دنیا باید از سپاه سپاسگزار باشد

رئیس‌جمهور با اشاره به وقایع اخیر تنگه‌هرمز تاکید کرد

دنیا باید از سپاه سپاسگزار باشد

رئیس‌جمهور با تجلیل از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران در متوقف كردن كشتی متخلف انگلیسی گفت: همه دنیا باید از سپاه پاسداران به‌خاطر امنیت خلیج فارس، سپاسگزار باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی دیروز در جلسه هیأت دولت، اظهار كرد: سپاه پاسداران شجاعانه و با قدرت كشتی متخلف انگلیسی را توقیف كرد، چرا‌كه از همه دستورات و هشدارها سر باز زده بود و كار بسیار دقیق، حرفه‌ای و درستی در این زمینه انجام داده است.
وی ادامه داد: اجازه نمی‌دهیم كسی در خلیج فارس و تنگه هرمز بی‌نظمی كند، ما در عین حال به دنبال تنش و برخورد نظامی نیستیم.
روحانی اظهار كرد: اقداماتی كه تاكنون انجام داده‌ایم متناسب با تخلفات طرف مقابل بوده است، همچنان كه در سرنگونی پهپاد متجاوز نیز واكنش انجام شده دقیق و حرفه‌ای بود و چنانچه باز هم تجاوزی به حریم كشورمان انجام شود، دو‌مرتبه همان پاسخ را در شرایط لازم خواهیم داد.
رئیس‌جمهور با تأكید بر این‌كه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به دنبال تنش و درگیری نبوده است، تصریح كرد: به‌دنبال ادامه تنش با برخی از كشورهای اروپایی نیستیم و چنانچه به چارچوب‌های بین‌المللی متعهد باشند و از اقدامات خلاف خود از جمله آنچه در جبل‌الطارق انجام دادند، دست بردارند، پاسخ متناسبی نیز از ایران دریافت خواهند كرد.
وی با اشاره به این‌كه در هفته‌های گذشته شاهد تحركات دیپلماتیك هم در كشورمان و هم در اروپا و سایر مناطق جهان بودیم، گفت: یكی از تلاش‌هایی كه دولت یازدهم از ابتدا پیگیری می‌كند، این بوده كه در عرصه سیاسی و توافقات احتمالی بن‌بست شكسته شود.
روحانی افزود: همچنان كه بارها تأكید كرده‌ایم كاهش تعهدات كشورمان موقتی است و چنانچه آنها به تعهدات خود به‌طور كامل عمل كنند، قابلیت بازگشت به شرایط قبل از كاهش تعهدات‌مان را داریم و چنانچه طرف مقابل اقدامات درست و متعادلی انجام دهد و آتش‌بس در جنگ اقتصادی حاصل شود، فرصتی ایجاد خواهد شد كه با یكدیگر سخن گفته و به نتیجه برسیم.
رئیس‌جمهور با تأكید بر این‌كه كاملا برای مذاكره عادلانه و عزتمندانه آمادگی داریم، اما حاضر نیستیم به اسم مذاكره كنار میز تسلیم قرار بگیریم، تصریح كرد: تسلیم را غیرجایز می‌دانیم و آن را ملت ایران و قانون اساسی نمی‌پذیرد، اما برای مذاكره عادلانه و محترمانه همیشه آمادگی داشته و الان هم آماده هستیم.
روحانی گفت: با كشورهای اروپایی و سایر كشورهای جهان مكاتبه و تماس داریم، اما تا امروز به نقطه مطلوب نرسیدیم، چرا كه پیشنهادهایی كه داشتند، متعادل نبوده است، اما همچنان روند فعالیت‌های سیاسی را ادامه خواهیم داد و چنانچه به نتیجه نرسیم و فرصت 60 روزه دوم هم به پایان برسد، حتما گام سوم را نیز برمی‌داریم.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود همه جناح‌های سیاسی را به تلاش مضاعف برای ارتقاء روحیه امید در جامعه فراخواند و گفت: اگر چه انتخابات‌ را پیش‌رو داریم، اما همه جناح‌ها را دعوت می‌کنم که توجه خاصی به شرایط حساس منطقه‌ای و بین‌المللی کشورمان داشته باشند و وارد شدن در فضای انتخابات هنوز زود است و می‌توان آن را به روزهای منتهی به روز انتخابات موکول کرد. امروز توجه به منافع ملی بیشتر از هر موضوع دیگری در اولویت قرار دارد.
روحانی همچنین با تجلیل از اقدام ارزشمند دستگاه اطلاعاتی و قضایی علیه سیستم جاسوسی آمریکا و سیا طی روزهای اخیر، گفت:‌ دستگاه اطلاعاتی و قضایی کشورمان اقدام به‌جا و ارزشمندی را علیه سیستم جاسوسی آمریکا انجام دادند که ضربه مستحکمی علیه آنها محسوب می‌شود و این اقدام با ارزش نشان می‌دهد که وقتی همه با هم هستیم همه امور نیز بهتر پیش می‌رود.