«زیرخاكی»  اما  تازه!

گزارش جام‌جم از جزئیات سریال جدید جلیل سامان

«زیرخاكی» اما تازه!

از قدیم الایام تا امروز در بین همه برنامه‌های مختلف، تلویزیون بوده و سریال هایش؛ مجموعه‌هایی كه در هر زمان با داستان‌ها و فضاهای مختلفی شكل می‌گیرند و روانه آنتن می‌شوند تا بتوانند برای مدتی ما و شما را سرگرم كنند. این روزها هم كارهای زیادی در حال تولید هستند؛ از تاریخی و درام‌های جدی گرفته تا مجموعه‌های طنز و مفرح. در ادامه این جریان، جلیل سامان هم مدتی است كه دست به كار شده و قرار است با سریال تازه‌ای بازهم وارد میدان شود. او كه پیش از این هم كارهای مختلفی كه اغلب‌شان به تاریخ انقلاب برمی‌گشتند را روی آنتن شبكه‌های سیما برده بود، این‌بار هم در همان فضا اما در بستر خیلی متفاوت‌تری نسبت به قبل سراغ این موضوع رفته است. «زیرخاكی» عنوان تازه‌ترین سریال این كارگردان بعد از «نفس» است كه دوسال پیش از شبكه سه پخش شد، است؛ مجموعه‌ای كه نگارش آن را هم خود سامان به‌عهده دارد و هنوز مایل نیست داستان آن به این زودی‌ها افشا شود. رضا نصیری نیا نیز که تهیه كنندگی زیرخاكی را عهده دار شده که در سریال نفس كنار سامان بود.

باز هم پژمان
پژمان جمشیدی كه در تلویزیون به واسطه سریال های«دیوار به دیوار» و «پژمان» به‌عنوان بازیگر طنز شناخته شده است، در سریال نفس با نقشی هر چند كوتاه این تابو را شكست و در نقشی كاملا جدی جلوی دوربین جلیل سامان رفت.
او كه در زیرخاكی برای دومین‌بار با این گروه همراه شده و قبل‌تر هم از علاقه‌اش به همكاری با جلیل سامان گفته بود، این بار قرار است نقش اصلی را در این سریال را ایفا كند.
«سال‌های ابری» و «دیوار به دیوار2» هم از دیگر سریال‌هایی است كه او در آن حضور داشته. جمشیدی بعد از نفس مدت‌ها بود كه دیگر در تلویزیون حضور نداشت و بیشتر تمركزش را روی سینما و تئاتر گذاشته بود و حالا با این سریال قرار است بازهم پایش به جعبه جادویی باز شود.


خانم بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر
ژاله صامتی یكی دیگر از بازیگران سریال زیرخاكی است. او هم پیش از این مجموعه در نفس با جلیل سامان و رضا نصیری‌نیا همكاری داشته است. با نگاهی به كارنامه صامتی می‌شود فهمید كه به‌راحتی از پس هر نقشی چه طنز و چه جدی بر می‌آید. او در سریال نفس با اسم عالیه حضور داشت و با آن مجموعه بعد از 14 سال به تلویزیون برگشت. زیرخاكی هم بعد از مدت‌ها، سریال دیگری است كه باعث شد تا بازهم صامتی را در این قاب ببینیم. «آژانس شیشه‌ای» و «كارآگاه شمسی» از سریال‌های قدیمی‌ بوده كه او در آنها حضور داشته است.

داستان و بازیگران
بعد از پشت سرگذاشتن نگارش و پیش تولیدی كه در سكوت خبری گذشت، زیرخاكی قرار است امروز در شهرك دفاع مقدس كلید بخورد. بعد از این محل هم ادامه تصویربرداری در شهرك غزالی انجام می‌شود؛ دو مکانی كه هر چه بیشتر به بستر تاریخی سریال دامن می‌زنند و آن‌طور که خبرنگار ما پیگیری کرده است، این سریال تا 80 لوکیشن هم خواهد داشت، مثل شهرک دانشگاه، میدان شوش، فخر ایران و... . این سریال پربازیگر هم هست و نزدیک صدنقش در آن خواهیم دید!
اما داستان این سریال از چه قرار است؟ بعد از كارهای اخیر سامان نمی‌شود كه اسم او بیاید و یاد تاریخ انقلاب نیفتیم، این بار نیز قصه به همان زمان برمی گردد با این تفاوت كه دیگر یك درام پیچیده و غم انگیز را نمی‌بینیم و قرار است با سریال مفرحی روبه رو شویم كه در دوفصل و 25قسمت ساخته می‌شود. آن‌طور كه از این تقسیم بندی فصلی، مکان‌ها و عكس‌های تست گریم پیداست، به نظر می‌رسد كه بخشی از داستان در یكی از این فصل‌ها در مقطعی از دهه 50 می‌گذرد و بعد هم ماجراها ادامه پیدا می‌كند و بقیه داستان در زمان انقلاب و ادامه آن رقم می‌خورد. در مورد گروه بازیگران این سریال هم اسم‌های آشنایی به چشم می‌خورد كه در سریال قبلی سامان هم حضور داشتند. پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، هادی حجازی‌فر، گوهر خیراندیش، نادر فلاح، امید روحانی و اصغر نقی‌زاده هم از دیگر بازیگران آن هستند.



