زدن سر افعی در «خان‌شیخون»

ورود ارتش سوریه به خان‌شیخون، قدم بزرگی در آزادی ادلب و بازگشت آرامش به سوریه خواهد بود

زدن سر افعی در «خان‌شیخون»

نیروهای مقاومت سوری با ورود به شهر خان‌شیخون پس از پنج سال در نهایت سر افعی را در این شهر استراتژیك قطع كردند. آنها پس از تسلط بر تپه‌های استراتژیك النمر و سیریاتل موفق شدند وارد خان‌شیخون شوند. رسانه‌های سوری همزمان اعلام كردند با ورود ارتش سوریه به این منطقه، تروریست‌ها گروه گروه اقدام به فرار دسته‌جمعی كردند. صحنه‌های نبرد در ادلب و خان‌شیخون یك‌بار دیگر صحنه‌های نبرد با تكفیری‌ها در شرق حلب و غوطه شرقی را تكرار كرد و نشان داد كه نیروهای مقاومت تازه نفس‌تر از گذشته حاضر به مقابله با تكفیری‌ها در هر نقطه‌ای هستند.

به گزارش مهر، یك منبع میدانی سوری اعلام كرد، ارتش سوریه توانست در ادامه پیشروی خود در جبهه ادلب مسیر امدادرسانی گروه‌های مسلح را به روی شورشیان مسلح جبهه النصره در حومه شمالی حماه ببندد. این بعد از بستن مسیر فرعی در خان‌شیخون و جاده بین‌المللی حلب - دمشق بود. به‌گفته این منابع، ارتش نقاط دیده‌بانی خود را در ۵۰۰ كیلومتری اتوبان بین‌المللی شمال خان‌شیخون تثبیت كرد و با بستن مسیر امدادی افراد مسلح شورشی كنترل خود را بر خان‌شیخون كامل كرد. نیروهای ارتش سوریه همچنین در نبرد با تروریست‌های وابسته به جبهه النصره موفق شدند دو تپه النمر و سیریاتل مشرف به شهر خان‌شیخون در حومه جنوبی ادلب را تصرف و پاكسازی كنند. نیروهای سوریه سال ۲۰۱۴ كنترل خود را بر خان‌شیخون از دست داده بودند.
ارتش سوریه بیش از یك ماه پیش عملیات نظامی گسترده‌ای را برای بازپس‌گیری ادلب آغاز كرد به طوری كه توانست شهرك‌ها و تپه‌های استراتژیكی را به تصرف خود درآورد كه از مهم‌ترین آنها تل الملح، الجبین در حومه شمالی حماه بود. این پیروزی‌ها زمینه را بر كنترل بر الهبیط و كفرعین در حومه جنوبی ادلب فراهم كرد.
 فرار تروریست‌ها
منابع سوری دیروز اعلام كردند همزمان با استقرار نیروهای ارتش سوریه در برخی مناطق شهر خان‌شیخون در حومه ادلب، تروریست‌ها از این شهر و نیز شهرك‌های شمالی حومه حماه به‌طور كامل عقب‌نشینی كردند. به گزارش روسیا الیوم، نهاد موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه با اعلام این خبر افزود: عناصر تروریستی از این شهرها و روستاها و شهرك‌های شمالی حماه از جمله كفرزیتا، اللطامنه، مورك، لحایا و لطمین به طور كامل عقب‌نشینی كردند. ارتش سوریه می‌گوید همچنان به عملیات خود در اطراف شهر خان‌شیخون تا پاكسازی كامل این منطقه از عناصر جبهه النصره و دیگر تروریست‌ها ادامه می‌دهد.
نیروهای مقاومت سوری می‌گویند طی ۲۴ ساعت گذشته موفق شدند ۴۰ عنصر تكفیری را در حومه ادلب به هلاكت برسانند. در این درگیری‌ها همچنین سركرده نظامی یك گروه تروریستی وابسته به تركیه نیز كشته شده است. هم‌اكنون محورهای جنوبی استان ادلب شاهد درگیری‌های شدید میان گروه‌های تروریستی عضو اتاق عملیات الفتح‌المبین و نیروهای ارتش سوریه است.
