شایعه تغییر مدیر شبكه 3 از كجا آب می‌خورد؟

نگاهی به شایعه‌سازی اخیر درباره استعفای علی فروغی

شایعه تغییر مدیر شبكه 3 از كجا آب می‌خورد؟

انتشار اخبار كه این روزها به لطف فضای مجازی و شبكه‌های ارتباطی مختلف با سرعت و البته گستردگی غیرقابل انكاری همراه شده، گاهی باعث می‌شود در پی یك صحبت یا اتفاقی كه حتی رقم نخورده، خبری را شكل دهد كه پایه و اساس مشخصی ندارد و فقط با مشوش كردن اذهان دردسرسازی می‌كنند. این روزها هم آمار چنین اخباری به‌شدت رو به افزایش است و مدیران، مسؤولان و چهره‌هایی كه خیلی‌ها می‌شناسند اغلب در معرض این ماجرا قرار دارند.
 تکذیب فوری
به گزارش جام‌جم، در راستای این جریان مدتی پیش خبری منتشر شد كه به یكی از مسؤولان صدا و سیما برمی گشت. در این خبر، روز پنجشنبه (23 خرداد) یك‌كانال خبری مجهول از تغییر مدیر شبكه سه سیما خبر داد و اعلام كرد شهاب اسفندیاری كه در حال حاضر رئیس دانشگاه صدا و سیماست، جایگزین علی فروغی در شبكه سه سیما شده است.
نكته جالب ماجرا اینجاست كه این خبر بلافاصله از سوی یكی از مجریان قبلی رسانه ملی نیز بازنشر و به‌سرعت فضای مجازی را در بر گرفت. اما پس از انتشار این خبر، اسفندیاری با انتشار مطلبی اعلام كرد این خبر شایعه‌ای بیش نیست و هیچ تغییری در سازمان صدا و سیما روی نداده است.
 ادامه خبرسازی‌ها
در این ماجرا توییتی عجیب از مازیار ناظمی برای دقایقی بالاتر از اخبار مربوط به سفر شینزو آبه، آتش‌سوزی نفتكش‌ها و البته زندگی خصوصی رامبد جوان قرار گرفت و برای مدتی به گوش خیلی‌ها رسید، خبری كه البته زود تكذیب شد. طبق گزارشی كه خبرآنلاین هم منتشر كرده بود مازیار ناظمی، سخنگوی وزارت ورزش و كارمند رسمی رسانه ملی توییتی داشت درباره این‌كه علی فروغی بركنار شده و شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما جایش را گرفته است. این خبر با توجه به  برخی حاشیه‌‌سازی‌های قبلی و خط مجعول دوگانه‌سازی در صدا و سیما خیلی زود خبرساز شد.
در ادامه با دست به دست شدن این خبر، مدیر روابط‌عمومی معاونت سیما هم وارد عمل شد و به طور مستقیم در صحبت‌هایی كه مطرح كرد، گفت: پس از انتشار خبر جعلی تغییر مدیر شبكه سه، بلافاصله مطالب را برای پیگیری حقوقی ارسال كردم كه جلوی این‌گونه سوءاستفاده‌ها به سرعت گرفته شود.
اما خبری كه اولین نفر خود شهاب اسفندیاری تكذیبش كرد و گفت، جایش خوب است؛ چطور و از كجا ساخته شد؟
مازیار ناظمی می‌گوید: ما گروهی داریم كه بیشتر بچه‌های رسانه ملی هم هستند. این خبر و حكم تغییرات در شبكه سه آنجا توسط خیلی از بچه‌ها منتشر شد و من هم گفتم حتما صحت دارد این خبر كه همه بازنشر می‌دهند و برای همین توئیت كردم كه بعد متوجه شدم اصل خبر مشكل داشته است.
در پی آن حمید خواجه‌نژاد، مدیر روابط‌عمومی معاونت سیما هم گفت: خیلی از ما درباره اخبار دروغ، اطلاعات غلط و به اصطلاح فیك‌نیوزها شنیده و نمونه‌های مختلفی از آنها را هم دیده‌ایم. اغلب، شایعه‌سازان كه منافعی را از این كار می‌برند، این‌گونه اطلاعات غلط را با رنگ و لعابی فریبنده ساخته و پرداخته و راهی كانال‌های متنوع ارتباطی می‌كنند. اما امروز در حاشیه انتشار خبری جعلی درباره انتصاب مدیر یكی از شبكه‌های سیما از كانالی تلگرامی با نامی جعلی، اتفاقی رخ داد كه در نوع خود جالب بود!او ادامه داد: بسیاری از دوستان، شاید از سر تعجیل، خود در دام فیك‌نیوز افتادند و حتی به آن منبع اشتباه ارجاع هم دادند. لحظاتی پس از انتشار این خبر جعلی، بلافاصله مطالب را برای پیگیری حقوقی ارسال كردم كه جلوی این‌گونه سوءاستفاده‌ها به‌سرعت گرفته شود.
وی تاكید كرد: البته كم نیست كانال‌هایی كه به نام برندهای صدا و سیما نظیر صرفا جهت اطلاع و خبر ٢٠:٣٠ و ... به كام افرادی ناشناس فعال است تا شاید مطالب و اخبارشان در نگاه مخاطبان و افكار عمومی موثق جلوه كند.
با این تفاسیر و صحبت‌های مطرح شده، پرونده این جابه‌جایی و خبر هم منتفی شد، حال باید دید در آینده‌ای كه چندان دور نیست این بار چه كسی با یكی از این اخبار مورد هدف قرار می‌گیرد!