مدال افتخار برای جامعه پزشكی و پرستاری

مدال افتخار برای جامعه پزشكی و پرستاری

سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشكی

اصولا جامعه پزشكی و پرستاری سال‌ها تحصیل‌كرده‌ تا برای چنین شرایطی كه كشور درگیر شیوع یك بیماری فراگیر است آماده باشند. این جامعه سختكوش  هیچ‌گاه از هیچ تلاشی دریغ نكرده اما طبیعی است كه این قشر هم مثل هر انسان دیگری از بالا بودن فشار كاری و روانی به دلیل مسؤولیت مراقبت از بیماران یا ناشی از فشارهایی كه در جامعه برای همه اقشار وجود دارد، تأثیر بگیرند در نتیجه هم خودشان و هم ‌خانواده‌هایشان خسته شوند و نیاز به دلجویی و توجه بیشتری داشته باشند. در چنین شرایطی پیامی متفاوت از جانب شخصیتی مانند مقام معظم رهبری ارزش تأثیری عمیق برای جامعه زحمتكش، تلاشگر و صبور پزشكی دارد.
جامعه‌ پزشكی همان جامعه‌ای است كه ما شاهد تلاش‌هایشان در سال‌های دفاع مقدس و سال‌های بعد از آن برای كمك به جانبازان و مجروحان جنگ بودیم و همواره در خط مقدم جبهه‌ها حضور داشتند. جمعی از آنان نیز در این مسیر مقدس شهید، جانباز و آزاده شدند. اتفاقا در همان ایام اینجانب به‌عنوان وزیر بهداشت از نزدیك خدماتشان را  دیدم.
در واقع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در زمان جنگ تأسیس شد و ما در هر استان حداقل یك دانشگاه علوم پزشكی تأسیس كردیم. با همت و تلاش همین اساتید پزشك بود كه از اصفهان، شیراز، تهران، اهواز و دیگر نقاط كشور برای تدریس به دانشگاه‌های علوم پزشكی در سراسر ایران عزیمت می‌كردند و باعث رونق و پیشرفت دانشگاه‌های علوم پزشكی می‌شدند.  آنها همزمان در خط مقدم و پشت جبهه با كمترین چشمداشت به خدمت‌رسانی‌شان ادامه می‌دادند و به نظرم آن زمان هم جامعه پزشكی درخشش خارق‌العاده‌ای داشت.
البته  اتفاقات اخیر اگرچه مخاطراتی برای پزشكان و پرستاران دارد اما قابل‌مقایسه با دوران دفاع مقدس نیست. اما به دلیل حجم بالای كار، خستگی‌ها و استرس‌های خاص خودش می‌توان این اتفاق را هم امتحانی برای جامعه پزشكی، پرستاری و گروه پزشكی دانست كه با همان روحیه روزهای دفاع مقدس از این آزمون هم سربلند بیرون می‌آیند.
از منظری دیگر توجه به روح پیام رهبری به جامعه پزشكی كه نباید فراموش شود. این‌كه مقام معظم رهبری هیچ‌وقت افرادی را كه برای كشور زحمت می‌كشند در هیچ مقطعی فراموش نمی‌كنند. به همین دلیل پیام ایشان پیام متفاوتی است كه نمونه این را به‌جز در پیام‌های نوروزی به یاد ندارم  و این نشان‌دهنده توجه ویژه و خاص ایشان هم نسبت به جامعه پزشكی و هم نسبت به سلامت مردم است . چه در زمان اوایل انقلاب كه بنا بود شبكه بهداشت گسترش پیدا كند و واكسیناسیون در كشور همگانی شود، چه در زمان تأسیس دانشگاه‌های علوم پزشكی ذیل وزارت بهداشت چه در ارتباط با تولید علم و تحقیقات و پیشرفت فناوری پزشكی، چه در تولید سلول‌های بنیادی و... ایشان همیشه حامی جدی نظام سلامت و ارتقای سلامت عمومی بوده‌اند.
در واقع پیام رهبری به جامعه پزشكی شبیه اهدای مدال افتخار برای جامعه پزشكی و تشویقشان برای ادامه این مسیر مهم و حیاتی است.
 ایشان می‌خواهند مطمئن شوند كه در كوتاه‌ترین زمان ممكن بیشترین تلاش‌ها از جانب جامعه پزشكی و وزارت بهداشت برای كنده شدن كلك این ویروس منحوس محقق می‌شود.
به‌هرحال این روزها مردم در استرس هستند و در شرایط خاصی هم قرار داریم، هم نزدیك نوروز است و هم كسبه منتظر بودند كه از این ایام برای رونق كسب‌وكارشان استفاده كنند. مردم دلشان می‌خواهد این روزها بانشاط و شادمانی برای عید خرید و برای مهمانی و مسافرت برنامه‌ریزی كنند كه متأسفانه شیوع این بیماری همه را بلاتكلیف كرد و جامعه را تحت‌الشعاع قرار داد.
به هر حرفه‌ای انتقادهایی وجود دارد، اما فراموش نکنیم در  سال‌های اخیر شاید جامعه پزشكی مورد كم‌لطفی بیشتری واقع شد و گاهی  مطالبی‌ نسبت به آنها طرح می‌شد كه شاید سزاوارشان نبود. جامعه پزشکی شكننده‌تر و عاطفی‌تر هستند و نیاز به یك حمایت ویژه معنوی داشتند كه مقام معظم رهبری این حمایت را انجام دادند و خستگی را از تن این جامعه بیرون كردند. مردم شریف ایران هم در روزهای گذشته قدرشناسی‌شان را به شکل‌های مختلف نسبت به همه کسانی که در این حوزه زحمت می‌کشند از پزشک و پرستار تا حتی یک کارمند و نگهبان ساده در محیط بیمارستانی ابراز کرده‌اند. حالا باید به تبعیت از این روش رهبر انقلاب همه ما بیشتر از  گذشته قدردانی این تلاش‌ها باشیم. ان‌شاءا... جامعه پزشکی هم از این آزمون سر بلند بیرون می‌آیدو این ویروس منحوس را شکست خواهیم داد.