تنگه در برابر تنگه، نفت در برابر نفت

روحانی استراتژی دولت در برابر غرب را ترسیم کرد

تنگه در برابر تنگه، نفت در برابر نفت

حسن روحانی، رئیس‌جمهور كشورمان دیروز با حضور در وزارت خارجه با وزیر، معاونان و مدیران ارشد این وزارتخانه دیدار و گفت‌وگو كرد. روحانی در این مراسم با قدردانی از محمدجواد ظریف و همكارانش در وزارت خارجه به تشریح آخرین مواضع ایران در عرصه بین‌المللی به‌ویژه در قبال اقدامات آمریكا و انگلیس پرداخت. رئیس‌جمهور با انتقاد از حرف‌ها و مواضع ضد و نقیض مقامات آمریكایی، راهبرد تحریم را محكوم به شكست خواند و تاكید كرد آمریكایی‌ها به هیچ‌یك از اهداف خود از تحریم دست نیافته‌اند.

نفت ایران صادر شود، نفت دیگران هم صادر می‌شود
رئیس‌جمهور با اشاره به مواضع جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل كه بر اساس سه اصل عزت، حكمت و مصلحت اتخاذ می‌شود، به آمریكا هشدار داد: من قبلا بارها گفته‌ام صلح با ایران، مادر همه صلح‌ها و جنگ با ایران مادر همه جنگ‌هاست و باز تكرار می‌كنم اگر امنیت می‌خواهید و اگر سربازان شما در منطقه امنیت می‌خواهند، امنیت با امنیت تامین می‌شود. شما نمی‌توانید امنیت ما را مخدوش كنید و بعد در انتظار امنیت خودتان باشید.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، روحانی تاكید كرد: صلح در برابر صلح و نفت در برابر نفت است؛ نمی‌شود بگویید «نمی‌گذاریم نفت شما صادر شود، ولی می‌خواهیم نفت آنجا صادر شود.» نفت در برابر نفت.
رئیس‌جمهور با تاكید براین كه امنیت در برابر امنیت و تنگه در برابر تنگه است، خطاب به دشمنان ایران گفت: نمی‌شود تنگه هرمز برای شما آزاد و تنگه جبل الطارق برای ما ناآزاد.
ناوچه انگلیسی فقط نظاره‌گر توقیف نفتكش این كشور بود
روحانی با اشاره به توقیف محموله نفتی ایران  توسط انگلیسی‌ها در جبل الطارق نیز تصریح كرد: دوست شما كشتی ما را به ناروا در آب‌های جبل‌الطارق توقیف كرد، البته حضور شما در همان منطقه نشان‌دهنده غاصب بودن شماست.
رئیس‌جمهور با بیان این‌كه كشتی‌های انگلیسی در خلیج فارس هیچ وقت به اخطارها و مقررات ما توجه نمی‌كردند، ادامه داد: گاهی در زمان صلح و دوستی از خطای طرف مقابل عبور می‌كنیم، اما امروز چه نیازی دارد كه ما از خطای شما بگذریم و مشاهده كردید كه ما از این اشتباه گذر نكردیم.
وی تاكید كرد: پس چرا زمانی كه كشتی آنها را توقیف كردیم، ناوچه نظامی انگلیسی كه در منطقه حضور داشت هیچ اقدامی انجام نداد. شمایی كه مدعی آوردن ناوچه در خلیج فارس هستید وقتی كه نیرو‌های سپاه پاسداران با بالگرد روی كشتی انگلیسی حاضر شدند این ناوچه انگلیسی در گوشه‌ای ایستاد و تنها نظاره‌گر بود.
وی همچنین با اشاره به انهدام پهپاد مدرن آمریكایی در آب‌های خلیج فارس، افزود: این‌كه پهپاد مدرن آمریكایی با موشك ساخت ایرانی كه وزارت دفاع ما آن را ساخت و سپاه پاسداران غیور با دقت و مهارت به این پهپاد شلیك كرد نشانه آن است كه شما شكست خورده‌اید.
رئیس‌جمهور گفت: خود شما نیز اعتراف كردید كه ایران ما را بی‌حیثیت كرده. ما كه نمی‌خواستیم شما را بی‌حیثیت كنیم.
وی خطاب به آمریكا اظهار كرد: تحریم‌های شما ملیت ما را مستحكم كرد. ما از سختی‌ها عبور می‌كنیم و در نهایت در این نبرد پیروز می‌شویم.
تحریم‌های آمریكا
به ضرر خودش است

