به کرونا بخندیم

گفت و گو با تهیه کننده و گویندگان برنامه «صبح جمعه با شما» که قرار است نوروز امسال هم مهمان شما باشند

به کرونا بخندیم

عمر کمتر برنامه ای در رادیو به چهار دهه می‌رسد. آن هم برنامه‌ای که فقط یک روز در هفته و صبح‌های جمعه پخش می‌شود و همچنان توانسته محبوبیت خود را حفظ کند. البته در مقطعی هم عنوان برنامه تغییر کرد یا وقفه ای در پخش آن به وجود آمد و افرادی از برنامه جدا شده یا به آن پیوستند. برنامه «صبح جمعه با شما» که یکی از برندهای رادیو ایران است و از دهه 50 تا به امروز توانسته شنوندگان بسیاری را صبح‌های جمعه با خود همراه کند. از پایه‌گذاران این برنامه می توان به شاهرخ نادری، احمد شیشه‌گران، فرهنگ جولایی و صادق عبداللهی اشاره کرد که سالها توانستند اوقات خوشی را برای شنوندگان خود مهیا کنند. گرچه در طول این سال‌ها هنرمندانی هم در برنامه حضور داشتند که درگذشتند. از جمله زنده یادان منوچهر نوذری، عزت ا... مقبلی، حسین عرفانیان، رضا عبدی، کنعان کیانی و... اما برخی همچنان معتقدند یکی از مهمترین دلایل موفقیت این برنامه حضور زنده یاد منوچهر نوذری بود که با شخصیت‌ها و تیپ‌های مختلفی که در برنامه اجرا می کرد، آن را ماندگار کرد. «صبح جمعه با شما» پس از مدت‌ها توقف پخش اردیبهشت 97 با تهیه‌کنندگی ساجد قدوسیان و با حضور هنرمندان پیشکسوت و جوان دوباره آغاز به کار کرد و هر جمعه ساعت 9 صبح از رادیو ایران پخش می‌شود. البته قرار است در ایام نوروز نیز با عنوان «صبح عید با شما» مهمان شنوندگان شود. از این رو جام‌جم به پشت صحنه این برنامه رفته و با تهیه کننده و تعدادی از گویندگان آن گفت و گو کرده که در ادامه می خوانید.

حوالی میدان قزوین
روزهای یکشنبه مجتمع فرهنگی -هنری شهید غنی پور میعادگاه هنرمندان و علاقه مندان برنامه «صبح جمعه با شما» است که ضبط برنامه با حضور مردم در یکی از سالن‌های این مجتمع انجام می شود. البته گویندگان از ساعات ابتدایی صبح در این مکان حضور پیدا کرده و آیتم‌های خود را تمرین می کنند. هنوز کرونا به جان هموطنانمان نیفتاده بود که در یکی از یکشنبه‌های زمستانی برای گزارش به پشت صحنه این برنامه رفتیم. حدود ساعت 11 تقریبا همه گویندگان در سالن کنفرانس این مجتمع حضور داشتند و به همراه تهیه کننده دور یک میز جمع شده و مشغول تمرین بودند که برق یکباره قطع شد و حدود نیم ساعتی گروه به ناچار در تاریکی دست از کار کشیدند. اما به محض وصل مجدد برق گروه تمرین خود را ادامه دادند. هر کدام سعی می کردند با تیپ‌هایی که می گیرند و شوخی‌هایشان، به نمک برنامه اضافه کنند. گاهی هم بداهه را چاشنی طنز می کردند و باعث خنده و شادی همکارانشان می شدند. به همین منوال تمرین را ادامه دادند تا اینکه از ساعت 14 علاقه مندان و همراهان برنامه یکی یکی وارد مجتمع شده و در سالن مستقر شده و انتظار هنرمندان را می کشیدند. کم کم گویندگان نیز در جایگاه خود و پشت میکروفون‌ها قرار گرفته و با تشویق مردم ضبط برنامه را آغاز کردند.


