آزاداندیشی بدون توقف!

آزاداندیشی بدون توقف!


 بینندگان شبكه سه سیما  در شب‌های گذشته شاهد پخش برنامه بدون توقف با موضوع حجاب بودند كه طی اتفاقی نادر موافقان و مخالفان حجاب رودررو به بحث و تبادل‌نظر در خصوص موضوع حجاب و بی‌حجابی پرداختند.
برنامه بدون توقف از جمله برنامه‌های گفت‌وگو محور است كه چندی است از سیمای جمهوری اسلامی ایران روی آنتن می‌رود و سعی در آن دارد تا با به بحث گذاشتن موضوعات چالشی روز جامعه به نقد و بررسی بدون پرده و شفاف این موضوعات بپردازد.
آنچه در این برنامه بیش از هر چیز مورد توجه قرار گرفته پرداختن به موضوع فراگیر  امروز كشور ما یعنی حجاب است كه متأسفانه با وجود بحث‌ها و نظرات مختلفی كه در خصوص آن وجود دارد، اما تا به حال دیده نشده كه در فضای رسانه‌ای كشور به صورت جدی به آن پرداخته شود و شاید یكی از دلایل آن نیز سانسورهایی است كه در خصوص این مساله وجود دارد و برخی فكر می‌كنند با نپرداختن به آن شاید مشكلات دیده نشده و بعضا برطرف شود.
اما این برنامه سعی كرده تا حد ممكن با حضور منتقدان حجاب وارد مقوله‌هایی شود كه برای نخستین‌بار است از صدا و سیما مطرح می‌شود. گاهی ورود به بحث‌ها و پرسش و پاسخ‌هایی كه عمدتا سؤال بسیاری از موافقان و مخالفان حجاب در سطح جامعه نیز هست تا به آنجا پیش می‌رود كه برای مخاطبانی كه تا به حال شاهد مطرح شدن چنین حرف‌ها و دیدگاه‌هایی از تلویزیون نبوده‌اند، تازگی دارد.
ناگفته پیداست كه با نادیده گرفتن آسیب‌های اجتماعی مشكلات از بین نمی‌رود، بلكه همچون زخمی كهنه باقی‌مانده تا روزی دهان باز كرده و قربانی بگیرد، لذا تنها راه از بین بردن آنها پرداختن، موشكافی و نقد و بررسی مشكلات به منظور یافتن راهی برای حل آنهاست كه چنین برنامه‌هایی البته با حضور كارشناسان خبره و صاحب‌نظر می‌تواند راهگشا باشد.
این برنامه در ساختار جدید خود سعی كرده با حفظ محتوا از حضور تماشاچیان بهره گرفته و شكل برنامه را تغییر دهد كه قطعا هدف دست‌اندركاران از این تغییر صرف حضور افراد به عنوان تماشاگر نبوده بلكه قرار است به دلیل حساسیت موضوع این جمع در بحث‌ها شركت داشته و نظرات خود را مطرح كنند، اما زمان كوتاه برنامه اجازه نظرخواهی و تبادل نظر را از تماشاگران گرفته و مشاركت آنها در گفت‌وگوها را به حداقل رسانده و این حضور را به حضوری منفعل تبدیل كرده است تا آنجا كه افراد به جای مشاركت در گفت‌وگوها به تماشاچی تبدیل شده‌اند چرا كه در این فرم از برنامه كه عده‌ای پژوهشگر و بعضا
كارشناس - مهمان درگیر بحث‌های چالشی هستند، دیگر مجالی برای ارائه نظر تماشاگران پیدا
نمی‌شود.
ادامه در صفحه 6