سرگذشت مدالی که  به مشهد رفت

مهلا مومن‌زاده، مدال تكواندوی قهرمانی جهان را به موزه آستان قدس اهدا کرد

سرگذشت مدالی که به مشهد رفت

اصل خبر این بود: «اهدای مدال نقره بانوی تكواندوكار به حرم مطهر امام رضا(ع)». در طول تاریخ خیلی از ورزشكاران بوده اند كه مدال‌های جهانی و المپیك خودشان را به آستان قدس رضوی تقدیم كرده‌اند و مهلا مومن‌زاده هم یكی از آنها بود، بانویی كه در مسابقات تكواندوی منچستر موفق شد مدال نقره را برگردن بیاویزد.
مدال مهلا اما كمی داستان داشت. او قبل از این مسابقات گفته بود اگر مدالی بگیرد آن را به دایی شهیدش تقدیم می‌كند كه البته این كار را هم كرد. اما چه اتفاقی افتاد كه مدال بانوی تكواندو كار به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد؟ مومن‌زاده طبق قولی كه داده بود مدال را به پدربزرگش (پدر دایی‌اش) تقدیم كرد و پدربزرگ او هم كه خانواده شهید غیاثوندی هستند، تصمیم گرفتند این مدال را به آستان قدس بدهند. به همین دلیل طی مراسمی كه برگزار شد پدر شهید عباس غیاثوندی این مدال را به آستان قدس اهدا كرد. خود مهلا مومن‌زاده در این باره می‌گوید: قبلا هم گفته بودم. قبل از این‌كه به مسابقات جهانی بروم رفتم سر مزار یكی از شهدای گمنام.همان جا عهد كردم که مثل شهدا پرچم كشورم را به اهتزاز در بیاورم.همانجا قول دادم اگر مدالی هم گرفتم آن را به دایی شهیدم تقدیم كنم كه خدا را شكر این اتفاق افتاد. او این را گفت و ادامه داد: من مدالم را با پلاك قهرمانی دایی‌ام معاوضه كردم. امروز هم عهد بستم تا جایی كه بتوانم مثل شهدا و همه كسانی كه از این
مرز و بوم دفاع كردند من هم از جانم مایه بگذارم.
مومن‌زاده در حالی این حرف‌ها را به زبان آورد كه پولادگر، رئیس فدراسیون تكواندو هم درباره این مراسم و اهدای مدال گفت: كار این بانوی ورزشكار ارزشمند است و جای تقدیر دارد. امیدواریم این تجلیل باعث تكرار كارهای ارزشمند از این قبیل شود. یكی از افتخارات فدراسیون تكواندو كار در حوزه شهداست و تاكنون ۵۰۰ شهید تكواندو شناسایی شده و چهار یادواره برای بزرگداشت شهدایی كه در این رشته فعال بودند، برگزار شده است.
این حركت بر اساس باور ما بوده و امروز به لطف خدا و نگاه شهدا بچه‌های ما فرهنگ ایثار و شهادت را سرلوحه خویش قرار داده‌اند و این مساله در باطن آنها نهادینه شده است؛ ضمن این‌كه قبل از خانم مومن‌زاده، سه قهرمان دیگر نیز مدالشان را تقدیم خانواده شهدا كرده بودند.
از آنجا كه به خانواده شهدا، خاصه پدر و و مادر آنان كمتر پرداخته شده، این حركت‌ها جای تجلیل و بزرگداشت دارد.