سمسارزاده: من تک صدا هستم
برخلاف بچه‌ها و دوستان دیگر که با صدایشان قابلیت بازی در چند تیپ را دارند، من تک صدا هستم. اما چهار پنج نقش را با صدای خودم در این برنامه بازی می کنم. مهمترین کاراکتری که من دارم مربوط به آیتم شوکت و اصغر است که یک زوج هستند و ماجراهایی دارند که مورد توجه شنونده‌ها نیز قرار گرفته است. در کنار آن شخصیت یک دکتر را هم بازی می کنم که آن هم کاراکتر بامزه ای است. تکیه کلامی هم در کاراکتر اصغر دارم که خیلی گل کرده است. البته طبق آمار رسمی رادیو این برنامه در سال‌های دور تا 25 میلیون شنونده داشته، اما در حال حاضر تا 15 میلیون شنونده دارد. به نظرم آمار خوبی است. آن هم برای برنامه ای که دو سال است احیا شده. چون این برنامه به نوعی پل ارتباطی مردم و دولت است.. نویسنده‌هایمان هم خیلی تلاش می کنند تا در کنار تهیه کننده جوانی که داریم، اوقات خوشی را برای مردم مهیا کنیم. من اطمینان دارم در سال‌های آینده شنونده‌های ما به
25 میلیون نفر خواهد رسید.





محبی: جانعلی به روز شده است
من سال‌های بسیاری است که با این برنامه همکاری می کنم. البته تیم تقریبا عوض شده و ما با تهیه کننده جوانی همکاری می کنیم. با این حال سعی کردیم به کمک نویسنده‌ها برخی کاراکترهای گذشته را احیا و به روز و گاهی به آنها رجوع کنیم؛ مثل جانعلی، فیوضات و اسی و...
از آنجایی که باید کاراکترها و شوخی‌ها در متن به گونه ای باشد که نسل جوان امروز را هم با برنامه همراه کند، نویسنده‌ها تلاش می کنند با توجه به دنیای امروز متن‌ها را بنویسند و نوآوری کنند. یعنی با توجه به فناوری روز و دغدغه‌های امروزی متن‌ها نوشته می شود. به عنوان مثال جانعلی هم به روز شده و با دنیای فناوری همراه شده است.




منفرد: شنگول «صبح جمعه با شما» هستم
سال‌هاست که کاراکتر شنگول برنامه را بازی می کنم که بسیار هم مورد توجه شنونده‌ها قرار گرفته است. البته با این تفاوت که شنگول هم به روز شده. چون اگر این اتفاق نیفتد، شوخی‌هایش برای شنونده جذابیت نخواهد داشت. در کنار این برنامه جمعه شب‌ها نیز برای شبکه جام جم برنامه دارم. دوره ای هم با «رنگین کمان» شبکه پنج همکاری می کردم. اما شنونده‌ها کاراکتر شنگول را خیلی بیشتر دوست دارند. این برنامه به نوعی برای شنونده‌ها خاطره انگیز است و با شنیدن آن به یاد همان سال‌هایی می افتند که رادیو عضو مهمی از خانواده‌ها بود و تقریبا همه اعضای خانواده رادیو گوش می کردند. گرچه برخی از هنرمندان این برنامه فوت شده اند و تیم تقریبا تغییر کرده  است.




رفیعی: مردم با این برنامه خاطره دارند
من از سال 70 وارد دوبلاژ صداوسیما شدم و با شبکه‌های مختلف رادیویی همکاری داشتم. همکاری ام با این برنامه هم به همان سال‌های قبل و دورانی که زنده یاد نوذری در برنامه حضور داشت، برمی گردد. البته چند سالی است که برنامه احیا شده و با همان نام قبلی پخش می شود. همزمان با این برنامه کار دوبله هم انجام می دهم و در برخی شبکه‌های رادیویی مجری بازیگر هم هستم. به هر حال سال‌هاست که به وسیله رادیو با شنونده‌ها در ارتباط هستم.  این برنامه به نوعی برای من خاطره انگیز است. خاطرم هست زمانی که من کودک بودم، در همه خانه‌ها رادیو بود و صبح‌های جمعه همه رادیو گوش می کردند. بنابراین عده ای از شنونده‌ها به عشق همان روزها همچنان رادیو گوش می کنند.




