کنترل از راه دور

رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس در جلسات مدیریت بحران کرونا ویروس شرکت کرد

کنترل از راه دور

بحث درباره کرونا و نحوه مقابله با آن دیروز موضوع دو جلسه مهم رئیس جمهور و اعضای ستاد مقابله با این بیماری بود. چند روز گذشته یکی از مباحثی که از سوی کارشناسان و مردم به عنوان دغدغه مطرح شد حضور نداشتن رئیس جمهور در عرصه رسانه ای و گزارش به مردم در مورد نحوه مقابله با بیماری کرونا و اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در این حوزه بود. جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت ویدئوکنفرانس برگزار و طی آن تصمیمات مهمی اتخاذ و پیشنهادهای جدیدی ارائه شد. همچنین رئیس جمهور در این جلسه،‌ از مقام معظم رهبری برای صدور فرمان فعال شدن قرارگاه بهداشتی و درمانی نیرو‌های مسلح قدردانی کرد.

در جلسه ستاد ملی مقابله کرونا، وزیر بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی و دیگر اعضای ستاد گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کرد.
در این جلسه علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه گزارشی از طرح غربالگری وزارت بهداشت در خصوص جمع‌آوری اطلاعات از وضعیت خانوارها در سراسر کشور ارائه کرد و گفت: با فعال شدن شبکه گسترده غربالگری، وضعیت برای شناسایی بیماران همه خانوارها در سراسر کشور بررسی و نسبت به هدایت مبتلایان به مراکز درمانی اقدام می‌شود.
به گفته معاون وزیر بهداشت، در این طرح 1200 مرکز تخصصی درمانی در سراسر کشور برای بیماران مبتلا به کرونا راه‌اندازی شده است.
روحانی پس از دریافت گزارش اعضای ستاد گفت: از ابتدای تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی در این جلسات حضور مستمر داشتند و با فرمان مقام معظم رهبری برای فعال شدن قرارگاه ستاد مشترک نیز همه امکانات نیروهای مسلح بهتر، دقیق‌تر و کامل‌تر در خدمت مردم
خواهد بود.
رئیس جمهور در پاسخ به پیشنهاد وزیر بهداشت برای تصویب مصوبه کنترل تردد در 11 استان کشور این پیشنهاد را برای کنترل بیماری مفید ارزیابی کرد و گفت: باید دقت کنیم نقاط کنترل در استان‌ها کاملاً مشخص باشد و تیم‌های کنترل‌کننده به گونه‌ای عمل کنند که مشکلاتی همچون ترافیک در راه‌ها ایجاد نشود و قبل از اقدام به مردم اطلاع‌رسانی شود.
روحانی در واکنش به پیشنهاد وزیر بهداشت مبنی بر تعیین جریمه برای کسانی که با علائم بیماری به مسافرت و جابه جایی در این استان‌ها اقدام می‌کنند، گفت: ممکن است این افراد از بیماری خود مطلع نباشند و همین که برگردانده شده و به بیمارستان برای درمان هدایت شوند به عنوان جریمه برای آنها کافی است.
رئیس جمهور همچنین ضرورت ایجاد محدودیت در حرم‌های مطهر و بقاء متبرکه تأکید کرد: اطمینان دارم مسؤولان بقاء متبرکه و حرم‌های مطهر در شهرهای مختلف کشور دلسوزی کافی در مورد سلامت مردم دارند و دستورالعمل ستاد کرونا را برای ورود مردم در ایام پایانی سال و تعطیلات عید اجرا خواهند کرد. روحانی در پاسخ به گزارش وزیر ارتباطات در خصوص ضرورت انجام امور اداری و کارهای مردم از طریق سیستم الکترونیک و عدم‌مراجعه به دستگاه‌ها هم تأکید کرد: هر کاری باعث شود حضور مردم به دستگاه‌های اجرایی و اداری کاهش یابد و امور از طریق سیستم دیجیتال و الکترونیک انجام شود، خوب است و این می‌تواند به تقویت دولت الکترونیک منجر شود.
 دعوت
همچنین دیروز جلسه رئیس جمهور با اعضای دفتر، مشاوران و معاونان دفتر رئیس جمهور برای پیگیری، هماهنگی و پشتیبانی اقدامات ملی در مقابله با کرونا و اقدامات و پیگیری‌های اجتماعی و رسانه‌ای برگزار شد.
روحانی در این جلسه با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق، صریح و شفاف در زمینه مقابله با کرونا گفت: نیاز اصلی امروز جامعه ایجاد آرامش با محوریت آگاه‌سازی دقیق و افزایش مشارکت عمومی در همراهی با توصیه‌ها و اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کروناست.
رئیس جمهور با بیان این که جریاناتی امروز به دنبال برهم زدن آرامش روانی جامعه هستند، خاطر نشان کرد: ما موظف هستیم تلاش‌های خالصانه و فداکارانه کادر درمانی کشور را که تاکنون جان بسیاری را نجات داده‌اند و مانع شیوع بیشتر بیماری شده است نیز در کنار انتقادات و بیان کاستی‌ها نشان دهیم.
رئیس جمهور با اشاره به ایجاد ابهامات و شبهات و تولید شایعات بی‌اساس برای ایجاد فضای دوقطبی و اختلاف در میان مردم تأکید کرد: منصفانه این است که همه اصحاب رسانه و شخصیت‌های سیاسی و مسؤولان ذی ربط در این حوزه ضمن اطلاع‌رسانی دقیق و انتشار به هنگام اخبار به صورت دقیق و شفاف به جامعه، با شبهات و شایعات ایجاد شده مقابله کنند و این حقایق را نیز تبیین کنند که اقدامات زیربنایی دولت در حوزه سلامت در سال‌های گذشته امروز راهگشا بوده و کمک حال کادر درمانی در مبارزه با این بیماری شده است.
روحانی با بیان این که هیچ کشوری در دنیا با شرایط تحریمی و فشار حداکثری که روی آن وجود دارد توان مقابله با این شیوع گسترده را که الان همه جهان را در برگرفته نداشت، گفت: آیا اطلاع‌رسانی منصفانه و حرفه‌ای در شرایط بحران این است که افراد از هر فرصتی حتی به قیمت موج‌سواری روی جان انسان‌ها برای تخریب دولت استفاده کنند؟
 اطلاع‌رسانی منصفانه و حرفه‌ای در این شرایط به خدمت گرفتن همه تکنیک‌ها و ظرفیت‌های رسانه‌ای برای بالا بردن مشارکت مردم با دولت در مقابله با این بیماری، تقویت و بالا بردن روحیه خادمان ملت در این شرایط خصوصاً کادر درمانی و بهداشتی کشور و تبیین شرایط کشور در موقعیت فعلی است.
رئیس جمهور با اشاره به این‌که همه کشورهای دنیا هم‌اکنون در حال دست‌و‌پنجه نرم کردن با این بیماری هستند، اما شرایط ما با همه شرایط آنها متفاوت است، گفت: با این همه تفاوت حقیقت این است که اقدامات انجام شده قابل قبول بوده است.




