ضیافت با عرق شرم

برگزاری جشن تولد ملكه انگلیس در ایران با واكنش‌های منفی زیادی همراه بود

ضیافت با عرق شرم

الیزابت الكساندرا مری یا همان الیزابت دوم، ملكه بریتانیا و كشورهای مشترك‌المنافع، دو روز پیش، جشن تولد 93 سالگی‌اش را گرفت. حتما با خودتان گفتید خب به ما چه؟! سوال خوبی كردید. ربط این جشن تولد به ما این است كه در این روز، سفارت انگلستان در چهارراه استانبول تهران هم جشن تولدی در تهران برگزار كرد كه حضور جمعی از تجار ایرانی در آن حسابی باعث ناراحتی كاربران ایرانی شبكه‌های اجتماعی شد. ایرانی‌ها به این نقد داشتند كه چطور ممكن است یك ایرانی، ظلم‌هایی كه انگلیس در حق كشورمان كرده را فراموش كند و به جشن تولد ملكه این كشور برود؟ جدای از این موضوع، سفارت انگلیس در تهران كاری كرد كه باعث افزایش سر و صداها شد. این سفارتخانه در ایمیلی خطاب به شركت‌های بزرگ و برخی چهره‌های مشهور هنری و سیاسی از آنها خواست برای برگزاری جشن تولد ملكه 2500 پوند پرداخت كنند تا اسپانسر این جشن شوند یعنی برای این‌كه سفارت انگلیس در تهران برای ملكه‌اش جشن بگیرد از پولدارهای ایرانی خواست حدود 40 میلیون تومان پول بدهند! كه چه شود؟ ما هم نمی‌دانیم عایدی این شركت‌ها از این اسپانسری چه بود ولی هر چه هست باعث شد خیلی‌ها صدایشان در آید و به آنها اعتراض كنند. نگاهی به بعضی از اعتراض‌های ایرانیان در شبكه‌های اجتماعی به این جشن تولد پر سر و صدا داشتیم.

كاربران شبكه‌های اجتماعی برای انتشار پست‌های اعتراضی خود ترجیح دادند از هشتگ #تولد_ملكه
استفاده كنند.
كاربری به نام یحیی، در صفحه توییتر خود با انتقاد از اسپانسرهای این مراسم نوشت: ما برای چی باید هزینه تولد ملكه انگلیس رو بدیم؟ مستعمره ملكه‌ایم؟ تحت فرمانش هستیم؟آدم اونهاییم؟ چرا وقتی اون پیرزن می‌خواد تولد بگیره از جیب این مملكت باید هزینه بشه؟!
یك ایرانی دیگر در توییتر خود نوشت: واسه تولدش از دستم كاری بر نمیاد ولی اگر بمیره قول میدم خودم براش جشن بگیرم! مثل جشن مرگ صدام...
كاربری به نام مونالیزا هم نوشت: انگلیسی‌ها شهرهاشون رو با پول نفت مسجد سلیمان ساختند و آباد كردند. كلی جنایت در حق ایران و جهان اسلام و جهان كردند حالا هم به‌خاطر تحریم‌ها و جمع شدن شركت‌هاشون از ایران باید خود ایرانی‌ها هزینه تولد نحس ملكه شون رو بدن!
صادق نیكو، از فعالان مجازی در توییتر خود نوشت: چند سال پیش در شیراز می‌خواستند برای رهبر معظم انقلاب تولد بگیرند اما گوششان از بالا پیچانده شد. افكار عمومی هم واكنش منفی به آن خبر نشان دادند. كی می‌شود انگلیسی‌ها هم به این بلوغ فكری برسند كه از پول مالیاتشان برای ملكه، تولد گرفته نشود!
عسل معین هم نوشت: كسانی كه می‌گفتند پول مراسم‌های مذهبی را به فقرا بدهید الان كجا هستند كه برگزاری جشن تولد ملكه انگلیس از پول ایرانی‌ها را ببینند!
یكی از كاربران عكس یك كیك تولد كه روی آن قطرات خون وجود دارد و دم روباهی از پشت آن بیرون آمده را به ملكه هدیه كرد!



هدیه ویژه تلویزیون به الیزابت
پنجشنبه، 23 خرداد كه مصادف بود با سالروز تولد خانم ملكه و جشنی كه سفارت انگلیس در تهران برای او گرفته بود، تلویزیون هم یك فیلم سینمایی ویژه برایش پخش كرد. یتیم‌خانه ایران ساخته ابوالقاسم طالبی -كه روایتگر قحطی بزرگ ایران در جنگ جهانی اول و نقش انگلستان در مرگ میلیون‌ها ایرانی است - هدیه ویژه تلویزیون به ملكه بود كه روی آنتن شبكه نمایش سیما رفت.
دانشجویان تجمع‌كننده مقابل سفارت انگلیس هم به مناسبت نود و سومین سالگرد تولد ملكه الیزابت دوم، سی‌دی فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران» را به منظور یادآوری جنایت‌های دولت انگلستان علیه مردم كشورمان به وی اهدا كردند‍!


نمایشگاه تولد ملكه
در حوزه هنری!

به مناسبت سالروز تولد ملكه انگلیس، نمایشگاهی با هدف نمایش خباثت‌های استعماری ۳۵۰ ساله انگلیس نسبت به ایران در سالن سلمان هراتی حوزه هنری با حضور چهره‌های سیاسی و هنری افتتاح شد. سیدمسعود شجاعی طباطبایی، كاریكاتوریست و برگزاركننده این نمایشگاه در مورد آن گفت: هنرمندان انقلابی در مدت زمان بسیار اندك تصمیم گرفتند تا به این موضوع پرداخته و نسبت به توطئه‌های این كشور چه در زمان گذشته كه از حدود 300 سال پیش در ایران سفارت داشته و چه در زمان حال دست به تولید اثر بزنند. عنوانی كه برای این نمایشگاه انتخاب شد، شعاری بود كه بعد از جنگ جهانی دوم در حدود 2 میلیون نسخه در قالب پوسترهایی چاپ شد تا در كشورهای مختلف پخش شود. «آسوده باش، من ملكه‌ام» شعاری استعماری است كه به سیاست‌های سیاه انگلستان در خصوص تجاوز و پایمال كردن حقوق مردم سایر كشورها می‌پردازد.
مدیر مركز هنرهای تجسمی تاكید كرد: 17 هنرمند انقلابی ظرف چند روز نزدیك 40 اثر را از سراسر ایران برای ما ارسال كردند و ما موفق شدیم در تاریخ 21 خردادماه این نمایشگاه را دایر كرده و كتاب این نمایشگاه را نیز چاپ كنیم و در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم. من از طریق توییتر، سفیر انگلیس را نیز به این نمایشگاه دعوت كرده و چند نسخته از كتاب و دی وی دی كاریكاتور و كارتون‌های این نمایشگاه را نیز برای سفارت ارسال خواهیم كرد.
علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «آسوده باش، من ملكه‌ام» می‌توانند تا 5 تیرماه به گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ مراجعه كنند.