سیلِ دست و جیغ و هورا !

عوامل «با ما بیا»، «کودک‌شو» و «قاچ» میان مردم سیل‌زده رفتند و از آنجا برنامه‌شان را روی آنتن فرستادند

سیلِ دست و جیغ و هورا !

ادامه از صفحه5
كودك‌ها دیده نمی‌شوند
پژمان بازغی و عوامل كودك‌شو مدتی پیش به آق‌قلا رفتند و علاوه بر رساندن كمك‌های مردمی به كودكان آسیب‌دیده‌، در آمفی تئاتر این شهر به اجرای برنامه پرداختند. رضا نصیری شهرضایی، تهیه‌كننده برنامه درباره این تصمیم به جام‌جم توضیح می‌دهد: وقتی یك بحران مثل سیل و زلزله به وجود می‌آید ابتدا همه به دنبال آن هستند كه نیازهای اولیه آن مناطق را برطرف كنند. ولی ما به‌دنبال آن بودیم كه نگاه ویژه‌ای به كودكان داشته باشیم چون در بحران‌ها معمولا كودكان زیاد مدنظر قرار نمی‌گیرند و دیده نمی‌شوند. دنیای كودكان بیشتر حول محور بازی‌ها و شادی‌های آنان است و متاسفانه این موارد در بحران تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و به حاشیه می‌رود.
تهیه‌كننده كودك‌شو ادامه می‎‌دهد: معمولا این وقایع می‌گذرد، خانه‌ها ساخته می‌شود اما هیچ وقت به امكانات مختص بچه‌ها و تامین سایر نیازهای آنان غیر از مسكن توجه نمی‌شود. هیچ كس اسباب بازی‌های از دست رفته كودكان را دوباره تامین نمی‌كند. از آنجا كه برنامه كودك شو درباره بچه‌هاست،‌ ما این گروه سنی را مورد توجه قرار دادیم. تیم فكری ما به این نتیجه رسید كه نگاه ویژه به این كودكان را در جامعه رواج دهیم. خودمان پیشقدم شدیم و مردم هم لطف داشتند‌،‌ آمدند و هدایای ویژه‌ای مثل اسباب‌بازی،‌ شیرخشك و دیگر وسایلی كه مربوط به كودكان است را تقدیم كردند و ما در كمترین زمان ممكن آنها را به‌دست آنان كه باید، رساندیم. در واقع روز یكشنبه پویش ما برگزار شد و مردم هدایای خود را تحویل دادند و ما دوشنبه،‌ كالاها را بسته‌بندی كردیم و به سمت آق‌قلا راه افتادیم.
چرا آق‌قلا؟
آق‌قلای استان گلستان اولین شهری بود كه درگیر سیل شد. شرایط بدی داشت و پاكسازی آن هم به دلیل شرایط جغرافیایی دشوار به نظر می‌رسید. تهیه‌كننده كودك‌شو نیز این موارد را دلایل انتخاب این شهر برای كمك رسانی می‌داند و می‌گوید تیم فكری برنامه به این نتیجه رسید كه كمك رسانی را از این منطقه آغاز كنیم.
ارمغان شادی
نصیری درباره حال و هوای آق قلا در روزهای كمك رسانی می‌گوید: وقتی به آق قلا رسیدیم با استقبال خیلی خوب مردم مواجه شدیم. بعد از گذشتن 40 روز از سیل و درگیری همه با عواقب طاقت‌فرسای آن و خستگی، نشاط قابل توجهی را به كمك مردم آنجا ایجاد كردیم. ان‌شاءا... با كمك خدا و همت مردم به مناطق دیگر هم برویم و برای كودكان آنان، شادی را به ارمغان بیاوریم.
مهربانی و رویا
