سلفی با خطای دید

گشتی در «پارک رویاها»ی تهران

سلفی با خطای دید

همیشه یكی از دغدغه‌های ما زمانی كه می‌خواهیم اوقات فراعت خود را پركنیم، این است كه كجا برویم و چه كارهایی انجام دهیم. همیشه‌ این گله را داریم كه چرا فضا، مكان، تنوع و... برای انجام تفریحاتی كه می‌تواند ساعاتی سرگرم‌مان كند، كم است و حتی وجود ندارد یا اگر داشته باشد، آن‌قدر شلوغ است كه در بسیاری از موارد مجبوریم عطای آن را به لقایش ببخشیم. باوجود آن‌كه چنین گلایه‌هایی غیرمنطقی نیست، اما بد نیست شما هم خود را از فضای مجازی و بهانه‌جویی‌ها رها كنید و به سراغ سرگرمی‌هایی بروید كه به تازگی در دور و برتان راه افتاده است، اما شما به دلایل مختلف از آن غافل مانده‌اید. چون حتما نیاز نیست برای كنده شدن از دنیای واقعی و سختی‌ها، مشكل‌ها، دغدغه‌هایش و... پناه به فضای مجازی ببرید. بلكه كافی است با كمی خلاقیت خود را در واقعیت به دل رویا بیندازید. رویاهایی كه شاید بیشتر در فیلم‌های فانتزی و خیالی دیده‌اید و فكرش را نمی‌كردید روزی خودتان هم در دل این رویا قرار خواهید گرفت.

كار سختی نیست. كافی است از جای خود بلند شوید، شال و كلاه كنید و تا جای ممكن سعی كنید بهترین تیپ خود را بزنید و راهی شمال تهران شوید و خود را به دل رویا بزنید. رویا پارك در مجموعه موزه حیات‌وحش دارآباد از فروردین امسال انتظار شما را می‌كشد تا با خطای دیدتان ساعت‌ها سرگرم و مشغول باشید. فضایی به وسعت 900 متر در 
دو طبقه كه حواس پنجگانه شما را به چالش می‌كشد و همین موضوع باعث می‌شود تا هیجان به همراه سرگرمی و حتی آموزش همراه شود. 

خود را به دنیای تخیلات بسپارید 
رویا پارك بعد از هیومن پارك و دكترلند كار خود را در حالی آغاز كرده كه برای دیدن و لذت بردن سن‌وسال خاصی نمی‌شناسد. برای همین می‌شود یك روز دسته جمعی به همراه خانواده یا دوستان راهی دارآباد شد و علاوه بر استفاده از فضای پارك خوش آب و هوایش و منظره زیبا و خیره‌كننده پایتخت با تهیه بلیت 35 هزار تومانی خود را به دنیای تخیلات سپرد. 
به همین دلیل هم باید خودتان را برای عكس‌انداختن‌های عجیب و غریبی كه تا به حال تجربه نكرده‌اید، آماده كنید. چون قرار است روی یك جا معلق شوید. تجربه مرتاضی داشته باشید. سر از دهان كوسه درآورید. وارونه به تماشای تلویزیون بپردازید. روی سقف راه بروید. قدم در دنیای كهشانی بگذارید و... اتفاقاتی كه تجربه‌اش برای‌تان نادر خواهد بود. 
پارك تفریحی كه در آن پر از خطای دید و تجربه‌های منحصر به‌فرد است، اتفاق تازه‌ای نبوده و در بسیاری از موزه‌های جهان از این دست پارك‌ها كه هم جنبه علمی و هم سرگرمی دارد، ساخته شده است. محل تفریحی كه فقط با یك ویژگی و آن هم خطای دید شكل گرفته است به طوری كه تا به امروز بیش از 60 موزه خطای دید در جهان به وجود آمده و آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد بیش از ده موزه دیگر با این سبك در جهان در حال ساخت و راه‌اندازی است. اما موزه خطای دیدی كه بیش از صد اثر خطای دید در آن جای گرفته باشد، كم است كه خوشبختانه رویا پارك تهران از جمله آنهاست. اتفاقی كه در نوع خود بی‌نظیر است. 

