نرم‌فزارهایی برای قرنطینه نوروزی

نرم‌فزارهایی برای قرنطینه نوروزی

از دید من كاربران دو دسته‌اند: آنهایی كه سال‌ها از یك برنامه یا سرویس برای كاری استفاده می‌كنند و دنبال سرویس دیگری نمی‌روند و كسانی هم مثل من كه برای هر كاری انواع و اقسام ابزارها را زیر و رو می‌كنند تا بالاخره چیز به‌دردبخوری پیدا كنند. مواردی هم كه اینجا آورده‌ام، نتیجه این جست‌وجوی همیشگی است.

خاموشی حلقه‌های گوگل پلاس!
از نظر من، مهم‌ترین اتفاق دیجیتالی سال ۹۸، تعطیل شدن شبكه اجتماعی گوگل پلاس بود. در فروردین ۹۸، گوگل بعد از حدود هشت سال، شبكه اجتماعی‌اش با چند صد میلیون كاربر را از برق كشید! شاید برخی پلاس را هم مثل دیگر سرویس‌های نگون‌بخت گوگل ببینند، اما برای من و بسیاری دیگر از كاربرانش، پلاس یك جریان تازه در فضای فیس‌بوك‌زده شبكه‌های اجتماعی بود. معتقدم هنوز مفهومی به جذابیت دایره (Circle) در شبكه‌های اجتماعی ارائه نشده كه بتواند نگاشتی به این دقت از حلقه‌های دنیای بیرون به دنیای مجازی باشد. گوگل با مدیریت اشتباهش، پلاس را همراه با گنچ‌هایش به قعر دریای دیجیتال فرستاد! 

