محاصره یمن وخبرنگار برگزیده‌ای كه به ایران نرسید

محاصره یمن وخبرنگار برگزیده‌ای كه به ایران نرسید

دلایل امنیتی باعث شد خبرنگار برگزیده شبكه الكوثر كه قرار بود برای مراسم «گرامیداشت مجاهدت‌های رسانه‌ای خانواده معاونت برون مرزی در خط مقدم مقابله با جنگ نرم» در روز یكشنبه 14 مهر در مركز همایش‌های صداوسیما، به ایران عزیمت كند، موفق به این سفر نشود و جایزه اش به یكی از همكارانش اهدا شود.
عقیل مضواحی خبرنگار شبكه الكوثر در یمن كه یكی از مهمانان ویژه و از جمله برگزیدگان این مراسم كه قرار بود از او تجلیل شود، در توضیح نیامدن خود به تهران می‌گوید: فرودگاه شهر صنعا به دلیل آن‌كه در محاصره نیروهای ائتلاف است، برای سفر خود مجبور بودم به شهر دیگری بروم كه آن شهر هم در محاصره نیروهای امارات و عربستان است كه با توجه به خطرات احتمالی، امكان بازداشت و حتی مرگ من هم وجود داشت و به‌رغم میل باطنی‌ام از رفتن به كشوری كه همواره دوست دارم به آن سفر كنم، بازماندم.
مضواحی خبرنگار شبكه الكوثر اهل یمن است و 31 سال دارد. او در صنعا زندگی می‌كند و پیش از این مجری برنامه رادیویی «صباح یمن» و مدتی هم تهیه‌كننده و مجری برنامه «صدای مردم یمن» بوده كه از یمن پخش می‌شده است تا این كه به خاطر علاقه اش به جمهوری اسلامی ایران، همكاری خود را با شبكه الكوثر رسانه ملی آغاز می‌كند. وی هم‌اكنون علاوه بر اشتغال به حرفه خبرنگاری، دوره‌های خبرنگاری را در دانشگاه‌های یمن تدریس می‌كند.
عقیل می‌گوید خبرنگاری حرفه آبرومندی است و هر خبرنگار باید به دنبال حقیقت باشد و روحیه حقیقت‌جویی را در بین مردم رواج دهد.
وی تاكید می‌كند: بیان حقیقت، مهم‌ترین اصلی است كه یك خبرنگار باید آن را دنبال و براساس آن خط مشی خود را تعریف كند. مهارت نوشتن از دیگر مولفه‌هایی است كه خبرنگار باید به آن توجه كند. هنر نگارش در تاثیر پیام نقش مهمی ایفا می‌كند و این‌كه با چه زبان و واژه‌هایی، مطالب مورد نظر خود را به مخاطبان ارائه می‌كنی، مهم است. مضواحی، شجاعت، درایت، صداقت و دقت در كار را از ابزار حرفه خبرنگاری می‌داند.
این خبرنگار بین‌المللی سخت‌ترین روز خبرنگاری خود را مربوط به حمله گروه تروریستی القاعده در صنعا عنوان می‌كند. لحظه‌ای كه برای پوشش خبری به محل اعزام و با انبوهی از پیكرهای به خون غلتیده هموطنانش مواجه شد. وی می‌گوید نخستین بار بود كه با چنین صحنه‌ای مواجه می‌شدم و مدت‌ها ذهنم را درگیر كرد و اصلا حال خوبی نداشتم. اما در دل این تاریكی‌ها، لحظات شیرینی هم وجود دارد. لحظاتی كه خنده و شادی را حتی برای مدت كوتاهی توانستم به مردم كشورم هدیه دهم.
عقیل اضافه می‌كند: در یكی از این روزها مقداری از كمك‌های مردمی و مایحتاجی را كه مردم روستاها و شهرهای كوچك مدت‌ها از آن محروم بودند، به دستشان رساندیم. دیدن این شوق در چهره‌های مردم برایم بسیار لذتبخش بود.
مضواحی درباره لزوم حضور جدی خبرنگار در خط مقدم مقابله با جنگ نرم می‌گوید: جنگ نرم از جنگ نظامی بسیار مهم‌تر است. باید توجه داشت كه جنگ نظامی بالاخره با شكست و پیروزی یكی از طرفین تمام می‌شود، اما جنگ نرم همواره ادامه دارد و نبرد آن هر روز شكل تازه‌ای به خود می‌گیرد. لذا باید به كسانی كه در خط مقدم مقابله با این جنگ مبارزه می‌كنند، به‌ویژه خبرنگاران، اهمیت و بها داده شود.