برنامه «با ما بیا» به تهیه كنندگی سید مجتبی ظریفیان (عمو مهربان)، نویسندگی و كارگردانی آزیتا رضایی (خاله رویا) و مدیریت تولید علیرضا امینیان پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت 14 و 15 دقیقه از شبكه دوی سیما پخش می‌شود. رضایی و ظریفیان پس از ایام نوروز راهی مناطق سیل زده شدند و ابتدا به گلستان و سپس شهرهای خوزستان سفر كردند تا در روزهای رنج كنار كودكان سیل‌زده باشند. آنها پیشتر و در زمان زلزله كرمانشاه نیز با جمع‌آوری حدود 400 میلیون تومان از راه كمك‌های مردمی به یاری بچه‌های زلزله‌زده رفته بودند.
رضایی یا همان خاله رویای بچه‌ها درباره سفرشان به جام‌جم می‌گوید: ما هم به آق‌قلا و اطراف آن سفر كردیم و هم به شهرهای مختلف خوزستان از جمله اهواز، سوسنگرد، باوی و روستای چم خزان رفتیم. واقعیت این است كه وقتی مشكلی پیش می‌آید همه باید دست در دست یكدیگر دهیم و احساس همدلی و همكاری را تكثیر كنیم. هركس بسته به توانایی‌هایش هر چه از دستش برمی‌آید باید انجام دهد. یكی‌اش این است كه به همدیگر روحیه دهیم. به ویژه ما تلویزیونی‌ها كه جزو خانواده‌های ایرانی شده‌ایم. بچه‌ها در خانه‌هایشان از تلویزیون ما را می‌بینند و به این طریق ما را جزو اعضای خانواده‌شان به حساب می‌آورند. به همین دلیل وقتی ما در بحران كنارشان باشیم، احساس خوبی خواهند داشت. خیلی مهم است كه به افراد آسیب دیده این حس را بدهیم كه تنها نیستند. رسالت ما در این سفر همین بود، رفتیم كه خنده به لب‌هایشان بیاوریم. رفتیم كه به آنان روحیه دهیم تا این اتفاقا سخت و سهمگین را تحمل كنند.
او ادامه می‌دهد: بازخوردهای خوبی گرفتیم و می‌دیدیم مردم از حضور هنرمندان،‌ گروه‌های نمایشی كودكان و كمك‌هایی از این دست احساس رضایت دارند. در واقع ارگان‌ها به كمك‌های مردمی از قبیل غذا،‌ لباس، ‌اسباب‌بازی و... سامان می‌دادند. در زمان زلزله برنامه ما كمك‌هایی را جمع‌آوری كرد اما این بار صرفا جاهایی كه به آنها اطمینان داشتیم را به مردم معرفی و خودمان با حضور در این مناطق تلاش كردیم دل بچه‌ها را شاد كنیم.
جناب خان در كنار سیل‌زدگان
حالا رامبد جوان و جناب خان هم به مناطق سیل‌زده خوزستان سفر كرده‌اند. سید علی احمدی تهیه‌كننده برنامه خندوانه حضور عوامل این برنامه در مناطق سیل‌زده را ادای دین به مردم شریف ایران می‌داند و می‌گوید: با سفر به استان خوزستان در بین مردم سیل‌زده حاضر شدیم و قرار است در این سفر آیتم‌های ویژه‌ای را با حضور مردم حادثه‌دیده ضبط كنیم تا از آن در 15 برنامه «قاچ» استفاده شود.
لبخند فراموشی
به گفته احمدی، هدف از چنین سفری كاهش دردهای مردم سیل‌زده و ابراز همدردی با آنان است. او می‌گوید: رامبد جوان، جناب خان و عوامل برنامه در این سفر تلاش كردند با كاهش آلام مردم گرفتار سیل برای دقایقی لبخند را روی لبان‌شان بنشانند و دل‌شان را شاد كنند.
برشی از سیل
برنامه قاچ با مشاركت سازمان جمعیت هلال‌احمر، تعهد 70 قسمتی نسبت به آنتن شبکه نسیم برای ساخت برنامه با هدف آگاهی‌بخشی درباره مخاطرات طبیعی مانند زلزله و سیل دارد. حالا 15 قسمت از آن ویژه مناطق سیل‌زده نیمه اردیبهشت‌ماه امسال، در ماه مبارك رمضان پخش می‌شود.