مهار سیل با مهارت زنانه

روایت خانم فرماندار از 6 روز پراضطراب در دورود لرستان

مهار سیل با مهارت زنانه

همه به سال جديد اميد بسته بوديم؛ به تازگي‌هايش؛ به تغييراتي كه پيش رويمان خواهد بود؛ به اين كه امسال را متفاوت آغاز خواهيم كرد و البته كه متفاوت هم شروع شد اما چه شروعي. روزهايي كه بايد با طراوت و شادي همراه مي‌بود با اضطراب و دلهره و غم آغاز شد. باراني كه هميشه نعمت را به همراه دارد، اين‌بار در برخی نقاط کشور شد بلاي جان مردمان‌مان. مردم در ياري همنوعانشان كم نگذاشتند و خالصانه همراهي‌شان كردند. بحران مرد و زن نمي‌شناسد، هركسي هر چه از دستش برمي‌آيد انجام مي‌دهد. در اين ميان، بودند افرادي كه با تدبير و مديريت‌شان توانستند كارهاي بزرگي انجام دهند. يكي از آنها، فريبا بهاري، فرماندار شهرستان دورود استان لرستان است كه در كنار پلدختر، يكي از شهرستان‌هاي در معرض سيلاب بود. او متولد سال 59 است و كارشناسي ارشد زمين‌شناسي دارد. اما با مديريت و اقداماتي كه از روزها قبل آغاز شد، اين شهرستان با كمترين آسيب توانست اين بحران را پشت‌سر بگذارد. خانم فرماندار با خبرنگار چارديواري از روزهاي پراضطراب آغازين بهار 98 مي‌گويد.
دورود ميان 2 رود
دورود به همراه پلدختر و خرم‌آباد مناطقي از استان لرستان هستند كه از هفته گذشته جزو نقاط بحراني استان معرفي شده بودند و با توجه به حجم بارندگي‌ها و با توجه به مكان قرارگيري شهرستان دورود در ميان دو رود «تيره» و «ماربره» كه علت نامگذاري اين شهرستان هم به همين دليل است، خطر زيادي آن را تهديد مي‌كرد. حجم آب دورود از طرفي به دليل سرشاخه‌هاي آبي كه وارد رود تيره مي‌شود و از طرف ديگر، پر شدن سد مروك و احتمال سرريز شدن آن، اضطرابي را بين مسؤولان اين شهرستان ايجاد كرده بود كه مبادا در كنار بارندگي‌هاي سيل‌آساي منطقه، سرريز شدن اين سد هم مزيد بر علت شده و و آب مازاد آن وارد منازل اهالي شهرستان شود.
6 روز 6 ساعت خواب
بهاري، فرماندار دورود با اشاره به همكاري‌هايي كه با او در مديريت اين بحران شده، مي‌گويد: در شش روزي كه گذشت، تيم بحران و ستاد مديريت بحران شهرستان خيلي زحمت كشيدند و با برنامه‌ريزي‌هاي شبانه‌روزي توانستند وضعيت را كنترل كنند. اين تيم‌ها شايد در طول شش شبانه‌روز، شش ساعت نخوابيده باشند و مدام به‌دنبال رفع مشكلات، موانع و مديريت اوضاع بحراني منطقه بودند. ما يكشنبه و دوشنبه حجم آب زيادي داشتيم و هر لحظه به سرريز رودخانه اضافه مي‌شد و همين امر نگراني ما را مضاعف مي‌كرد. در اين شرايط، محله‌هاي مختلفي در شهرستان دچار آبگرفتگي شدند. او ادامه مي‌دهد: علاوه بر سيلاب، آوار و ريزش‌هاي زمين را در حجم زياد داريم كه اين رانش‌ها باعث قطع ارتباط بين روستاها شده است. خسارت‌هاي زيادي به باغات، كشاورزي، شيلات، راه‌ها و پل‌هاي روستايي وارد و در حال حاضر با همكاري شبانه‌روزي نيروهاي بسيج‌، هلال‌احمر و سپاه آب منازل تخليه شده است و با كمك خداوند و تمهيدات و كمكي كه انجام شد تلفات جاني نداشته‌ايم. تا روز جمعه تخليه آب از پنج محله آب‌گرفته دورود در حال انجام است و علاوه بر اين، برق و گاز هم وصل شده و تنها راه‌هاي ارتباطي بين برخي روستاها به‌دليل رانش زمين و سيل مسدود است. اما تيم ارزياب بنياد مسكن به نوبت منازل را ارزيابي و خسارت‌ها را برآورد مي‌كنند.
