بفرمایید هیــات، بفرمایید كتــاب

محمود كریمی در مراسم جشن شب عید غدیر ، كتاب «ناقوس‌ها به صدا در می‌آیند» را معرفی كرد

بفرمایید هیــات، بفرمایید كتــاب

«قسمتی كه مشاهده می‌كنید بعضی وقت‌ها اسامی ذوات مقدسه را می‌گذاشتیم. قشنگ است و به چشم هم می‌آید. نقش و نگار هم دارد. به جهت نوجوانان و نونهالانی كه جلسه را اداره می‌كنند، چند كتاب مشخص و معرفی می‌‌كنیم... تهیه كنید و بخوانید.» این‌ها بخش‌هایی از حرف‌های حاج‌محمود كریمی از پشت تریبون است. زمانی كه در اسفندماه سال گذشته و همزمان با برگزاری مراسم ولادت حضرت زهرا(س) در هیات رایه‌العباس(ع) چیذر، اقدام به معرفی دو كتاب «چنین باش فرزندم» و «فرهنگ سخنان فاطمه زهرا(س)» كرد. کتاب‌هایی که روی یک میز و بین دو لاله سبزرنگ قرار گرفته بودند و حالا آقای مداح داشت با اشاره به این دو کتاب، آنها را برای حضار معرفی می‌کرد. حالا آرام آرام این شكل از معرفی كتاب در یكی از مهم‌ترین و جوانانه‌ترین هیات‌های تهران دارد می‌رود كه به یك سنت و آیین همیشگی تبدیل شود. ‌محمود کریمی در جدیدترین کارش همین دو شب قبل، در شب عید غدیر در پاتوق همیشگی‌اش در شمال تهران در امامزاده علی‌اکبر(ع) كتاب «ناقوس‌ها به صدا درمی‌آیند» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی را معرفی كرده است. ما که از این کار ذوق کرده‌ایم و امیدواریم این کار در خیلی از هیات‌های دیگر مذهبی هم تکرار شود.

ماجرای باز شدن پای كتاب به هیات رایه‌العباس(ع) چیذر به چهار سال قبل بازمی‌گردد. زمانی كه در روز اربعین حسینی، مداح محبوب پایتخت بخش‌هایی از كتاب «آفتاب در حجاب» نوشته سیدمهدی شجاعی را از رو خواند.
 كریمی پشت تریبون مشغول روضه‌خوانی بود كه ترجیح داد برای تشریح از سخنرانی آتشین و تند و تیز حضرت زینب(س) در مجلس یزید، متنی را از پشت تریبون بخواند كه نویسنده آیینی و مذهبی یكی دو دهه اخیر ادبیات داستانی به رشته تحریر درآورده بود. گریه و واكنش جمع نسبت به بعضی از سطرهای كتاب، مقتل‌خوانی شهید آیت‌الله حكیم را در عاشورای 1381 در مسجد امام رضا(ع) قم
تداعی می‌كرد.
 پیوند هیات و ناشر
احتمالا در چنین عقبه‌ای بود كه به تدریج بخش معرفی كتاب به شركت‌كنندگان در مراسم شادی و عزای اهل‌بیت(ع) باز شد.
حسین پنجه‌شاهی، مدیر آستان امامزاده علی‌اكبر(ع) چیذر درباره این اقدام به فارس گفته است: «حاج محمود كریمی بنا دارد با بهره‌گیری از ظرفیتی كه امام حسین(ع) در اختیار وی قرار داده، بهترین بهره‌برداری را از حضور كودكان، نوجوانان و جوانان داشته باشد. در این راستا یكی از اقدامات، معرفی كتاب‌های متناسب این قشر است كه در این راستا كارگروهی ابتدا كتاب‌های متناسب برای كودكان و رشد فكری آنان را احصا می‌كنند و در گام بعدی خود حاج محمود كریمی به مطالعه آنها می‌پردازد و در صورت تایید نهایی در جلسات هیأت معرفی می‌شود.
بنا داریم در اعیاد یك كتاب به نوجوانان معرفی كنیم، در جلسات ابتدایی حاج محمود كریمی شخصاً بالغ بر ۳۰۰ نسخه از كتاب‌ها را خریداری می‌كرد و پس از معرفی به نوجوانان هدیه می‌داد، اما در جلسات اخیر،  كتاب‌ها با اخذ تخفیف‌های لازم از انتشارات و همچنین تقبل بخشی از هزینه، با قیمت بسیار اندكی ارائه می‌شود.» حالا هم كه در عید غدیر امسال و دو شب قبل دوباره این هیات و برگزاركنندگان، یك كتاب دیگر را این مرتبه مرتبط با سوژه جشن این روزها معرفی كرده‌اند.
 فقط رایه‌العباس (ع)  نیست
حالا كه داریم از باز شدن پای كتاب به هیئات و مجالس عزاداری تمجید می‌كنیم این را هم بگوییم كه این مساله فقط محدود به رایه‌العباس(ع) و حاج محمود كریمی نیست. مثلا همین حسینیه قهرودی‌ها در جنوب تهران كه شب‌های جمعه هیات برگزار می‌كنند هم چند سالی است یك نمایشگاه كتاب را هم ضمیمه برگزاری هیات كرده و كسانی كه قصد شركت در مراسم هفتگی هیات را دارند معمولا نیم‌نگاهی هم به كتاب‌های عرضه شده می‌اندازند. هیات آیت‌ا... حق‌شناس در خیابان مجاهدین در جنوب ‌شرق تهران در نزدیكی میدان شهدا از دیگر مراكزی است كه معمولا پیوست فرهنگی یك نمایشگاه كوچك و جمع و جور كتاب را با خود به همراه دارد. واقعیتش را بگوییم ما امیدواریم در محرم امسال تعداد این هیات‌ها و عزاداری‌ها بیشتر شود و در ایام محرم دوباره بیاییم و با ذوق برایتان از مجالسی بگوییم كه برگزاركنندگان خوش‌ذوق آنها كلی كتاب خوب معرفی كرده‌اند.