رئیس‌جمهور خطاب به دولت آمریكا با اشاره به تمام تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد: تمام تحریم‌های شما غلط و به ضرر شما بود. اگر سپاه را با هدف ضعیف شدن تحریم كردید اشتباه كردید، زیرا سپاه قوی‌تر شد. اگر سپاه را برای تفرقه داخل تحریم كردید اشتباه كردید، زیرا اتحاد ما در داخل بیشتر شد.
روحانی خاطرنشان كرد: اگر وزیر خارجه ما را تحریم كردید تا ضعیف شود وی امروز از هر زمان دیگر در میان همه مردم ایران و مردم منطقه و همه سیاسیون، قوی‌تر و محبوب‌تر شده است جز یك مشت جنگ‌طلب كه از آنها بگذریم.
وی تاكید كرد: اگر وزیر خارجه ما را برای ایجاد اختلاف تحریم كردید باز هم اشتباه كردید، امروز همه ملت ما پشت وزیر خارجه است.
مذاكره با آمریكا در صورت لغو همه تحریم‌ها
روحانی، ناتوانی آمریكایی‌ها در تصمیم‌گیری و هماهنگی در عرصه سیاست خارجی را عجیب دانست و گفت: آنان گفتند حاضرند بی‌قید و شرط با ما مذاكره كنند، اما چند روز بعد، مقام معظم رهبری را تحریم كردند. با این وضع چطور مذاكره كنیم؟
وی افزود: البته ما كه نمی‌خواهیم با شما مذاكره كنیم، زیرا شما الان شایستگی ندارید، اما به فرض كه روزی بخواهیم مذاكره كنیم چه كسی باید تصمیم نهایی را در كشور ما بگیرد. شما كه قانون اساسی ما را بلدید و می‌دانید كه بدون نظر رهبر معظم انقلاب و توافق ایشان نمی‌شود امر مهمی را پیش برد.
روحانی ادامه داد: حالا از این خطای بزرگ‌تان كه بگذریم باز گفتید حاضرید مذاكره كنید، اما در ادامه وزیر خارجه ما را تحریم می‌كنید پس چطور مذاكره كنیم؟ چه كسی می‌خواهد مذاكره كند؟ مسؤول مذاكره، وزیر خارجه است او باید با شما حرف بزند و در مذاكره با او باید مسأله را حل كنید.
وی تاكید كرد: البته بارها گفته‌ایم واكنون نیز تاكید می‌كنیم كه جمهوری اسلامی ایران اهل مذاكره و گفت‌وگوست و اگر آمریكا واقعا می‌خواهد مذاكره كند قبل از هر كاری باید كل تحریم‌ها را بردارد. حالا می‌خواهد در برجام بیاید یا نیاید خودش می‌داند و ما كاری به این نداریم، اما كل تحریم‌ها باید برداشته شود. رئیس‌جمهور تصریح كرد: تا جنایت علیه حقوق انسانی هست ما نمی‌توانیم با آمریكا مذاكره كنیم. مگر می‌شود با آدمكش نشست و سخن گفت؟ باید دست از جنایتش بردارد؛ آمریكا اكنون كار تروریستی می‌كند و اعمالش تروریسم اقتصادی است، زیرا جلوی غذا و دارو را گرفته است. روحانی افزود: اگر آمریكا می‌خواهد راه مذاكره را پیدا كند، راهش توبه است و راه دیگری ندارد البته ملت ما با پیروی از خداوند، تواب و رحیم است به شرط آن‌كه آمریكا توبه واقعی كند والا راه دیگری ندارد.
در مذاكره به نتیجه نرسیم، كار خودمان را می‌كنیم
رئیس‌جمهور گفت: آنهایی كه در دنیا دشمن ما بودند از همان ابتدا می‌گفتند این توافق بد است، چون به نفع ایران است. ترامپ هم همین را می‌گفت، چون معتقد بود این توافق یكطرفه و به نفع ایران است و اخیرا هم شعری در این باره گفت كه یك مصرعش درست بود با این مضمون که ایران در هیچ مذاكره‌ای شكست نخورده است، اما آن مصرع دیگرش ایراد داشت.
روحانی تصریح كرد: ما با دنیا مذاكره می‌كنیم اگر به نتیجه رسیدیم، رسیدیم و اگر نرسیدیم مراحل بعدی را ادامه می‌دهیم.
رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود با اشاره به دیدار ظریف و وزیر خارجه وقت آمریكا در سال ۹۲ و صحبت تلفنی خود با رئیس‌جمهور وقت آمریكا، باراك اوباما اظهار كرد: شاید اگر من به تلفن وی جواب نداده بودم، كار كمی به كندی و سختی صورت می‌گرفت و با این مكالمه تا حدودی راه آسان شد. وی گفت: در كمتر از صد روز با شش قدرت بزرگ به توافق موقت ژنو دست پیدا كردیم.