معرکه ادلب

کشته شدن نظامیان ترک در سوریه، تنش در منطقه را بار دیگر به اوج رسانده است

معرکه ادلب

کشته شدن حداقل 33 نظامی ترکیه ای در ادلب و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر در این استان،آن هم در جریان عملیات مشترک گروه​های تروریستی و نظامیان ترکیه ای علیه نظام مستقر در سوریه، باردیگر کلیت حضور نظامی ترکیه در خاک کشور همسایه و اشغالگری آشکار آنکارا در سوریه را به چالش کشیده است. هم اکنون اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از یک سو شاهد شکست عینی سیاست​ها و مداخله گری‌های خود در سوریه و از سوی دیگر، شاهد عدم اقدام عملی ناتو در حمایت از آنکاراست.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، وابسته به معارضان سوری بامداد دیروز ( جمعه )  مدعی کشته شدن ۳۴ سرباز ترکیه در استان ادلب سوریه شد. هرچند استاندار «هاتای» که با «ادلب» هم‌مرز است کشته شدن ۳۳سرباز را تأیید کرد. این سربازان ترکیه ای ، در یک بمباران هوایی، که گفته می‌شود توسط جنگنده‌های روسی انجام شد، کشته شده‌اند. چنانچه شبکه المیادین گزارش داده است، این  حمله هوایی در نزدیکی روستای «الباره»، واقع در «جبل الزاویه»، در حومه استان ادلب انجام شد. چهار  بالگرد ارتش ترکیه برای انتقال اجساد سربازان کشته‌ شده و نظامیان مجروح وارد حریم هوایی سوریه شدند و کار انتقال نیروهای ترکیه ای را انجام دادند. در این میان، برخی منابع از افزایش آمار تلفات نیروهای ترکیه ای به بالای 60 نفر خبر داده اند.
 سربازهای ترکیه
در صفوف تروریست​ها
وزارت دفاع روسیه با بیان این‌که آنکارا حضور نظامیانش در ادلب را به مسکو اطلاع نداده بود، گزارش‌ها مبنی بر حمله جنگنده‌های روس به نظامیان ترکیه را رد کرد. بر اساس گزارش وزارت دفاع روسیه،  گروه‌های مسلح و تروریستی مستقر در ادلب ،  حملات سنگینی را به مواضع ارتش سوریه در ادلب انجام داده و تلاش کردند خطوط دفاعی آنها را بشکنند. مسکو درباره کشته و مجروح شدن نظامیان ترکیه در حملات هوایی به عناصر مهاجم به ارتش سوریه توضیح داد: آنکارا درباره حضور نظامیان خود در ادلب به ما اطلاع نداده بود. نظامیان ترکیه در میان عناصر مسلحی بودند که در حملات هوایی به ادلب هدف قرار گرفتند.
بر این اساس، وزارت دفاع روسیه با بیان این‌که جنگنده‌های این کشور به نظامیان ترکیه در ادلب حمله نکرده‌اند، گفت: روسیه بعد از مطلع شدن از کشته شدن نظامیان ترکیه، هر کاری می‌توانست برای اعمال آتش‌بس در ادلب انجام داد.
 شکست در حساس ترین زمان
شکست سنگین مشترک گروه​های تروریستی و نظامیان ترکیه ای در ادلب درست زمانی صورت گرفت که  آنها  با آغاز عملیات خود در جبهه سراقب، ارتش سوریه را مشغول کنند تا مانع از تداوم عملیات آن در منطقه مهم «جبل‌ الزاویه» در جنوب ادلب شوند. تروریست‌های «جبهه النصره»، «أنصار التوحید» (وابسته به داعش) و «أجناد القوقاز» نیز به شمال غرب سراقب حمله کردند.لازم به ذکر است که عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در استان​های ادلب و حلب از چهارم بهمن ماه گذشته مجددا آغاز شد و کماکان ادامه دارد. ارتش سوریه شامگاه گذشته 11 منطقه را در این محور آزاد کرد.
 واکنش نرم ناتو
