زورگیری با دوربین مخفی

شگرد جدید دزدان زورگیر

زورگیری با دوربین مخفی

درست مثل یك زورگیری واقعی است. هیچ‌چیز كم ندارد. با همان هیبت و لحن و قیافه، با همان تهدیدها، همان خفت كردن‌ها و همان زهره تركاندن‌ها. شاید حتی بدتر و ترسناك‌تر. ویدئوهای زورگیری ‌كه در فضای مجازی منتشر شده، آنقدر واقعی است كه اصلا نمی‌توانید متوجه واقعی یا قلابی بودنش شوید. ماجرای این فیلم، از یك گروه ده‌نفره از پسران جوانی آغاز می‌شود كه برای سرگرمی و خنده خود و مخاطبان اینستاگرامی‌شان، تصمیم می‌گیرند با تیپ و قیافه و لحن زورگیرها، از عابران كوچه و خیابان زورگیری و از واكنش آنها مخفیانه فیلمبرداری‌كنند.

زورگیری كه نقش اصلی فیلم به‌عهده اوست، قد بلند است، روی تمام انگشتانش، انگشترهای درشت و رنگارنگ دارد، ریش حنایی‌رنگ بلندی گذاشته، موهای دور سرش را تراشیده، پیراهن و شلوار سیاه رنگی‌پوشیده و مثل یك لات تمام‌عیار صحبت می‌كند. 
زورگیر دیگری كه او را در طول فیلم همراهی می‌كند، ظاهرا ورزشكار است، زنجیر زمخت و بسیار قطوری به گردن دارد و برای ترساندن قربانیان در صحنه زورگیری‌ها به نقش اصلی فیلم كمك می‌كند.  در اولین صحنه، زورگیر اصلی، پسر جوان لاغر‌اندامی را صدا می‌كند و با صدای آرام و خفه‌ای به او می‌گوید: «ما تازه از زندان آزاد شدیم. پول مولم نداریم. داری یه 30-20تومن بدی بریم یه ناهاری، چیزی بخوریم؟» جوان بهت زده به او خیره می‌شود و ساكت می‌ماند. زورگیر دوباره می‌گوید: «این رفیق ما، اعصاب مصابش خرابه. چیزی داری بده.» جوان كه حسابی ترسیده ساعتش را باز می‌كند و می‌گوید: «من شرمندتم. سه تامونم جوون هستیم، بیا بگرد. چیزی ندارم به‌خدا. بیا این ساعت مال تو. فیكه.» زورگیر دوباره می‌پرسد: «توی كوله‌ات چی داری؟» مردجوان كه دیگر عصبانی و كلافه شده، با لحن تندی می‌گوید: «بابا به‌خدا خودم كارتن‌خوابم. به جون ناموسم هیچی ندارم.» 
چیزی نمانده مرد جوان از ترس و اعصاب خردی، قالب تهی‌كند كه زورگیر او را در آغوش می‌گیرد و پس از بوسیدن سرو رویش می‌گوید: «اینجا یه دوربینه، این جلو هم یه دوربین دیگه. بای‌بای كن به دوربین. اینا هم رفیقامن. همش سركاری بود. خدا كنه كه حلال مون كنی. راضی هستی فیلمتو پخش‌كنیم؟» بعد زورگیر و دوستانش در میان بهت و ترس مرد جوان، قهقهه بلندی سرمی‌دهند. 
در ادامه فیلم، بعضی طعمه‌ها وقتی به تور زورگیر می‌افتند، از ترس جان شان حاضرند گوشی تلفن همراه، شلوار، تیشرت و حتی كفش شان را به زورگیر بدهند تا از خیر جان‌شان بگذرد. بعضی دیگر اما، دل و جگردارتر هستند و مقاومت می‌كنند. آنقدر كه زورگیر اصلی تهدید می‌كند و می‌گوید اگر پول و گوشی تلفن‌همراه و كارت بانكی‌شان را به او ندهند با اسلحه به آنان شلیك می‌كند. این روند تا پایان فیلم شش و نیم دقیقه‌ای ادامه دارد و زورگیر و دوستانش پس از بازی با روح و روان عابران پیاده به آنها می‌گویند كه زورگیر واقعی نیستند و هدف‌شان ساخت یك دوربین مخفی بوده است.

​​​​​​​واكنش پلیس به دوربین مخفی زورگیری
پس از انتشار گسترده فیلم زورگیری در فضای مجازی، پلیس به شدت نسبت به این موضوع واكنش نشان داد و گفت: «ساخت این‌گونه فیلم‌ها به هیچ وجه مورد تایید پلیس نیست و در صورت مشاهده با عوامل ساخت آنها برخورد و با همكاری پلیس فتا عوامل تولیدكننده ردگیری، شناسایی و تحویل مقام قضایی خواهند شد. پلیس به هیچ عنوان مجوزی برای تولیدات این‌گونه برنامه‌ها كه می‌تواند تبعات منفی بسیاری در سطح جامعه داشته باشد صادر نمی‌كند، زیرا این موضوع می‌تواند پوشش مناسبی برای مجرمان برای رسیدن به مقاصد شوم‌شان باشد و در قالب این موضوعات اقدام به خفت گیری از شهروندان كنند. ساخت چنین كلیپ‌های دوربین مخفی بدون توجیه قانونی و اجتماعی و تعرض به حریم شهروندان است و هرگز مورد تایید پلیس نبوده و نیست.»
این هشدار پلیس در حالی است كه انتشار این فیلم‌های دوربین مخفی راه را برای دزدان زورگیر باز كرده است. پلیس چندی قبل اعضای باندی را دستگیر كرد كه با ایده‌گرفتن از این كلیپ‌ها جیب طعمه‌ها را خالی می‌كردند. اعضای این باند با كمین در محل‌های خلوت، افرادی كه كیف و تلفن همراه همراه داشتند را شناسایی كرده و با تهدید  می‌خواستند هر چه پول دارند به آنها بدهند. یكی از اعضای این باند هم مخفیانه از صحنه زورگیری فیلمبرداری می‌كرد. 
این فیلمبرداری پوششی برای فرار دزدان بود، اگر طعمه مقاومت می‌كرد یا عابران متوجه ماجرا می‌شدند، زورگیر‌ها بند را به آب نمی‌دادند و با اشاره به 
همدست شان ادعا می‌كردند كه این یك برنامه دوربین مخفی است و آنها فقط فیلم ضبط می‌كردند. ماجرا هم با دست تكان دادن طعمه برای دوربین دزدان خاتمه پیدا می‌كرد و بدون دستگیری فرار می‌كردند. 
البته سماجت یكی از طعمه‌ها كار دست دزدان داد و آنها دستگیر شدند. پلیس با بررسی پرونده این افراد متوجه شد آنها دزدان تحت تعقیب به اتهام زورگیری هستند. 
این اقدام دزدان قابل پیش‌بینی بود به طوری كه پس از انتشار كلیپ‌های دوربین مخفی، رئیس پلیس فتا در هشداری گفت: پلیس آگاهی هم باید با این قبیل تولیدات برخورد كند چون بیشترین تبعات این تصاویر ورود به بحث خفت‌گیری و سرقت‌هایی است كه شبیه‌سازی می‌شود و می‌تواند افراد جامعه را با تردیدها و مخاطراتی درگیر كند.