اینجا همه چیز واقعی است

نگاهی به مستند مسابقه فرمانده که طرفداران زیادی برای خودش پیدا کرده است

اینجا همه چیز واقعی است

صدای هلیكوپتر كه از دور می‌آید، هر كدام سعی می‌كنند خودشان را پنهان یا به قول معروف استتار كنند؛ هلیكوپتر كه دور می‌شود دوباره از پشت خاكریزها و استتارشان برای شروعی دوباره و رسیدن به هدف بیرون می‌آیند. این نه برشی از صحنه یک جنگ واقعی که بخشی از مستند مسابقه فرمانده است. برنامه‌ای که چند سالی است پخش می‌شود و در این گزارش سراغ چند نفر از عوامل آن و یكی از شركت‌كننده‌ها رفته‌ایم تا برایمان از جذابیت‌های این پروژه بگویند.


 مهرنیا، تدوینگر: خودشناسی
هدف ما است
«فرمانده» مسابقه نیست، یك «رئالیتی شو» با زمینه نظامی است كه تمامی اتفاقات اصلی توسط شركت كننده‌هایش شكل می‌گیرد. ما اصلا به سمت مسابقه حركت نمی‌كنیم چون شاخصه اصلی این نوع برنامه‌ها خودشناسی است نه افزایش دانش یا قوای جسمانی یا... . به نظر من هدف غایی مستند مسابقه فرمانده رسیدن تك‌تك شركت‌كننده‌ها به خودشناسی تازه و واقعی است.
تماشاگران برنامه هم از طریق دیدن جزئیات شخصیت هر یك از شركت‌كننده‌ها به خودشناسی می‌رسند.
این خودشناسی در همه مراحل فرمانده رخ می‌دهد و همه عوامل آن را در بر می‌گیرد. در مرحله تولید برای شركت‌كننده‌ها و عوامل تولید كه با آنها همراه می‌شوند و حتی در مرحله پس‌تولید برای تیم تدوین هم این مسأله ایجاد می‌شود چون ما با تمامی خصوصیات اخلاقی شركت‌كننده‌ها آشنا می‌شویم، واكنش‌ها و عكس‌العمل آنها را در موقعیت‌های گوناگون درك می‌كنیم و ناگزیریم به تك‌تك آنها فكر كنیم. برای من به عنوان تدوینگر، مهم‌ترین ویژگی این برنامه شناخت جدیدی از خودم بود.
 ماهان، كارگردان: كاراكترها، براساس شخصیت‌شان انتخاب می‌شوند
یكی از مهم‌ترین ویژگی‌های فرمانده شخصیت‌های آن هستند. به طور كلی بحث كاراكترپردازی، كه این مساله معلول ژانری است كه فرمانده در آن قرار می‌گیرد، یعنی رئالیتی شو. مهم‌ترین تفاوت رئالیتی‌شو با یك مسابقه تلویزیونی، همین بحث شخصیت‌هاست. یعنی مسابقه فرمانده بین ده شخصیت برگزار می‌شود كه همه وجوه شخصیتی‌شان مهم است.  از قومیت و لهجه و ظاهر بگیرید تا ویژگی‌های رفتاری و در حقیقت كنش‌های شخصیت‌ها با توجه به پیشینه شخصیتی‌شان در موقعیت‌های ساخته شده در مسابقه است كه جانمایه درام را می‌سازد.
این شخصیت‌پردازی‌ها هم این طور انجام می‌شود كه یك بخش از كار در پیش تولید و هنگام انتخاب كاراكترها اتفاق می‌افتد و این‌كه بتوانیم برحسب توانایی‌های شركت‌كنندگان تنوع كافی داشته باشیم، كار خیلی سختی است. بخش مهم‌تر در تولید است. طراحی موقعیت‌های چالش‌برانگیز برای كاراكترهاست كه می‌تواند باعث واكنش‌های جذاب آنها بشود و مخاطب را به درون شخصیت‌ها نزدیك كرده و هر یك از آنها را از تیپ به سمت شخصیت رهنمون كند.
برای جذاب‌تر كردن و نمایش بهتر ویژگی‌های شخصی شركت‌كننده‌ها در انتهای هر مرحله با آنها مصاحبه می‌كنیم. مصاحبه‌ها هم از مهم‌ترین ابزارهای ما هستند برای رسیدن به درامِ مد نظر.
نكته دیگر این‌كه در 50 روزی كه این كاراكترها در اختیار ما هستند، كار كارگردانی فقط جلوی دوربین نیست. تمامی لحظات زندگی این افراد زیر نظر و هدایت گروه كارگردانی است، ولی این هدایت نباید از وجه رئالیتی یا همان وجه مستند و واقعی بودن كار كم كند و این سختی كار ساخت رئالیتی‌شو
است.
 احسان عزیزی، شركت‌كننده مسابقه: توانایی‌هایم را در فرمانده شناختم
از نظر من مسابقه فرمانده و مسابقه‌هایی از این دست خیلی می‌توانند مفید باشند، علاوه بر هیجان زیاد، تجربه‌های متفاوت، آشنایی با توانایی‌ها و قدرت شخصی، كسب مهارت در شرایط اضطراری، قدرت ریسك‌پذیری، افزایش اعتماد به نفس و خیلی چیزهای دیگر كه برای من به شخصه یك چالش بی‌نظیر بود كه خود را تست كنم و دنبال حس درونی‌ام بروم.
حضور و تصمیم برای شركت در مسابقه دنبال كردن حس درونی‌ام بود. فضای رقابتی و انگیزشی آنجا خیلی فوق‌العاده بود و من خیلی لذت بردم از تجربه‌های منحصر به‌فرد و از آشنایی با آدم‌هایی كه هر كدام از فرهنگ و نژاد مختلفی بودند و در كنار تفاوت‌ها، دوستی‌های شیرینی ایجاد می‌شد.
همچنین مستند مسابقه فرمانده فضای عالی و مناسبی برای یادگیری هریك از بچه‌ها بود. به نظرم شرایطی كه انسان در آن قرار می‌گیرد باعث بروز توانایی‌هایش می‌شود. شما وقتی در چالش هستید به توانایی‌های پنهان‌تان آگاه می‌شوید. به همه پیشنهاد می‌كنم كه اگر تجربه هیجان واقعی را دوست دارند ثبت نام كنند و مطمئن باشند كه انتخاب می‌شوند.
 رحیمی، فیلمبردار:  تلاش برای ثبت
همه صحنه‌ها
برای تیم ما یعنی تیم تصویربرداری مهم‌ترین چالش در مسابقه فرمانده كه مراحل پیچیده و سختی دارد از دست ندادن اتفاق‌ها و لحظات ناب و مهم مسابقه است در عین این‌كه تلاش می‌كنیم خلاقیت تصویری را به هیچ وجه از دست ندهیم و پلان‌های كاملا متفاوتی بگیریم و فقط گزارشگر اتفاقات
نباشیم.
در مستند و علی‌الخصوص رئالیتی‌شوهایی كه ما مشغول انجامش هستیم نقش تصویربردار به اندازه كارگردان اثر مهم و تاثیرگذار می‌شود و از آنجا كه به اقتضای گستردگی، پیچیدگی، وسعت مكانی و زمانی كار، كارگردان‌های كار نمی‌توانند در كنار همه تصویربردارها باشند و خواسته‌هایشان را به آنها بگویند، این تیم تصویربرداری است كه می‌تواند با درك درست و صحیح از پروژه، نظر و فكر آنها را به منصه ظهور برساند و احیانا هم اگر درست عمل نكنند باعث افت فاحش كیفیت اثر شوند.