روحانی: مقابله با کرونا مستلزم اقدامات مشترک بین‌المللی است
رئیس جمهور در نامه‌ای به تعدادی از رهبران جهان از آنها برای مقابله عمومی با این ویروس و ایستادگی مقابل اقدامات آمریکا دعوت کرد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی در این نامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تبدیل شدن آن به یک اپیدمی جهانی گفت: این ویروس مرز نمی‌شناسد و قربانیان خود را بدون ملاحظات سیاسی، اعتقادی، قومی و نژادی انتخاب می‌کند. روحانی در این نامه، به سران کشورهای مخاطب متذکر شده که در این شرایط، جمهوری اسلامی ایران- برخلاف سایر کشورهای درگیر- با موانع و محدودیت‌های جدی مواجه است که ناشی از تحمل دو سال تحریم‌های گسترده غیرقانونی، سیاست فشار حداکثری و کارشکنی‌های سیستماتیک دولت آمریکاست. رژیم ایالات متحده طی سال‌های اخیر، بیش از صد اقدام تحریمی علیه ملت و دولت ایران اعمال کرده و در حدود 1200 شخص و موجودیت ایرانی را به فهرست‌های تحریمی خود افزوده است.
رئیس جمهور کشورمان با با بیان این که دولت آمریکا حتی در اوج این بحران فراگیر همچنان از فشارهای غیرقانونی و کارشکنی برای مانع‌تراشی در برابر تلاش‌های ایران دست برنداشته است، گفت: وزیر خارجه آن کشور در کمال وقاحت از سایر کشورها خواسته است ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران را منوط به تحقق خواسته‌های نامعقول و ضدبشری آمریکا نمایند.
رئیس جمهور با یادآوری این مطلب که شکست کرونا یک وظیفه بین‌المللی است، به سران مخاطب در این نامه اظهار داشته که از شما انتظار می‌رود تدابیری بیندیشید که در اجرای تعهدات همه کشورها در قالب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و وظایف عام انسانی، تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده علیه مردم ایران بلااثر شده و با تروریسم اقتصادی آمریکا که امروز چهره زشت و غیرانسانی خود را بیش از هر زمان نشان داده است، مقابله شود. روحانی تاکید کرد: زمان آن است که جامعه بین‌الملل در برابر قلدری‌های ضدقانونی و ضدانسانی آمریکا ایستادگی کند و اجازه ندهد تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران رویارویی با این ویروس مهلک را تحت تأثیر قرار دهد.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تحریم‌های آمریکا علیه ایران  و تن دادن به رعایت آنها توسط سایر کشورها نه تنها غیرقانونی و خلاف قطعنامه شورای امنیت است، ‌بلکه غیراخلاقی و غیرانسانی است و ابعاد غیرانسانی آن امروز دیگر فقط شامل مردم ایران نیست بلکه مردم منطقه و سایر کشورها را نیز در بر می‌گیرد؛ این نه یک مجازات دسته جمعیِ مردم ایران، بلکه مجازات دسته جمعی علیه کلِ بشریت است.