مواضع ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در قبال شکست عملیات نظامی آمریکا در خاک سوریه منجر به خشم و عصبانیت شدید رجب طیب اردوغان و همراهانش شده است. این مواضع نشان می‌دهد که مقامات ناتو قصد ورود نظامی به این مناقشه را ندارند.
استولتنبرگ  در اظهاراتی مداخله‌جویانه، خواستار توقف عملیات‌های ضدتروریستی سوریه و روسیه در استان ادلب شد.استولتنبرگ طی نشست خبری پس از جلسه اضطراری ناتو در خصوص سوریه، گفت: ناتو در حال حاضر از ترکیه حمایت می‌کند و اعضای این سازمان نیز به دنبال راهی برای اقدامات بیشتر در این خصوص هستند.
به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی درباره مباحث مطرح شده در این نشست توضیح داد: «اعضای ناتو  به ترکیه تسلیت گفته و با آن همدردی کردند. آنها همچنین اقدامات رژیم سوریه را محکوم کردند!
وضعیت خطرناک کنونی [در ادلب] باید تسکین داده شود و برای اجتناب از فاجعه انسانی باید به مفاد آتش‌بس سال ۲۰۱۸ بازگردیم».
همان گونه که مشاهده می‌شود، ناتو به این موضوع مهم اشاره نکرده است که چگونه نظامیان ترکیه ای بدون اجازه حکومت سوریه در این کشور حضور پیدا کرده و فراتر از آن به‌حامیان اصلی تروریست​های تکفیری در ادلب و حلب تبدیل شده​اند!
 حمایت واشنگتن و تل آویو از آنکارا
وزارت خارجه آمریکا  که در دو سال اخیر به دلیل عملیات‌های نظامی ترکیه علیه شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه با آنکارا به اختلافات زیادی خورده بود، این بار از مداخله نظامی ترکیه در ادلب حمایت کرد.این وزارتخانه  با ابراز «نگرانی شدید» از حملات هوایی به نظامیان ترکیه در ادلب، گفت که واشنگتن در کنار این متحد خود می‌ایستد.
 در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «ما همراه متحد خود در ناتو، یعنی ترکیه هستیم و به درخواست برای آتش‌بس تهاجم شرورانه رژیم اسد، روسیه و نیروهای مورد حمایت ایران ادامه می‌دهیم».
سفارتخانه رژیم اشغالگر قدس در آنکارا  نیز نتوانست نارضایتی و خشم خود از شکست عملیات مشترک تروریست​های تکفیری و ارتش ترکیه را در ادلب کتمان کند. سفارتخانه اسرائیل در آنکارا با صدور بیانیه‌ای کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از نظامیان ترکیه در جریان مداخله نظامی در استان ادلب، واقع در سوریه را تسلیت گفت.
صفحه توییتر سفارتخانه رژیم صهیونیستی در آنکارا نوشت: «از جان باختن سربازان ترکیه در شامگاه گذشته ناراحت شدیم. ما به خانواده‌های آنها تسلیت می‌گوییم و آرزوی بهبودی سریع مجروحان را داریم».


گروکشی اردوغان از اروپا
به نظر می‌رسد اردوغان برای دخیل کردن مستقیم بازیگران اروپایی و خصوصا اعضای ناتو در بحران سوریه،راهی بهتر از تهدید اتحادیه اروپا در پرونده مهاجرین پیدا نکرده است. ترکیه، اروپا و ناتو را تهدید کرده مرزهای خودش را به روی مهاجران سوریه خواهد گشود و تمامی موانع برای ورود مهاجران به سمت اروپا را از میان برخواهد داشت.
رویترز هم به نقل از یک مقام ارشد ترکیه‌ای نوشته آنکارا به پلیس و گارد ساحلی و نیروهای مرزبانی این کشور دستور داده مانع ورود مهاجران سوریه‌ای نشوند. این مقام ترکیه‌ای گفته آنکارا تصمیم گرفته از رسیدن مهاجران سوری به اروپا، از طریق دریا یا هوا جلوگیری نکند.  سخنگوی حزب حاکم ترکیه نیز اعلام کرده که این کشور،  دیگر قادر به جلوگیری از ورود مهاجرین به اروپا نخواهد بود.