دست‌های خالی آمریكا برای اتهام زنی علیه ایران

دست‌های خالی آمریكا برای اتهام زنی علیه ایران

صبح پنجشنبه گذشته در حالی كه بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی در حال رصد اخبار دیدار نخست‌وزیر ژاپن با رهبر انقلاب بودند یكباره رسانه‌ها از حمله به دو نفتكش بزرگ حامل نفت خام در دریای عمان خبر دادند. بلافاصله بعد از انتشار این خبر و با توجه به همزمانی آن با دیدار مقامات ایران و ژاپن، رسانه‌ها به تحلیل این دو اتفاق و حتی ارتباط آنها با هم پرداختند. طبق روال گذشته نوع ارزیابی صورت گرفته پیرامون این رویداد متفاوت بود. جریان‌های غربی و عربی وابسته به آمریكا مثل گذشته حدس و گمان‌های خود را به عنوان واقعیت‌های موجود به مخاطب ارائه دادند. آمریكایی‌ها كه حداقل در حوادث گذشته تلاش‌هایی برای سندسازی علیه ایران انجام می‌دادند این بار بدون ارائه هیچ سند و مدرك و در اقدامی كاملا شتابزده اعلام كردند به‌طور قطع و یقین عاملیت ایران در حادثه روز پنجشنبه محرز است. این البته رویه آمریكایی‌ها است كه گمان می‌كنند با ارائه چند آهن پاره قراضه به عنوان موشك‌های ساخته شده ایران در یك نمایش مضحك، جمهوری اسلامی را به عنوان مقصر اصلی همه اتفاقات در منطقه معرفی كنند. نمایش‌های گذشته البته اثر و ثمری برای آمریكایی‌ها نداشت، اما معلوم نیست به‌رغم تجربه‌های شكست خورده قبلی چگونه و با چه دلایل و مداركی مایك پمپئو ، وزیر خارجه آمریكا اعلام كرد به اعتقاد ما جمهوری اسلامی مسؤول حملات در دریای عمان است.
برای باورپذیر كردن این شایعه، سنتكام (ستاد فرماندهی مركزی آمریكا) ویدئویی را منتشر و ادعا كرد قایق‌های ایران در حال برداشتن مین عمل نكرده از كنار یكی از دو كشتی بوده‌اند.
پاتریك شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریكا در واكنش به حمله به دو نفتكش در دریای عمان،‌ ایران را متهم كرد كه با «حملات بی‌جهت» خود تهدیدی برای امنیت جهانی و اقدامی علیه كشتیرانی آزاد در آب‌های بین‌المللی است.
 حنایی كه رنگ ندارد
جالب اینجاست كه این اظهارنظرها و گزارش‌ها برای بسیاری از تحلیلگران سیاسی ناموجه جلوه می‌كند.
در همین زمینه علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران به‌شدت از نطق پمپئو در متهم كردن ایران به حمله به نفتكش‌ها انتقاد كرد و در یك رشته پیام‌های توییتری خود نوشت: اجرای ضعیف وزیر خارجه (آمریكا) برای متهم كردن ایران به حمله اخیر به نفتكش‌ها از یك نظر خیره‌كننده بود. وی با اشاره به این‌كه پمپئو در این اتهام زنی خود مدركی ارائه نمی‌كند عنوان كرد: آقای وزیر، واقعیت این است این شما بودید كه روند دیپلماتیك را ترك كردید و سیاستی كاملا متكی بر ارعاب را برگزیدید. هدف را تغییر دادید و اكنون تلاش می‌كنید امتیازات بیشتری را به زور بگیرید یا ایران را به تسلیم وادار كنید. همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از شركت كشتیرانی ژاپنی مالك كشتی كوكوكا كارجس (Kokuka Courageous، یكی از دو كشتی‌ای كه در دریای عمان آتش گرفت) خبر داد ملوانان این نفتكش لحظاتی پیش از حمله، اجسامی را در هوا مشاهده كردند كه این امر نشان می‌دهد نفتكش مزبور بر اثر برخورد به مین آسیب ندیده است.
آسوشیتدپرس نوشت این اظهارات با فیلم ارتش آمریكا كه نیروهای ایرانی را متهم به جداسازی مینی منفجر نشده از یكی از دو كشتی كرده بود، در تناقض است. در همین ارتباط، جولین‌لی استراتژیست نفتی و تحلیلگر بلومبرگ نوشت با هر حمله به كشتی‌ها و نفتكش‌ها در خلیج فارس، راحت ترین كار آن است كه انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رویم؛ در حالی كه این حملات كار كسانی است كه می‌خواهند ترامپ را از جنگ اقتصادی با ایران به سمت جنگ نظامی بكشانند.
 واكنش ایران
واكنش جمهوری اسلامی ایران به این حادثه البته با طمانینه بود. علی ربیعی، سخنگوی دولت نسبت به وقوع انفجار دو نفتكش مرتبط با ژاپن در دریای عمان به شدت ابراز نگرانی و تاسف كرد و به همه كشورهای منطقه هشدار داد مراقب باشند در تله فریب كسانی كه از بی‌ثباتی در منطقه سود می‌برند، نیفتند. وی گفت: دولت ایران آماده همكاری‌های امنیتی، منطقه‌ای برای تضمین امنیت از جمله در آبراه‌های راهبردی است.
محمدجواد ظریف، عصر پنجشنبه در یادداشت
توییتری خود و در واكنش به حمله به نفتکش‌های ژاپنی در دریای عمان تصریح كرد: حملات گزارش شده به تانكرهای مرتبط با ژاپن زمانی اتفاق افتاد كه نخست‌وزیر شینزو آبه برای گفت‌وگوهایی گسترده و دوستانه در حال دیدار با
آیت‌‌ا...‌خامنه‌ای بود.
وزیر خارجه در این یادداشت آورده است: مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای پیشنهادی ایران، ضروری است؛ مشكوك بودن برای توصیف آنچه احتمالاً امروز صبح اتفاق افتاده، كفایت نمی‌كند.
با این حال آمریكایی‌ها كه ادعا می‌كردند مدارك قطعی و متقن از دست داشتن ایران در این حادثه در اختیار دارند درخواست خود را برای تشكیل شورای امنیت سازمان ملل با موضوع حادثه نفتكش‌ها در دریای عمان ارائه  کردند. این جلسه روز پنجشنبه پشت درهای بسته برگزار شد و تمامی ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، به اتفاق آرا حمله به دو نفتكش در دریای عمان را محكوم كردند. اعضای شورای امنیت خواهان انجام تحقیقاتی مستقل و بی‌طرف در این زمینه شدند.اما درنهایت به غیر از اتفاق نظر همه اعضا دربرابر مجرمانه بودن این اقدام جلسه شورای امنیت سازمان ملل با موضوع حادثه نفتكش‌ها در دریای عمان، بدون حصول نتیجه به پایان رسید.