هراس از فعال شدن آتشفشان جولان

رژیم صهیونیستی بامداد دیروز منطقه‌ای استراتژیك در حاشیه تپه‌های جولان را هدف قرار داد

هراس از فعال شدن آتشفشان جولان

تپه‌های جولان پس از سال‌ها آرامش، به تب و تاب افتاده است. این تب و تاب از یك‌سو در قالب تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای یهودی كردن این منطقه و اسكان شهرك‌نشینان دیده می‌شود و از سوی دیگر در حملات گاه و بیگاه جنگنده‌های صهیونیستی كه مناطق اطراف آن را هدف می‌گیرند. گرچه پدافند هوایی ارتش سوریه تاكنون بارها به این حملات پاسخ داده و موشك‌های اسرائیلی را در هوا منهدم كرده است اما حملات كوركورانه اسرائیل به بهانه حضور نیروهای ایرانی یا حزب‌ا... در این منطقه همچنان ادامه دارد.

روز گذشته یك منبع نظامی سوری اعلام كرد، سامانه‌های دفاع هوایی سوریه دو هدف رژیم صهیونیستی را كه از منطقه جولان اشغالی به دورترین نقطه جنوب غربی دمشق شلیك شده بود، رهگیری و منهدم كردند. این منبع نظامی در عین حال اعلام كرد، چهار سرباز سوری در اثر اصابت موشك اسرائیلی در منطقه نبع الصخر در شرق القنیطره زخمی شدند. به گزارش ایسنا، این منبع نظامی سوری اظهار كرد، موشك‌های اسرائیلی به طور همزمان تل الاحمر در شمال شهر خان ارنبه واقع در خط تماس منطقه بین‌المللی حائل با ارتش رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی را هدف گرفتند. به گفته شاهدان، صدای انفجارهای مهیب در بخش اشغالی جولان شنیده شد. این حمله به یك مركز بازرسی نظامی در منطقه استراتژیك تل الحاره در حومه شمال غربی درعا در همجواری جولان اشغالی رخ داد و خسارات مالی برجای گذاشت. تل الحاره مدت‌های طولانی محل استقرار نیروهای روسی بود اما پس از آن گروه‌های هم‌پیمان ارتش سوریه در آنجا مستقر شدند.
تل الحاره یكی از مهم‌ترین مناطق استراتژیك در مرزهای اداری بین سه استان ریف دمشق، درعا و القنیطره محسوب می‌شود كه به «مثلث مرگ» معروف است. این دومین حمله رژیم صهیونیستی به تل الحاره است. در حمله اول كه ژانویه گذشته انجام شد شش شهروند عادی و 9 سرباز ارتش سوریه كشته شدند.
فوبیای صهیونیست‌ها
چند روز پیش آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ادعا كرد، فرودگاه دمشق، فرودگاه بیروت، بندر بیروت و گذرگاه المصنع اهداف ما هستند، زیرا ایران از آنها برای انتقال سلاح به حزب‌ا... لبنان استفاده می‌كند. وی در توییت‌هایی مدعی شد، از بندر بیروت به عنوان محور دریایی انتقال سلاح استفاده می‌شود و از فرودگاه بیروت نیز به‌عنوان مسیری هوایی، در حالی كه در كنار فرودگاه تاسیساتی وجود دارند كه موشك‌ها را تبدیل به موشك‌های نقطه زن می‌كنند.
پیش از او نیز دنی دانون، سفیر رژیم صهیونیستی مدعی شده بود، در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ ایران شروع به استفاده از كانال‌های دریایی مدنی به ویژه بندر بیروت كرده است. این ادعاها با واكنش لبنان روبه‌رو شد. به‌طوری كه «امل مدللی»، نماینده لبنان در سازمان ملل گفت، لبنانی‌ها معتقدند این تهدیدات مستقیما صلح و زیرساخت‌های مدنی این كشور را در معرض خطر قرار می‌دهند. مدللی افزود: اگر بخواهند با این ادعاها دست به حملات به بنادر غیرنظامی و فرودگاه‌های لبنان بزنند با آن چیزی مواجه خواهند شد كه در سال ۲۰۰۶ (جنگ 33 روزه حزب‌ا... با اسرائیل) مواجه شدند پس تا دیر نشده شورای امنیت باید سكوت خود را بشكند .