بزرگ‌ترین موزه خطای دید
در خاورمیانه 
به همین دلیل هم مجموعه رویا پارك تهران جدیدترین و اولین موزه خطای دید در كشور و بزرگ‌ترین موزه خطای دید در خاورمیانه شناخته می‌شود كه سعی كرده آنچه در این مجموعه طراحی و ساخته شده است كاملا با فرهنگ ایرانی - اسلامی و متناسب با ذائقه ایرانی طراحی شود. به طوری كه این مجموعه ادعا دارد با استانداردهای بین‌المللی طراحی و ساخته شده و به همین دلیل هم رویا‌پارك در ردیف پنج موزه طراز اول جهان از نظر تنوع آثار قرار گرفته است. 
از جمله مزیت‌های رویا پارك در این است كه تمام مجموعه به صورت صد درصدی توسط متخصصان و طراحان داخلی ساخته شده است. به گونه‌ای كه یك تیم مهندسی ـ هنری ایرانی به سرپرستی صالح سخندان كه به آقای خطای دید معروف است، توانسته به‌خوبی از پس ساخت چنین مجموعه‌ای بدون آن‌كه نیاز به مهندسان و طراحان خارجی داشته باشند برآیند. برای همین هم در بخش‌های زیادی از این مجموعه با المان‌های ایرانی مانند قالیچه پرنده، آرش كمانگیر، سیمرغ، یوزپلنگ ایرانی و... مواجه می‌شویم كه موجب می‌شود حس بومی بودن این اثر بیشتر برای بازدیدكننده‌ها تداعی شود. 
با 5 بخش شگفتی
 وارد سرزمین عجایب شوید
اما این پارك رویا با چنین ویژگی‌هایی دارای چه بخش‌هایی است كه باعث می‌شود برای ساعت‌ها در این مجموعه سرگرم بود؟ اول از همه باید این موضوع را بدانید وقتی وارد این مجموعه می‌شوید نباید انتظار داشته باشید هرآنچه می‌بینید به شكل عادی باشد. برای همین در همان ابتدای ورود با دیدن سنگ معلق و میز پذیرش روی هوا تعجب نكنید. تازه اول راه و قرار است حسابی با دیدن آنچه تا به حال ندیده‌اید، دهان حیرت باز كنید و از تعجب شاید شاخ هم درآورید. 
صد اثری كه در این مجموعه قرار است شما را حیرت‌زده كند در پنج بخش خلاصه شده است. ابتدا با بخش نقاشی‌های سه‌بعدی رو‌به‌رو خواهید شد كه شامل دو بخش بین‌الملل و ایرانی می‌شود. بخش بی‌نهایت، بخش پرسپكتیو، بخش جاذبه، بخش ترفند و بخش تاریك هم بخش‌های دیگر مجموعه هستند كه قطعا با عبور از هر بخش متوجه خواهید شد تا به حال در ایران با چنین شگفتی‌های اسرارآمیزی مواجه نبوده‌اید. 
همان‌طور كه گفتیم ابتدا كه می‌خواهید وارد پارك جادویی شوید در نگاه نخست با یك میز كه بخش اعظمی از آن روی هوا قرار دارد، مواجه خواهید شد. از همان ابتدا هم این نكته را بهتر است بدانید كه عكاسی آزاد است. شما هر كجا كه بخواهید و به هر روش كه دوست داشته باشید، می‌توانید عكاسی كنید. مگر این‌كه بخواهید عكاسان مجموعه از شما عكاسی كنند كه باید بابت عكس‌هایی كه می‌خواهید، هزینه‌ای فراتر از بلیت ورودی رویا پارك پرداخت كنید. پس از قبل خود را برای عكاسی‌هایی كه تا به حال نكرده‌اید، آماده كنید. چون با ورودتان به این مجموعه شما نیز بخشی از شگفتی‌های بی‌نظیر آن خواهید شد.
خود را در بی‌نهایت غرق كنید 
