درد گردن و كلی عارضه !

گفت و گو با دكتر سید منصور رایگانی، متخصص طب فیزیكی و توانبخشی

درد گردن و كلی عارضه !

  چه دردهایی به مشكلات گردن مربوط می‌شود؟
درد در ناحیه سر، عضلات و بافت‌های سر، درد كتف و شانه به گردن انتشار پیدا می‌كند. معمولا درد گردن نیز به سایر جاها انتشار می‌یابد. سردرد‌هایی داریم كه علت ایجادش گردن است. درد كتف از گردن می‌تواند باشد. اختلال راه رفتن نیز علتش درگیری نخاع گردن است.
 چه گردن‌دردهایی باید مورد توجه جدی‌تر قرار بگیرد؟
اگر درد گردن به‌حدی است كه باعث از خواب بیدار شدن در شب می‌شود و بدون دارو كنترل نمی‌شود یا اگر درد گردن به دست‌ها و پاها انتشار یابد یا همراه گزگز و كاهش یا ضعف قدرت اندام است، باید مورد توجه قرار گیرد. اگر درد گردن همراه با تب و لرز است نیز باید با دقت بررسی شود. همچنین درد گردن كه با حركت به جلو یا طرفین شدید می‌شود و شدتش به یك اندام انتشار می‌یابد باید جدی گرفته شود؛ چراكه می‌تواند نشانه بیرون‌زدگی دیسك باشد .
 مشكلات اسكلتی و عضلانی چقدر در ایجاد درد گردن تاثیر دارد؟
 حدو د 98 درصد از دردهای گردن ناشی از مسائل اسكلتی عضلانی است كه می‌توان از آن جلوگیری یا درمانش كرد و آن دردهایی كه در نواحی عضلات گردن، عضلات كتف و شانه اتفاق می‌افتد نیز به عنوان دردهای عضلانی شناخته می‌شود. گاهی نیز دردهای وضعیتی به علت وضعیت نامناسب هنگام كار كردن اتفاق می‌افتد. مانند وقتی که داریم كارهای تكراری را در وضعیت نامناسب حتی با شدت كم انجام می‌دهیم. یا موقع كاركردن باگوشی، رانندگی، سبزی پاك كردن، نوشتن یا كار با رایانه دچار كشیدگی عضلات گردن و درد در این ناحیه می‌شویم .
 آیا آرتروز منجر به درد گردن می‌شود؟
آرتروز چیزی نیست كه به‌راحتی درگردن اتفاق بیفتد و عامل درد باشد. آرتروز یعنی سائیدگی و تحلیل غضروف بین مفاصل كه در سنین 35تا40 سالگی در همه ما اتفاق می‌افتد. اما این‌كه آرتروز باعث درد گردن باشد، ممكن نیست .
 برای حفظ سلامت گردن‌مان چه كنیم؟
برای سلامت گردن اولا باید كارهای خود را طوری انجام بدهیم كه عضله گردن درحالت بیش ازحد كشش به صورت ناخواسته نباشد و این‌كه حین انجام فعالیت‌هایی كه منجر به استرس یا تنش است و نیاز به دقت دارد، گردن در یك وضعیت نباشد.