نَقل

نَقل


مهدی فقیه بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون از سریالی خبر داد كه با موضوع شاهنامه در دست نگارش دارد، او به مهر گفت:
  در حال حاضر مشغول نوشتن یك سریال عروسكی هستم. بیش از ۱۲ سال است كه روی این متن - كه مربوط به شاهنامه است - كار كرده‌ام. به نظرم نباید از این موضوع به‌راحتی گذشت و باید مطالعه عمیق و جست‌وجوی وسیعی درباره آن شكل بگیرد و باید دنبال این مطلب باشیم كه فردوسی چه گفته است كه به او می‌گویند «حكیم ابوالقاسم فردوسی».
    این سریال ۱۴۵ قسمت است و نزدیك دو سال پیش عروسك‌های آن ساخته شده است كه عروسك‌ها در واقع همان شخصیت‌های شاهنامه هستند. با توجه به صحبت‌هایی كه تاكنون داشتیم احتمالا قرار است این سریال عروسكی را زیر نظر معاونت سیما بسازیم.
    درباره كم‌كاری چند سال اخیر هم باید بگویم كه در این مدت پیشنهادهایی به من شده است، اما من كاری كه در شأن مردم ایران و این نظام نباشد را انجام نمی‌دهم. شرایط الان به گونه‌ای شده كه برای بازی در سریال یا فیلمی پول می‌دهند تا ایفای نقش كنند؛ واقعا وقتی این مسائل را می‌بینیم چه انتظاری می‌توان از یك بازیگر داشت. در زمان قدیم بیشتر با احساسات و دل خود كار می‌كردند، اما الان این‌گونه نیست.
    چارلی چاپلین سال‌ها پیش با رعایت این نكته كه هنر مطابق با آداب انسانی است، آثاری را تولید كرد كه هنوز هم ماندگار است و در اكثر كشورها به نمایش درمی‌آید و همه لذت می‌برند. اما فیلم‌ها و سریال‌های كمدی ما را وقتی یك بار نشان می‌دهند، دیگر نمی‌توان آن را دید. این آثار به گونه‌ای است كه چند نفر را بیاورند و یك نفر را مسخره كنند تا مردم شاد شوند كه این موضوع دور از شأن صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است و باید به آن به طور جدی‌تری نگاه شود.
    200 سال دیگر همان‌طور كه الان از هنر دوره اسلامی صحبت کرده و به نیكی از آن یاد می‌كنیم، درباره هنری كه در این زمان ارائه شده صحبت و قضاوت خواهد شد. متاسفم اما باید بگویم كه داریم ترقی معكوس می‌كنیم. ما دلمان می‌سوزد، چون می‌خواهیم شكوفا باشیم و در بخش هنر بهترین آثار را ارائه دهیم، نه این‌كه تازه بخواهیم آثار تركیه‌ای را ترجمه كنیم و به مردم نشان دهیم.