كلیه‌هایم سالم هستند؟

كلیه‌هایم سالم هستند؟


 بسیاری از مردم تصور می‌كنند مهم‌ترین علامت بیماری كلیه، درد پهلوها است. باید بگویم این تصور غلط است. بیشتر موارد درد در پهلوها به‌دلیل گرفتگی عضلات ایجاد می‌شود و كلیه‌ها در آن تاثیری ندارند. البته درد پهلوها می‌تواند علامت مهم برای بیماری سنگ كلیه باشد كه در این مورد درد بسیار شدید و طاقت فرسا است و معمولا با استفراغ همراه می‌باشد. اكنون باید به این سؤال پاسخ دهم كه بیماری‌های مهم‌تر كلیه چه علائمی دارند؟
مهم‌ترین بیماری‌های كلیه شامل بیماری‌هایی هستند كه موجب نارسایی كلیه‌ها می‌شوند. شاید برایتان جالب باشد كه بدانید: فشار خون و دیابت مهم‌ترین دلایل ایجاد نارسایی كلیه هستند. بعد از این دو بیماری و در رده سوم بیماری‌هایی وجود دارند كه به خاطر ایمنی زیادی بدن خودش كلیه‌ها را تخریب می‌كند كه به این بیماری‌ها خود ایمنی می‌گوییم. البته سنگ كلیه و عفونت‌های ادراری به‌عنوان شایع‌ترین بیماری‌های كلیه می‌توانند بافت كلیه را خراب كنند، ولی نكته جالب این‌كه چون این دو بیماری علامت‌های پر سرو صدا دارند موجب می‌شوند كه بیمار به‌دنبال درمان برود و با از بین بردن سنگ و یا خوردن آنتی بیوتیك مشكل را حل كند.  آزمایش ادرار و اندازه‌گیری اوره و كراتینین خون بهترین روش ارزیابی سلامت كلیه‌ها است. هر زمان كلیه‌ها كاركرد‌شان نقصان پیدا كند بلافاصله اوره در خون بالا می‌رود. فردی كه اوره بالایی دارد، دچار بی‌اشتهایی، تهوع و ضعف می‌گردد و در نهایت اختلال عملكرد مغزی پیدا می‌كند.
 متاسفانه تمام این علائم فقط زمانی سراغ فرد می‌آیند كه اوره حداقل چهار برابر حالت عادی شده باشد و تا آن زمان هیچ علامتی در فرد وجود ندارد. به موازات كم شدن فعالیت كلیه‌ها کراتینین در خون به نسبت كاملا مستقیم بالاتر می‌رود. یعنی وقتی كلیه‌ها نیمی از كاركردشان را از دست بدهند کراتینین دو برابر و وقتی كلیه‌ها 90 درصد كار كردشان را از دست بدهند كراتی نین ده‌برابر می‌شود. به این ترتیب کراتینین یكی از بهترین موادی است كه اندازه‌گیری آن در خون به ما نشان می‌دهد كه كاركرد كلیه‌ها چگونه است. به بیماران دچار فشار خون و دیابت توصیه می‌شود به‌طور مرتب اوره و کراتینین خونشان را چك کنند زیرا این دو بیماری سر‌دسته بیماری‌هایی هستند كه باعث آسیب آرام آرام كلیه‌ها شده و در نهایت می‌توانند به نارسایی دایمی و كامل كلیه‌ها منجر شوند.