حکیمی برای تمام فصول

گفت‌وگو با مهدی قزلی، مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی درباره مرحوم حجت‌الاسلام سید هادی خسرو شاهی

حکیمی برای تمام فصول

 چند سالی است که اسفند ماه خوبی برای هنرمندان و اهالی فرهنگ نیست.چند سالی است اسفند که می‌شود دلهره می‌آید سراغمان که خدا رحم کند ! اما اسفند امسال جور دیگری رقم خورده، کورنا آمد و همه را زیر تیغ گذاشت و حالا دیگر واقعا باید بگوییم خدا به همه ما رحم کند.اما در همین شرایط هم باز فرشته مرگ زودتر از دیگران به سراغ اهالی فرهنگ رفت.همین چند روز قبل بود که خبر آمد حجت‌الاسلام سید هادی خسرو شاهی درگذشت.خبر خیلی زود به خبر یک خبرگزاری‌ها و سایت‌ها خبری و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد، آنهایی که او را می‌شناختند متاسف شدند و‌ آنهایی که او را نمی‌شناختند، پرس‌و‌جو کردند که او چه کسی بوده که خبر درگذشتش چنین بازخورد زیادی داشته است.حجت‌الاسلام خسروشاهی مردی اهل حکمت و فلسفه اسلامی ، سیاست، تاریخ و مطبوعات بود.مردی که همه عمر تحقیق کرد و پژوهش‌هایش را نوشت.مردی که همه عمر در کنار کتاب زیست.حتی وقتی که به عنوان سیاستمدار و سفیر به واتیکان و قاهره رفت.شاید به همین دلیل است زمانی که سفیر بود هم اتفاقات خوبی را رقم زد.زمانی که در واتیکان - مرکز مسیحت جهان و مقر پاپ - بود نهج‌البلاغه و قرآن به زبان ایتالیایی منتشر شد و زمانی که در قاهره بود، حکمت و فلسفه تشیع را گسترش می‌داد.
با مهدی قزلی، مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی هم‌صحبت شدم تا درباره زنده یاد خسروشاهی برایمان بگوید.
 محقق مستندنگار
این نویسنده می‌گوید: مرحوم خسروشاهی شخصیتی چند وجهی داشت و آنقدر طالب دانستن و تحقیق بود که دامنه ارتباطاتش با شخصیت‌‌های مختلف گسترده بود. ایشان با نخبگان بیشتر حوزه‌ها در ارتباط بود از قبل انقلاب و زمانی که طلبه بود.از روحانیون سرشناسی مانند امام خمینی (ره) تا آیت‌ا... طالقانی تا نویسندگانی مانند جلال آل احمد.بسیار جستجوگر بود و در همه حوزه‌ها مطالعات گسترده‌ای داشت.برای همین در خانه‌اش کتاب‌ها، مجلات و اسنادی یافت می‌شود که نایابند.شخصیتی مستند‌نگار بود.اهل نوشتن.هر چیزی که می‌دید یا می‌شنید را می‌نوشت تا برای آیندگان بماند.تاریخ برایش جذاب بود و تحقیقات زیادی در این زمینه دارد.زمانی که برای جایزه جلال در خدمت ایشان بودیم از زنده یاد جلال خاطرات بکری برایمان تعریف می‌کرد.جوان بوده که با آل احمد رفت و آمد داشته و به ادبیات آن زمان احاطه کامل داشته و با مطبوعات هم همکاری می‌کرد.
 سفیری برای قطب مسیحیت
از قزلی می‌پرسم ایشان اولین سفیر ایران بعد از پیروزی انقلاب در واتیکان بودند. چه ویژگی‌هایی در ایشان بود که برای این سمت انتخاب شدند؟
این نویسنده می‌گوید: آقای خسروشاهی ادیان مختلف را خوب می‌شناختند.اطلاعات خوبی در این زمینه داشتند و از طرفی به مباحث اسلام هم تسلط خوبی داشتند و به زبان ایتالیایی هم مسلط بودند و انگلیسی و عربی را هم می‌دانستند.همه این‌ها باعث شد که ایشان به عنوان سفیر به واتیکان اعزام شوند و بعد هم به قاهره بروند.قاهره از این بابت اهمیت داشت که مراکز تحقیقاتی و مهم اسلامی در این شهر واقع شده و سفیر جمهوری اسلامی باید دانش زیادی می‌داشت و به عنوان خُبره و محقق اسلامی وارد این شهر می‌شد که آقای خسروشاهی همه این صفات را داشتند.در واتیکان گروهی را گرد‌هم آورند که قرآن و نهج‌البلاغه را به ایتالیایی ترجمه کردند و خودش بر کار ترجمه آنها نظارت داشت.  ایشان هر چند در سال‌های اخیر به دلیل کهولت سن ، از نظر جسمانی ضعیف شده بودند اما بین قم و تهران در رفت و‌آمد بودند و تا آخرین روزهای حیات دست از تحقیق و مطالعه برنداشتند.خدایش بیامرزد.



مهدی طالقانی : پدرم نویسنده مکتب اسلام  بود
مهدی طالقانی، پسر زنده یاد آیت‌ا... طالقانی می‌گوید من بچه بودم که حجت‌الاسلام خسروشاهی به خانه ما رفت و آمد می‌کرد. می‌دانم در یکی از آدم‌های موثر در تاسیس مجله کتب اسلام بود.این مجله در فضای سال 20 منتشر می‌شد که اوضاع ایران همه جوره خراب بود.آیت‌ا... طالقانی و آقای خسرو‌شاهی در این مجله مطالبی را می‌نوشتند.ایشان یکی از شخصیت‌هایی بود که در مراسم مختلف که به مناسباتی مانند عید فطر پدرم برگزار می‌کرد، شرکت می‌کرد.همچنین یکی از شخصیت‌هایی بود که در برنامه‌هایی که در مسجد هدایت برگزار می‌شد، حضور داشت.معمولا هر جا پدرم بودند ایشان هم حضور داشتند.تا چند سال قبل هم به مراسمی که دعوتشان می‌کردیم، می‌آمدند که یکی از آنها نشستی بود که با حضور آقای حجتی کرمانی در موسسه اطلاعات برگزار شد.
من از صمیم قلب درگذشت ایشان را تسلیت می‌گویم و امیدوارم شرایط فعلی به‌زودی به سمت بهبودی و آرامش تغییر کند.