز مهم بود، ایجاد همت و همبستگی و مشاركت میان هنرمندان به عنوان اعضای خانواده صنایع‌دستی بود كه این همدلی با حمایت از این پویش اتفاق افتاد و حال باید راهبری شود تا به میان عموم مردم راه یابد، زیرا معتقدیم هرگاه مردم ایران با تعصب و غیرت به میدان بیایند و با دل و جان از چیزی حمایت كنند، دستاوردش حیرت‌انگیز خواهد بود. در مورد سازمان‌ها و نهادها و ارگان‌های دولتی و خصوصی هم صحبت‌هایی با مسؤولان آنها انجام گرفته و طی نامه‌هایی كه از ابتدای سال برای همه نوشتیم، آنها را دعوت كردیم در همه مناسبت‌ها برای تقدیر از كارمندان خود و اهدای جایزه و پاداش از صنایع‌دستی استفاده كنند كه استقبال هم بد نبوده و در پایان سال گزارشی از آن ارائه می‌دهیم. می‌توان گفت اكنون یك موج حمایت از صنایع‌دستی هم بین سازمان‌ها به راه افتاده است. هرچند به كمك و حمایت رسانه‌ای صدا و سیما و مطبوعات و اصحاب قلم همچنان محتاجیم.
در راستای صحبت شما، رسانه ملی اعلام كرده كه برای جشنواره بزرگ جام‌جم از صنایع‌دستی ایرانی استفاده خواهد كرد. آیا دستگاه دیگری هم مشخصا به این پویش پیوسته؟
بله، در جریان اقدام مثبت رسانه ملی هستیم. درواقع موج اعتراضی كه به تندیس اماراتی جشنواره فیلم فجر صورت گرفت، باعث شد نهادهای دولتی و عمومی به این مساله مهم توجه كنند. غیر از رسانه ملی، جشنواره شهید آوینی هم اعلام كرده كه برای تقدیر برگزیده‌هایش صنایع‌دستی جایزه می‌دهد. معاونت صنایع دستی هم قرار است به‌زودی به فیلم برتر جشنواره فیلم فجر از نگاه مخاطبان تندیسی ارزشمند از تولیدات صنایع‌دستی جایزه بدهد. همه این رویدادها همان وفاق ملی است كه اكنون به وقوع پیوسته و وظیفه ما به عنوان متولی صنایع‌دستی كشور، ایجاد و رواج و حفظ همین وفاق ملی است.