به گزارش روزنامه رای‌الیوم، یك منبع نزدیك به رهبری روسیه در مسكو تأكید كرده است، تصمیم برای حمله به خان‌شیخون در چارچوب سیاست «خُرد كردن تدریجی» بعد از آن اتخاذ شد كه یگان‌های وابسته به جبهه النصره اقدام به حملات موشكی به پایگاه حمیمیم در ماه می گذشته كردند. همچنین ارسال موشك‌های ضد هوایی به این تروریست‌ها باعث سرنگون شدن یك هواپیمای جنگی سوریه شده بود. امنیت پایگاه هوایی حمیمم خط قرمز روسیه محسوب می‌شود و هرگونه حمله بدون شك با پاسخ سریعی مواجه خواهد شد كه منبع این حملات و طرف‌های مسؤول آنها را به شكلی نهایی و سریع نابود می‌كند.
 هدف از عملیات خان‌شیخون
به نوشته همین روزنامه، حمله ارتش سوریه به شهرك خان‌شیخون و قرار دادن آن در اولویت در راهبرد پیشروی برای بازپس‌گیری ادلب در صدد تحقق بخشیدن به سه هدف است: نخست اعمال حاكمیت ارتش سوریه به بزرگراه بین‌المللی دمشق ـ حلب و تامین امنیت آن، دوم: محاصره معارضان در آخرین پایگاه‌شان در حومه شمالی حماه به منظور مقدمه‌چینی برای سركوب كردن آنها. سوم: پایان دادن به وجود مركز نظارت تركیه مورك كه در راستای اجرای تفاهمات روسیه و تركیه در سوچی در سپتامبر 2018 تاسیس شد؛ به موجب این تفاهمات همچنین یك منطقه حائل در منطقه ادلب به عمق 15 تا 25 كیلومتر میان عناصر معارض و نیروهای دولت سوریه ایجاد می‌شد.
به گفته ناظران، خان‌شیخون بزرگ‌ترین شهر در حومه جنوبی ادلب، حلقه ارتباطی محورهای شرقی، غربی و شمالی ادلب است و آزادسازی آن به مثابه گام نخست بازگشایی مسیر حلب به عنوان پایتخت اقتصادی سوریه به دمشق پایتخت سیاسی این كشور به شمار می‌رود.
 دستاوردهای این حمله
شهر خان‌شیخون از اهمیت راهبردی فراوانی برخوردار است زیرا بر جاده‌های حیاتی مشرف است و نقطه تلاقی میان حومه شرقی، غربی و شمالی ادلب است. از بُعد نظامی نیز سیطره ارتش سوریه بر خان‌شیخون راه را در برابر نیروهای ارتش سوریه برای پیروزی‌های بیشتر هموار می‌كند تا به سوی كفر سجنه و معره‌النعمان در شمال پیش بروند. تسلط ارتش سوریه بر خان‌شیخون به مثابه محاصره مساحت قابل توجهی در حومه شمالی حماه و آنچه مثلث مرگ نامیده می‌شود، است.
با محاصره گروه‌های تروریستی در حومه شمالی حماه، راهی در برابر آنها جز مرگ یا فرار از منطقه با كمك تركیه به سوی ادلب باقی نمی‌ماند. این مفهومش آزادسازی همه حومه شمالی حماه است و شهرهای محرده و سقیلبیه نفس خواهند كشید و دیگر حملات راكتی كه روزانه به آنها می‌شود، تمام خواهد شد. با آزادسازی ادلب برگ برنده و عامل فشار ضد ارتش سوریه از دست گروه‌های مسلح و حامیان آنها خارج می‌شود. با آزادسازی ادلب، دولت سوریه به شرایط قبل از بحران باز می‌گردد و مفهومش این است كه كسانی كه جنگ علیه سوریه را به‌راه انداختند باید دست خالی باز گردند.