نباتی: مردم برای رسیدن به آرامش به طنز نیاز دارند
حدود دو سالی است که من با این برنامه همکاری و نقش حمود که یک آبادانی است را بازی می کنم. در گذشته هم خیلی دوست داشتم با این برنامه همکاری داشته باشم. اما فرصت نداشتم و به دلیل فعالیت در دوبله این امکان میسر نمی شد. بارها زنده یاد نوذری به من پیشنهاد همکاری در این برنامه را داده بود. اما خودم همیشه شنونده برنامه بودم. با این حال کار در رادیو همیشه برای من خیلی جذاب بوده. در کنار این برنامه همچنان کار دوبله هم انجام می دهم. این اواخر هم کتاب «کودکی من» چارلی چاپلین را برای ایرانصدا خوانش کردم. درباره ویژگی‌های این برنامه می‌توانم بگویم از آنجا که مردم به طنز نیاز دارند و این برنامه هم مشکلات و مسائل مختلف را به زبان طنز بیان می‌کند همچنان توانسته توجه شنونده‌های بسیاری را به خود جلب کند.




حجت: رادیو برای ما حرمت دارد
من در این برنامه کاراکتر ثابتی به نام سرسام را دارم که پسربچه شیطونی است که ماجراهای بسیاری دارد. کاراکتر شوکت همسر اصغر در یکی از آیتم‌های دیگر برنامه را هم دارم. در کنار آنها کاراکتر پیرزن ناشنوایی به نام قدسی را هم بازی می کنم. البته سالهاست که من از گوینده‌های این برنامه هستم. در کنارش کار دوبله هم انجام می دهم. اما فکر می کنم رادیو همواره برای ما حرمت دارد. چون رادیو در هر خانه ای هست و چون از کودکی همیشه در خانه‌ها وجود داشته مانند مادربزرگ خانواده است و به همین جهت برای همه ما حرمت دارد. این برنامه هم به دلیل تداعی کننده خاطرات کودکی برای همه ما و شنونده‌ها همچنان مورد توجه قرار می گیرد.




قدوسیان: رادیو، رسانه بحران است
حدود چهار سال قبل تقریبا با همین گروه «رادیو جمعه» را کار کردیم و با آمدن آقای محمدزاده به عنوان  مدیر رادیو ایران عنوان برنامه «صبح جمعه با شما» شد. بنابراین از 14 اردیبهشت 97 نام برنامه به همان اسم قبلی خودش بازگشت و ما هم سعی کردیم از همان بچه‌های قدیم دعوت به همکاری کنیم. البته من فکر می کنم اسم برنامه مهم نیست. اما باکس صبحگاهی جمعه رادیو ایران تعریفی دارد که مردم آن را به همان عنوان «صبح جمعه با شما» و زنده یاد آقای نوذری می شناسند. همین موضوع باعث شده تا این برنامه با «صبح جمعه با شما» دهه 60 مقایسه شود. گرچه قیاس درستی نیست. چون همه چیز در حال تغییر است. جایگاه رادیو هم به نسبت آن سالها تغییر کرده. با این حال خوشحالم که این برنامه جزو برنامه‌های پرشنونده‌های رادیو محسوب می شود. چون هنرمندانش را می شناسند. اتفاقا در دورانی ما در استودیو کار می کردیم و مردم حضور نداشتند و مدام پیگیر بودند و علاقه داشتند مانند گذشته هنگام ضبط برنامه حضور داشته باشند و هنرمندان را از نزدیک هنگام کار ببینند.
من همیشه معتقدم رادیو رسانه بحران بوده و چون دسترسی به آن آسان است، برای کسی که اهل رادیو و شنیدن برنامه‌هایش است، قطعا به شنیدن این برنامه گرایش دارد. به معنی دقیق تر خیلی‌ها رادیو را با «صبح جمعه با شما» می شناسند. به همین دلیل این برنامه جایگاه خودش را دارد و از این نظر مدیون مخاطبانش و هنرمندانی است که عمر و جانشان را برای این برنامه گذاشتند.