ویروسی  كشنده‌تر از كرونا

ویروسی كشنده‌تر از كرونا

سر و كله ویروس كرونا كه پیدا شد، حواشی و سایه‌های ترسناكش زودتر راهش را پیدا كرده و در ذهن‌مان نشست! این ویروس عجیب و ‌غریب كه حال و هوای مریضی‌های معمول را داشت و فقط قوی‌تر شده بود، آن‌قدر سریع منتقل شد كه خیلی‌ها را درگیر خودش كرد، آن‌قدر كه دیگر یادمان رفت آنفلوآنزا و سرماخوردگی هم همین‌قدر سریع منتقل می‌شوند. ویروسی كه این روزها بدجوری حواس همه را به سمت خودش پرت كرده!

شراره داودی مجازیست

جغدهای شوم فضای مجازی
فضای مجازی همان‌قدر كه برای انتقال خبرهای دست اول خوب است، می‌تواند نكات منفی را آن‌قدر پررنگ كند كه یادمان برود هر موضوعی می‌تواند وجه روشن و مثبتی هم داشته باشد. این روزها كانال‌های زرد بیشتر خبرها و موضوعات منفی را منتشر می‌كنند. برای آنها یك خبر بد مثل تمام شدن ماسك توسط مردم به گروه‌های خانوادگی راه پیدا می‌كند و بعد مانند دومینو از كانال به دست شما، از شما به گروه‌های خانوادگی و دوستانه و آن‌قدر بزرگ می‌شود كه همه جامعه را درگیر می‌كند و منجر به ایجاد هراس می‌شود. این در حالی ا‌ست كه خیلی از مردم برای كمك آمده‌اند و مشغول توزیع رایگان محصولات بهداشتی هستند، با این‌حال كمتر در فضای مجازی بازتاب دارد.





چرا مرغ همسایه غازه؟
در این فضا همیشه هم مرغ همسایه غاز است! همیشه به نظر می‌رسد كشورهای دیگر اوضاع بهتری از ما دارند، امكانات بهداشتی همه جوره فراهم است. پزشكان‌شان بیشتر حواسشان جمع است و این ما هستیم كه همیشه در سختی و نا‌امیدی و این خود تحقیری به سر می‌بریم. در حالی كه شهروندان كشورهایی كه درگیر كرونا هستند، از كمبودهای بهداشتی حرف می‌زنند.
   یكی از شهروندان ایرانی در بریتانیا در این‌باره می‌گوید «ژل شست‌وشوی ضدعفونی‌كننده دست و ماسك كه پیش از این در همه‌جا پیدا می‌شد، حالا تقریبا در فروشگا‌های مختلف پیدا نمی‌شود. حتی بزرگ‌ترین شعب داروخانه‌ها هم این محصولات را ندارند یا در تعداد محدود در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.» به گفته این افراد با این‌كه امكان خرید آنلاین از سایت‌هایی مثل آمازون هم وجود دارد، اما علاوه بر این‌كه نشان تجاری این محصولات معروف نیست، بلكه قیمت هرده بسته ماسك N95 كه یك ماه قبل 18دلار بوده، حالا به صد دلار رسیده كه در واقع بیش از پنج برابر شده است. در سایت ای‌بی هم دو بسته ماسك N95 به‌قیمت 60 دلار به فروش می‌رسد.
   شیوع كرونا در ایتالیا هم وحشت زیادی ایجاد كرده تا جایی كه مردم هم قفسه‌های فروشگاه‌ها را خالی كرده‌اند، هم كمبود ماسك و مواد ضدعفونی در داروخانه‌ها وجود دارد و حتی یكی از شهروندان گفته بود كه «ماسك، دستمال كاغذی و بقیه مواد شوینده و بهداشتی به شدت كمیاب شده. ماسك را اگر هم گیر بیاورید قیمتش دست‌كم ده برابر قیمت واقعی است.»
   این كمبود موارد بهداشتی در همه كشورهایی كه شیوع بیماری را تجربه كردند، وجود داشته و حتی فیلمی از ژاپنی‌هایی كه شُهره به مبادی آداب بودن هستند، منتشر شده كه در آن برای خرید یك دستمال به جان هم افتاده‌اند.
   از آن‌سو كرونا به آمریكا هم رسیده و با افزایش نگرانی‌ها، بسیاری از مردم برای تست كرونا به مراكز درمانی هجوم بردند. اما نكته قابل توجه این است كه این تست در آمریكا بین 400 تا 500 دلار هزینه دارد! این هزینه به قدری بالاست كه صدای آمریكایی‌ها را در فضای مجازی در آورده است.  واقعیت این است كه درصد زیادی از مردم آمریكا برای پرداخت این هزینه ـ كه در اكثر كشورها رایگان است- باید حداقل یك بیمه درمانی داشته باشند، اما نزدیك به 30 میلیون آمریكایی بدون بیمه درمان
هستند!


 بازی با اعصاب به قیمت لایك
لایك، كامنت و ویو در شبكه‌های اجتماعی بلایی سرمان آورده كه از انتشار هیچ خبری راحت عبور نكنیم، كانا‌ل‌های خبری بی‌نام و نشانی كه با انتشار اخبار ضد و نقیض ترسناك عضو می‌گیرند و به هیچ اصولی هم پایبند نیستند. برای‌شان مهم نیست عكس یا خبری كه منتشر كردند برای چهار سال قبل است، مهم این است كه امروز با آن می‌توانند بیشتر دیده شوند! حواس‌تان باشد هرچیزی را كه منتشر می‌شود، باور نكنید؛ این كانال‌ها می‌توانند عكس دفن بیمار تب كریمه كنگو را كه برای سه سال قبل است به جای عكس خاكسپاری بیمار كرونایی به شما قالب كنند!



 كلام بزرگان!
یكی از ترفندهای كانال‌های زرد و دروغ‌پرداز این است كه برای باورپذیر شدن حرف‌هایشان دست به دامن «كلام بزرگان» می‌شوند، یك حرف، یك جمله یا یك خاطره را در دهان یكی از بزرگان شناخته‌شده می‌گذارند و بعد هم آن را نشر می‌دهند، نمونه بارز آن نصیحت‌های پروفسور سمیعی است كه تمامی ندارند. البته در این فضا هم هستند كسانی ‌كه با طراحی‌های امیدبخش تلاش دارند روحیه جمعی را بالا ببرند.