«من خود خوشحالی هستم» شعاری است كه در بدو ورود از شما استقبال خواهد كرد و بعد از آن هم با نوشته‌های انگیزشی سه‌بعدی دیگر برخورد خواهید كرد. همه آنها به شما انرژی مضاعف می‌دهد و موجب می‌شود دوست داشته باشید وارد بخش‌های دیگر شوید تا از آنچه هستید خوشحال‌تر به نظر آیید. 
بعد از آن‌كه با دنیای سه‌بعدی آشنا شدید آن‌وقت است كه به بخش بی‌نهایت یا آیینه‌ها خواهید رسید. جایی كه با معجزه آیینه‌ها مواجه می‌شوید و می‌توانید با هر حركت و بازی با دوربین عكاسی عكس‌های جالب و شگفت‌انگیزی ثبت كنید. همین بخش با توجه به چنین قابلیتی كه دارد این امكان را می‌دهد برای ساعاتی مشغول باشید و خود را در بی‌نهایت غرق كنید. 
همه شما با پرسپكتیو آشنایی دارد و می‌دانید یكی از رایج‌ترین خطاهای دید كه از كودكی آن را شناختیم پرسپكتیو است. در بخش پرسپكتیو قرار است شما جزیی از این قانون قرار گرفته و ببینید كه چطور می‌شود با چنین روشی سرگرم شد و عكس‌های خارق‌العاده خلق كرد. یكی از شگفتانه‌های این بخش تابلویی است كه با مدادهای رنگی درست شده كه از یك سمت شما آن را به صورت یوزپلنگ ایرانی خواهید دید و از سمت دیگر با نقشه ایران كه گفته می‌شود رنگ‌ها نمادی از اقوام گوناگون ایرانی است كه به شكل هنرمندانه‌ای ایجاد و ثبت شده مواجه می‌شوید. همچنین شما می‌توانید با رفتن به «اتاق‌ایمز» جایی كه اگر فردی در یك طرف اتاق و فرد دیگر در سمت دیگر اتاق قرار بگیرد، بیننده احساس می‌كند كه یكی از آنها بسیار كوچك‌تر از دیگری است در صورتی كه این‌طور نیست سرگرم شوید. این روش حقه‌ای است كه بسیار معروف بوده و در سینما نیز بسیار از آن استفاده شده است. 
بخش دیگری كه بسیار جالب و سرگرم‌كننده است و شاید بیشتر در فیلم‌ها و عكس‌ها دیده باشید بخش جاذبه است. این بخش به گونه‌ای طراحی شده است كه مثلا شما می‌توانید روی دیوار راه بروید. روی سقف بخوابید. در یخچال را وارونه باز كنید و... آن هم به این دلیل است كه این دو اتاق كه یكی از آنها آشپزخانه و دیگری نشیمن است، به گونه‌ای طراحی شده كه یكی از آنها در زوایه 20 و دیگری 180 درجه طراحی و ساخته شده است. در این بخش حسابی می‌توانید عكاسی‌های عجیب و غریب كنید. 
اما بخش دیگری كه شما را بسیار شگفت‌زده خواهد كرد، بخش ترفند است كه با سایه و بازتاب نور و... شما را به دنیای اسرارآمیزی وارد می‌كند. این روش كمك می‌كند تا به شكل‌ها و عكس‌هایی دست پیدا كنید كه ابتدا تصور نمی‌كردید. در بخش آخر كه روی آن بخش تاریك عنوان‌گذاری شده است نیز شما وارد دنیای كهكشانی می‌شوید. دنیایی كه با تمام تجریبات‌تان متفاوت بوده و برای همین هم بسیار برای‌تان تازگی خواهد داشت. بعد از آن است كه به شما با تلفیقی از تصویر و موسیقی و... نشان می‌دهد كه چگونه در این كهشان زمین شكل گرفته و شما خود را در دنیایی تصور خواهید كرد كه از ابتدا تاكنون‌اش را با آن همراه بوده‌اید. برای همین هم در این بخش گذر زمان را متوجه نخواهید شد چون بسیار سرگرم‌كننده است و شكل‌گیری جهان هستی را به گونه‌ای در معرض نمایش قرار می‌دهد كه تا به حال آن را تجربه نكرده‌اید.