گزارش دهی رئیس جمهور توقع عمومی است
مهدی فضائلی/ تحلیلگر مسائل سیاسی
مقاطعی که کشور با موضوع و مساله ویژه‌ای مواجه می شود توقع مردم این است که مسؤولان آن حوزه در صحنه حاضر باشند و نحوه رسیدگی به آن موضوع و مشکل را به مردم گزارش دهند.
 به عنوان نمونه اگر در حوزه قوه قضاییه مردم با مساله‌ای روبه رو باشند توقع این است که رئیس قوه در صحنه فعالانه حضور داشته باشد و گزارشی از فعالیت آن قوه را برای حل مشکل به مردم
 ارائه بدهد.
در شرایط کنونی که بیماری کرونا علاوه بر ایران بلکه بیش از صد کشور دیگر را درگیر کرده است، در وهله اول بیشتر بار مسؤولیت این ماجرا به عهده دولت است. قوه مجریه است که وظیفه دارد همه دستگاه‌ها را پای کار بیاورد و هماهنگی ایجاد کند و برای مقابله با آن تصمیم بگیرد.
طبعا انتظار مردم از فعال بودن و در صحنه دیده شدن رئیس قوه اجرایی توقع بجاست. چون اساسا موضوع در سطح ملی مطرح می شود و به صورت یک دغدغه عمومی درآمده است؛ بنابراین رئیس جمهور باید در صحنه، حضور خود را اعلام کند و به مردم گزارش دهد تا مردم به این باور برسند که مسؤولان تمام قد برای حل این مشکل در تلاشند. نباید از سوی مردم این احساس شکل بگیرد که با نبود رئیس جمهور در صحنه، این مشکل و بحران در سطوح پایین‌تری پیگیری می شود.  همچنین در روزهای اخیر جامعه با برخی از مسائل، مشکلات و کمبودها مواجه بوده و این ذهنیت برای برخی از مردم پیش آمده که گویا رئیس جمهور در صحنه حاضر نیست و پیگیری لازم را ندارد. بنابراین آقای روحانی باید به صورت جدی‌تری با مساله برخورد کند.
در عین حال شیوه گزارش و نوع اعلام اقدامات صورت گرفته از سوی رئیس‌جمهور هم بستگی به آقای روحانی و تیم رسانه‌ای و مشاوران او دارد تا در این زمینه تدبیر مناسبی صورت دهند.