اظهارات مقامات صهیونیستی یك بار دیگر فوبیای ترس آنها را از حضور ایران در سوریه و لبنان نشان می‌دهد. هراس صهیونیست‌ها از این موضوع آنها را شبانه روز آزار می‌دهد. به طوری كه نسبت به هرگونه تحركی مشكوك شده و بلافاصله اقدام به آتش افروزی می‌كنند. بعضی كارشناسان می‌گویند صهیونیست‌ها از آنجا كه قادر به مقابله مستقیم با قدرت مقاومت حزب‌ا... و نیروهای مقاومت ارتش سوریه نیستند قصد دارند به این وسیله ایران را بهانه كرده و در آینده غیر نظامیان لبنانی یا سوری را هدف قرار دهند.
تجسس و توطئه
همین مساله موجب شده است تا آمریكایی‌ها نیز بكوشند با كمك عربستان سعودی و برخی گروه‌های مخالف سوری در منطقه جاسوسی كرده و اطلاعاتی مربوط به حضور یاعدم حضور ایران را به‌دست آورند. بخشی از این اطلاعات به‌دست صهیونیست‌ها نیز می‌رسد و حتی احتمال می‌رود حملات روز گذشته در ادامه همین خبرچینی‌ها صورت گرفته باشد. روزنامه الاخبار لبنان در این‌باره می‌نویسد: آمریكا هفته گذشته در امان، پایتخت اردن میزبان نشستی با حضور مسؤولان این كشور، انگلیس و فرانسه و نیز مسؤولانی از مخالفان سوری با هدف بررسی حضور حزب‌ا... لبنان و ایران در سوریه و انتخاب راهكارهای بهتری برای مقابله با آنها بود.
این نشست در یكی از هتل‌های پایتخت اردن برگزار شد و چهره‌هایی از مخالفان سوری اكثرا از دو استان دیرالزور و حلب حضور داشتند. طرف آمریكایی در این نشست بر لزوم دستیابی به اطلاعاتی نظامی و امنیتی از میزان حضور ایران و حزب‌ا... در سوریه و تلاش برای دستیابی به راهكاری مناسب جهت مقابله با آن به شكلی كه ایران را به عقب‌نشینی مجبور كند، تمركز داشت. همزمان با این تحولات، عربستان سعودی نیز پس از سفر ثامر السبهان، وزیر مشاور این كشور به دیرالزور و دیدار با چهره‌هایی سیاسی، نظامی و قبایل سوریه، طرحی را به صورت مشترك با آمریكا پیش می‌برد كه به موجب آن نیروهای ویژه وابسته به جریان الغد به رهبری احمد الجربا احیا شده و در شورای نظامی دیرالزور ادغام می‌ شود. در واقع ریاض تصمیم دارد با همكاری آمریكا یك قدرت عربی را در سوریه ایجاد كند اما این طرح با مخالفت نیروهای سوریه دموكراتیك مواجه شده است. این نیروها از سوی آمریكا پشتیبانی می‌شوند و آمریكا به آنها وعده تشكیل یك كردستان سوریه را داده است .
حضور دوباره داعش در دمشق
همزمان با توطئه‌چینی‌های آمریكایی-سعودی و حملات كوركورانه اسرائیل، گروه تكفیری-تروریستی داعش نیز بیكار ننشسته و با انجام عملیات انتحاری در مركز دمشق به آنها كمك می‌كند. این عملیات یك‌بار دیگر هماهنگی تروریست‌ها را با صهیونیست‌ها به خوبی نشان داد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) با تایید انفجار یك بمب در مركز دمشق نوشت: در پی انفجار یك بمب كه داخل خودرویی در منطقه القدم در شهر دمشق كارگذاری شده بود، یك غیرنظامی جان خود را از دست داد. پس از آن‌كه این گروه تروریستی در می ۲۰۱۸ در پی حمله شدید نیروهای دولت سوریه از جنوب دمشق و به‌ویژه اردوگاه یرموك و محله‌های التضامن و حجرالاسود بیرون رانده شد، این اولین‌باری است كه داعش مسؤولیت انفجاری در پایتخت سوریه را به‌عهده می‌گیرد. به‌تازگی موارد متعددی از انفجار خودروهایی در دمشق و دیگر مناطق سوریه گزارش شده است. این مساله نشان می‌دهد كه احیای دوباره قدرت محور مقاومت در سوریه دشمنانش را از هر فرقه و گروهی به‌شدت هراسان كرده است .