استرس‌هاي روزهاي بحران
بهاري مي‌افزايد: «خدا به ما خيلي كمك كرد. من پيام‌هاي مختلفي در اين مدت و در كانال‌ها و فضاي مجازي دريافت كرده‌ام كه چقدر تعريف كرده‌اند. پيش از وقوع سيل، اعلام كرده بودند كه دورود در معرض سيل قرار دارد ولي به ياري خدا و با دسته‌بندي‌ها و تيم‌بندي‌هاي صورت‌گرفته و اطلاع‌رساني‌ها توانستيم اين شرايط را بگذرانيم و كنترل كنيم. ما از سه روز قبل از وقوع سيلاب با بلندگو اطلاع‌رساني مي‌كرديم؛ در مي‌زدیم و حتي اطلاعيه بين مردم پخش مي‌كرديم كه وسايلتان را جمع‌آوري كنيد، در منازل نباشيد، اسكان اضطراري آماده كرده و اطلاعيه پخش كرديم و آدرس اسكان‌هاي اضطراري را در تمام شهرستان با بنر یا در فضاي مجازي پخش كرديم تا همه افراد به نوعي از شرايط بحراني پيش‌رو آگاه شوند و مردم مطلع باشند كه موقع ترك منازلشان در كجا مي‌توانند اقامت داشته باشند.» فرماندار دورود در ادامه صحبت‌هايش به اين نكته اشاره مي‌كند: «با انجام اين اقدامات پيشگيرانه قبل از وقوع سيلاب، توانستيم مانع از خسارت‌هاي جاني شويم و خسارت‌هاي مالي هم به دنبال ورود سيل به منازل مسكوني امري طبيعي است. بيشتر افراد وسايلشان را جابه‌جا مي‌كردند و حتي يك روز قبل از عيد شاهد بوديم كه روي ماشين‌ها مملو از مبلماني بود كه جابه‌جا مي‌كردند يا به منزل اقوام مي‌بردند يا به طبقات بالاي ساختمان منتقل مي‌كردند تا آسيب نبينند. تيم‌بندي‌هاي انجام شده شامل جداسازي تيم ستاد اسكان و ساير تيم‌ها كمك زيادي به مديريت اوضاع كرد.»
حرف و حديث‌هاي مديريت زنانه
هميشه وقتي پاي يك زن به يك جايگاه مهم باز مي‌شود، شايد عده‌اي تصور كنند از پس آن برنمي‌آيد و ممكن است خلل‌هايي در كارش وارد شود، اما بهاري معتقد است شايد ابتدا برخي اين تصور را داشتند اما در حال حاضر همه رضايت دارند. با توجه به بروز شرايط بحراني كه داشتيم و اقدامات خوبي كه انجام شد، خيلي‌ها باور نمي‌كردند يك خانم بتواند در شهري كه جزو نقاط قرمز استان است، مديريت كند اما حالا همه بر اين باورند كه اين كار به‌خوبي انجام شده و مديريت خوبي صورت گرفته است و اين را مي‌توان از پيام‌ها و واكنش‌هاي مثبت مردم دورود مشاهده كرد.
کمک‌های شخصی و لوازم بهداشتی زنانه
یکی از مواردی که بخصوص در فضای مجازی درباره کمک های مردمی عنوان می شود تهیه وسایل بهداشتی برای زنان است، بهاری درباره این موضوع تاکید می‌کند که مردم بهتر است از کمک‌های شخصی و تهیه کالا پرهیز کنند و از طریق هلال احمر کمک های خود را ارسال کنند تا نظام مندتر به دست مردم حادثه دیده برسد. اگرچه بیش از هر چیز در مناطق سیل زده لرستان از جمله پل دختر به لوازم بهداشتی بانوان، پوشک بچه، آب و مواد غذایی کنسروشده نیاز است.