حكم قصاص برای قاتل 100 هزار دلاری

حكم قصاص برای قاتل 100 هزار دلاری


اختلاف مالی یك صراف با مردی جوان، باعث قتل دایی‌اش شد. متهم كه مقتول را به ضرب گلوله از پای در آورده بود، روز گذشته در دادگاه كیفری یك استان تهران اتهام خود را پذیرفت و به قصاص محكوم شد.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، 28 اسفند 96، صدای شلیك گلوله در شلوغی بازار تهران پیچید و پس از آن صدای جیغ و فریاد رهگذران بالا رفت. مرد میانسالی غرق در خون روی زمین افتاده بود و دقایقی بعد بازپرس كشیك قتل پایتخت برای رسیدگی در محل جنایت حاضر شد.
در اولین اقدام برای یافتن سرنخی از قاتل، ماموران دوربین‌های مدار بسته محل حادثه را مورد بررسی قرار دادند و چهره قاتل توسط خواهر‌زاده مقتول كه در یك صرافی كار می‌كرد، شناسایی شد و او ادعا كرد از مدتی قبل با ضارب اختلاف حساب داشته است.
با اطلاعاتی كه خواهر‌زاده مقتول در اختیار ماموران قرار داد، قاتل شناسایی شد و پس از دستگیری به قتل اعتراف كرد. پرونده با صدور كیفرخواست از سوی دادسرای جنایی به شعبه دهم دادگاه كیفری یك استان تهران ارجاع شد.
روز گذشته رسیدگی به پرونده با حضور اولیای دم و شاكیان انجام شد. در ابتدای جلسه رسیدگی، نماینده دادستان به تشریح كیفرخواست پرداخت وگفت: «در این پرونده متهم كه علی نام دارد در تحقیقات مقدماتی اظهار داشت كه از مدتی قبل مبلغ صدهزار دلار برای تبدیل به ریال به یك صراف به نام منوچهر داده بود. اما نزدیك سال نو و پس از چند بار مراجعه به صرافی موفق به دریافت پول خود نشده بود. مقتول، دایی منوچهر و پیك‌موتوری صرافی‌اش بود. متهم پس از ناكامی در پس گرفتن پول خود، اسلحه‌ای تهیه كرده و روز حادثه در بازار به دایی مرد صراف شلیك كرده بود. » سپس دو فرزند مقتول به عنوان اولیای دم تقاضای قصاص متهم را كردند.
 وقتی متهم در جایگاه دفاع حاضر شد، درباره اتهامش گفت: «اتهامم را قبول دارم. از قبل اسلحه كمری را تهیه و مسلح كرده بودم. دار و ندارم از دستم رفته بود و دیگر هیچ چیز برایم مهم نبود. حالا هم تنها خواسته من از دادگاه این است كه زودتر مرا قصاص كنید تا از زندان راحت شوم. من دیگر چیزی برای از دست دادن ندارم.»
رئیس دادگاه: «تو با فرد دیگری اختلاف حساب داشتی، چرا دایی او را كشتی؟»
متهم به قتل: «من قصد قتل دایی منوچهر را نداشتم. فقط برای تهدید اسلحه كشیدم. می‌خواستم از او سراغ منوچهر را بگیرم، اما او اظهار بی اطلاعی كرد. یكدفعه نمی‌دانم چرا عصبانی شدم و شلیك كردم.»
قاضی: «اما پیش از این گفته بودی كه از قبل اسلحه را مسلح كردی. چطور ممكن است قصد شلیك نداشتی، ولی اسلحه را مسلح كردی؟»
متهم: «من با مقتول اختلافی نداشتم. فقط می‌دانستم كه او در همان صرافی كار می‌كند. پس انگیزه‌ای برای قتل او نداشتم.» هیات قضات پس از مشورت متهم را به یك بار قصاص نفس به اتهام قتل و تحمل دو سال حبس به اتهام حمل اسلحه غیرمجاز محكوم كردند.