یك فدراسیون نا«امید»

یك فدراسیون نا«امید»


از همان روزی كه فرهاد مجیدی به‌عنوان سرمربی تیم معرفی شد، پیش‌بینی می‌كردیم چه فرجامی در انتظار تیم امید و مجیدی است. فدراسیون فوتبال به‌دنبال یك اسم بزرگ با جایگاه اجتماعی مناسب بود تا بلكه بخشی یا همه فوتبال ایران را با خود همراه كند. فدراسیون مهدی تاج به شكلی كم‌نظیر دچار سندرم عدم محبوبیت بوده و طبیعی است كه در چنین شرایطی به فردی فكر كند كه بتواند بخشی از چهره آسیب دیده فدراسیون را ترمیم كند. فرهاد مجیدی نه به دلیل رزومه قابل اعتنای مربیگری در سطح باشگاهی و ملی كه به‌دلیل محبوبیت اجتماعی‌اش انتخاب شد و طبیعی است كه در اولین آزمون دچار چالش شود. فدراسیونی كه میزان وفاداری‌اش به اسم‌ها را در امتحان‌های مختلف نشان داده، بعد از ناكامی یك تیم، قطعا خاكریز شماره یك در مقابله با انتقادات نخواهد بود و این را در مورد تیم امید هم نشان داد. تنها دو بازی با تیم امید ازبكستان كافی بود تا فرهاد مجیدی تنهای تنها شود.
شیوه ریاست مهدی تاج این گونه است كه ترجیح می‌دهد خود در كانون درگیری نباشد. این مشی را در برخورد با منتقدانش هم رعایت كرده و حتی كار به جایی رسیده كه پاسخ برخی منتقدانش را روسای هیات‌ها داده‌اند نه خودش. فرهاد مجیدی آن‌قدر اسم بزرگی بود كه تاج با او درنیفتد. به همین دلیل ترجیح داد كمیته فنی را رودرروی او قرار دهد. كمیته‌ای كه در زمان انتخاب مجیدی به حساب نیامده بود، حالا كارایی مناسبی پیدا كرده تا بدنامی اخراج و بركناری مجیدی به نام رئیس فدراسیون نوشته نشود.
مجیدی به‌دلیل فشارها استعفا داد، اما در این روزهای آشفته كسی نیست كه به فكر موقعیت راهبردی تیم باشد. تیمی كه سه ماه دیگر، رقابت‌های مقدماتی المپیك را در پیش دارد، اكنون در بلاتكلیفی محض به سر می‌برد و این مورد اوج بی‌برنامگی فدراسیون پنج ستاره فوتبال را نشان می‌دهد. حالا استیلی زمان برای كامیابی ندارد. حالا فدراسیون درباره تیم مظلوم امید سكوت كرده و مطمئن هستیم اگر تیم در مسابقات مقدماتی المپیك ناكام بماند، انگشت‌های تقصیر به هر سو می‌گردند جز فدراسیون فوتبال!
فدراسیون فوتبال باید توضیح دهد چرا مجیدی را انتخاب كرد و چرا به این جمع‌بندی رسید كه او به درد تیم امید نمی‌خورد. حالا هر تغییری انجام شود نشانه بی‌تدبیری است. اگر قرار است حمید استیلی با این توجیه كه نزدیك‌ترین فرد به تیم بوده انتخاب شود، باز هم نشانه بی‌تدبیری است چون او قبل از انتصاب كرانچار و بعد از اخراج این مربی كروات در كنار تیم امید بود و حتی قبل از كرانچار می‌شد او را در راس كادر فنی تیم امید قرار داد.