شاهد تلاش موفق دولت هستیم
محمد مبین/ مدیر عامل خبرگزاری برنا
یك تلقی پوپولیستی و عوامانه وجود دارد مبنی بر‌این‌که رئیس‌جمهور در مواقع بحرانی باید همواره جلوی دوربین حاضر شود و بر همین اساس برخی این‌گونه القا می‌كنند كه كار و تلاش رئیس‌جمهور در این برهه باید معطوف به ظاهر‌شدن هر روزه جلوی دوربین و ارائه گزارش باشد.
این مساله را باید مورد توجه قرار داد كه كل مسائل و مباحث كشور در این روزها و ماه‌های آتی فقط محدود به كرونا نیست. ما در حال حاضر با مشكلات مختلفی مواجه هستیم. یك بحث بیماری كروناست كه مجموعه نهادها در كشور اعم از دولت،‌ نیروهای مسلح و‌ تشكل‌های مدنی و مردمی برای مقابله با آن بسیج شدند. بحث و مشكل دیگر آثار و تبعات كرونا در حیطه اقتصاد و سیاست خارجی و مسائل اجتماعی و بسط نشاط و امید در بین
مردم است.  هم‌اكنون هم ما با برخی تبعات كرونا مثل تعطیلی مشاغل و بخش خصوصی مواجه هستیم و این روند هر چقدر طولانی‌تر باشد بار سنگین مالی روی دولت و كشور و بخش خصوصی می‌گذارد.
 این را هم باید در نظر گرفت كه جلسات هر روزه رئیس‌جمهور یا سایر اركان دولت و همچنین گزارش‌های رسانه‌ای آنها تا چه اندازه می‌تواند فرصت و وقتی را از مسؤولان اجرایی كشور بگیرد.
 به هر صورت رئیس‌جمهور فقط مسؤول مبارزه با كرونا نیست، بلكه باید به مسائل بسیاری در كشور رسیدگی كند.
 تبعات بیماری كرونا روی كشور در حوزه‌های اقتصادی طولانی خواهد بود و دولت برای آن باید برنامه‌ریزی كند آن هم در شرایطی كه مجلس به عنوان نهاد قانون‌گذاری در تعطیلی به سر می‌برد. از سوی دیگر باید به این نكته توجه داشت كه یكی از افتخارات دولت در بحث مواجهه با كرونا تامین معیشت مردم از لحاظ در دسترس بودن كالاهای اساسی است.



فواید حضور پررنگ رئیس‌جمهور
 بیژن نوباوه/ منتخب مجلس یازدهم
با توجه به تجربیات موجود در قیاس با سایر كشورهایی كه درگیر بیماری كرونا هستند میزان اطلاع‌رسانی دولت و رسانه‌ها و پوششی كه در قبال آن داده می‌شود خوب است و حتی گاهی اوقات این نحو اطلاع‌رسانی در برخی مواقع به نظر می‌رسد كه اغراق‌آمیز باشد و شاید این مساله هم استرس و نگرانی در بین مردم ایجاد کند. از انصاف نباید گذشت كه تاكنون به نسبت دولت اقدامات خوبی را برای مقابله با كرونا در پیش گرفته و تعطیلی برخی مراكز پرتجمع مثل مدارس،‌ مسابقات ورزشی و فعالیت‌های فرهنگی مثل كنسرت‌ها و همچنین برخی مراسم مذهبی مثل برگزاری نماز جمعه و جماعات از جمله كارهایی است كه می‌توان جزو اقدامات موفق در این زمینه به حساب آورد.
 اما در عین حال آنچه اهمیت دارد این است كه در بخشی از موارد اطلاع‌رسانی و اقدامات از ضمانت اجرای كافی برخوردار نیست. به هر صورت شرایط سال نو و سفرهای نوروزی و مراسم دید و بازدید خانوادگی از‌جمله مسائلی است كه ممكن است در روزهای آتی مشكل ساز باشد.  باید پذیرفت كه در چنین مواقعی اساسا ورود مدیریت اجرایی در بالاترین سطح و حضور رئیس‌جمهور به عنوان مسؤول مستقیم مبارزه با كرونا می‌تواند از اهمیت بالایی برای ایجاد آرامش در سطح جامعه برخوردار باشد و نمی‌شود تنها وزیر بهداشت و نهادهای بهداشتی و درمانی را تنها مسؤول هماهنگی در این زمینه دانست. چون به هر صورت، برای تصمیم‌گیری در سطوح بالاتر نیاز به حضور پررنگ‌تر رئیس‌جمهور به عنوان مهم‌ترین مقام اجرایی كشور است.