از نفس تا زیرخاكی
«ارمغان تاریكی»، «پروانه» و «نفس» چند سریال اخیر جلیل سامان هستند. مجموعه‌هایی كه همه آنها داستانی را در قبل، حین و بعد از انقلاب روایت می‌كنند و به همین دلیل است كه عنوان مفرح برای سریال زیرخاكی باعث می‌شود تا گوش‌ها تیز شود و این سوال كه قرار است چه اتفاقی بیفتد، ایجاد شود. انتخاب جمشیدی به‌عنوان نقش اصلی زیرخاكی توسط سامان هم به احتمال زیاد به‌دنبال كمك برای رسیدن به همان فضای مفرح اتفاق افتاده و باید دید كه جمشیدی این بار قرار است چطور از عهده نقشش برآید.
در كنار اینها بد نیست یادی هم از سریال نفس كنیم، مجموعه‌ای كه داستانش درباره منافقین و دختری است كه با یكی از اعضای این سازمان آشنا می‌شود. این سریال در زمانی كه روی آنتن رفت، با پایان بازی خاتمه یافت كه باعث شد تا خبرهایی برای ساخت فصل بعدی آن منتشر شود، با این حال هنوز این اتفاق نیفتاده و عاقبت ناهید قصه هم معلوم نشد.



خانم شیرازی پرکار
حضور گوهر خیراندیش هم در این سریال از انتخاب‌هایی محسوب می‌شود كه نقطه قوتی برای ایجاد همان فضای متفاوت است. خیراندیش از آن بازیگرانی است كه تجربه انواع نقش‌ها را در كارنامه كاری‌اش دارد. آخرین حضور تلویزیونی او با سریال دیوار به دیوار2 بود كه در قالب طنز روی آنتن رفت و خیراندیش هم در آن مبسوط هنرنمایی كرد، به همین دلیل هم است كه می‌توان انتظار داشت تا حضور او در كنار جمشیدی و بقیه بازیگران، فضای متفاوتی را برای این سریال شكل دهد. علاوه بر زیرخاكی، خیراندیش این روزها مشغول سریال فلورا سام شده كه با عنوان «مرضیه» قرار است در محرم پخش شود.



و اما بقیه ...
در ادامه هم در جمع بازیگران زیرخاكی، به ترتیب سن، امید روحانی، اصغر نقی‌زاده و نادر فلاح حضور دارند.روحانی كه كارنامه سینمایی‌‌اش نسبت به تلویزیون سنگینی می‌كند، در كارهایی چون «ساختمان پزشكان»، «زمانه» و... حضور داشته است. او برای اولین‌بار است كه  با سامان همكاری می‌كند و آثاری كه در كارنامه‌اش دارد نشان می‌دهد كه او هم در این فضای مفرح با بازی‌ای كه در عین جدیت خنده را بر روی لب‌ها می‌نشاند، قرار است نقش به سزایی داشته باشد. اصغر نقی‌زاده هم جزو بازیگرانی است كه نامش به فیلم‌ها و سریال‌های جنگی گره خورده است. «معراجی‌ها» و «وضعیت سفید» هم جزو آخرین كارهای تلویزیونی او است. نادر فلاح نیز یكی دیگر از بازیگران زیرخاكی است كه او هم كارهای مختلفی از طنز گرفته تا درام‌های تلخ را در كارنامه‌اش دارد. «عقیق»، «سرزمین كهن» و «ششمین نفر» تازه‌ترین كارهای تلویزیونی‌ بوده كه فلاح در آنها حضور داشته است.