   برنامه‌های حیاتی 
برای مدیریت قرارها، جلسات و...، تقویم گوگل (Google Calendar) سرویسی است كه بدون آن واقعا كارهایم مختل می‌شود، با این‌كه از محیط اپ آن خوشم نمی‌آید! ترلو (Trello) هم برای مدیریت پروژه‌ها و كارها جزء لاینفكی از برنامه‌ام است. قدرتی كه ترلو در تنظیم و مدیریت وظایف دارد، با كمتر سرویسی قابل‌مقایسه است. برای ایمیل‌ها روی موبایل از اپ اسپارك (Spark) استفاده می‌كنم كه سریع و قوی است و امكانات جذابی هم دارد. 
دو سرویس گوگل ترنسلیت (Google Translate) و لینگویی (Linguee) عصای دست همیشگی‌ام برای ترجمه هستند. لینگویی را به دلیل مثال‌‌هایش از ترنسلیت هم بیشتر می‌پسندم، چون نه فقط ترجمه، كه به یادگیری زبان هم كمك می‌كند.
جا دارد از برنامه‌ فوق‌العاده Xodo هم نام ببرم كه بهترین و قدرتمندترین نرم‌افزار خواندن و حاشیه‌زدن روی فایل‌های pdf است كه سراغ دارم.
مرورگر مورد استفاده‌ام هم شاید برایتان جالب باشد. من از طرفداران فایرفاكس هستم و سال‌ها روی تمام دستگاه‌هایم همین مرورگر را داشتم، ولی اخیرا كه نسخه جدید Edge مایكروسافت (بر پایه كرومیوم) را روی موبایل و تبلت نصب كردم، آنقدر خوشم آمد كه دیگر روی این دستگاه‌‌ها فقط از این مرورگر استفاده می‌كنم و فایرفاكس برایم فقط محدود به دسكتاپ شده است.
     یادداشت‌برداری
یادداشت‌برداری از جمله كارهای بنیادینی است كه همه ما كم و بیش انجام می‌دهیم. درست است كه شاید هیچ چیز جای قلم و كاغذ را برای این كار نگیرد، ولی اگر دیجیتالی یادداشت برمی‌داریم، باید ابزار خوبی هم برایش انتخاب كنیم.
من بسته به نوع یادداشت، از سه سرویس استفاده می‌كنم. برای یادداشت‌های كوتاه و دم‌دستی كه معمولا موقت هم هستند،‌ گوگل كیپ (Google Keep) ابزار مورد علاقه‌ام است. گوگل كیپ برای اندروید و iOS اپ مخصوص دارد و در مرورگر هم به‌راحتی قابل استفاده است. با توجه به سرعت بالای همگام‌سازی (Syncing) آن میان دستگاه‌های مختلف، من حتی گاهی از آن به‌عنوان یك كلیپ‌برد مشترك بین‌دستگاهی هم بهره می‌برم.
برای یادداشت‌های درسی، نت‌برداری از كتاب‌هایی كه می‌خوانم و یادداشت‌هایی از این دست، وان‌نوت (OneNote) مایكروسافت سرویسی است كه از آن استفاده می‌كنم. با توجه به آن‌كه اغلب روی دستگاهی با قلم یادداشت می‌كنم، دلیل اصلی انتخابم پشتیبانی خوب وان‌نوت از نوشتن با قلم دیجیتال بود. از طرفی مرتب‌سازی یادداشت‌ها در بخش‌ها و دفترچه‌ها هم برای نظم‌دهی به یادداشت‌ها بسیار مهم است.
می‌ماند یادداشت‌ها و نكات كوچكی كه می‌نویسم یا جمع‌آوری می‌كنم و می‌خواهم برای مدت‌ طولانی نگهداری‌شان كنم؛ برای این كار می‌روم سراغ اورنوت (Evenote). جالب است بدانید من اوایل، تعاریف افراد مختلف از اورنوت را می‌خواندم، حتی یكی دو بار هم سعی كردم از آن استفاده كنم، ولی درك نمی‌كردم این سرویس چه دارد كه این همه افراد از آن استفاده می‌كنند! اما از زمانی كه یادداشت‌هایم را در آن وارد كردم، پس از مدتی به قدرتش پی بردم.
     متن‌نویسی
فكر می‌كنم تفاوت یادداشت و متن آنقدری باشد كه برای متن‌ها بخشی جداگانه در نظر بگیرم. اگر واضح نیست، از متن منظورم یك مطلب كامل و نه تكه‌‌مطالب (یادداشت) است. برای متن‌های فارسی‌ای كه می‌نویسم (مثل همین متنی كه می‌خوانید)، معمولا از Word‌ استفاده می‌كنم، اما با یك تبصره: فایل‌های ورد را مستقیما در فولدر دراپ‌باكس (Dropbox) در رایانه‌ام ایجاد می‌كنم. با این كار خیالم راحت است كه از تمام مطالبی كه می‌نویسم، یك نسخه پشتیبان ابری هم دارم. دراپ‌باكس در همگام‌سازی بسیار سریع است و همین امر سبب می‌شود تغییرات در متن به سرعت همگام شود. از طرفی دراپ‌باكس یك ویژگی فوق‌العاده هم دارد:‌ حتی اگر شما فایلی را در فولدر دراپ‌باكس در رایانه‌تان Shift + Delete كنید، در فضای ابری دراپ‌باكس به جای حذف كامل، به سطل آشغال منتقل می‌شود كه می‌توانید آن را بازیابی كنید. متن‌هایی را كه بخواهم با فرد دیگری به اشتراك بگذارم اغلب در گوگل داكس (Google Docs) می‌نویسم. گوگل داكس فضای بسیار خوبی را برای نوشتن فراهم می‌كند و اشتراك‌گذاری هم در آن بسیار ساده است. علاوه بر این، به راحتی روی دستگاه‌های مختلف هم به این متون دسترسی خواهم داشت. برای مقالات آكادمیك هم به دلیل نوشتن با فرمت LaTeX، از سرویس Overleaf كه تحت وب است، استفاده می‌كنم. این سرویس به دلیل محیط سرراست و قابلیت‌های قوی‌اش، بین دانشگاهیان بسیار پرطرفدار است و نوشتن متن به LaTeX را كه گاهی چندان راحت نیست، خوشایندتر می‌كند.
     ذخیره ابری
همان‌طور كه احتمالا تا الان متوجه شده‌اید، من از كاربران پر و پا قرص فضاهای ابری هستم. من فضاهای ابری مختلفی را آزموده‌ام، ولی در حال حاضر از هر سه سرویس ابری بزرگ، یعنی دراپ‌باكس، گوگل درایو و وان‌درایو مایكروسافت استفاده می‌كنم. دراپ‌باكس را برای قدرت همگام‌سازی‌اش دوست دارم و بر این اساس هم برای دو كار از آن كمك می‌گیرم:‌ نوشتن و ذخیره متن‌ها (كه پیشتر گفتم) و انتقال فایل‌ها میان دستگاه‌ها. مثلا اگر بخواهم عكسی را از گوشی به رایانه منتقل كنم كه رویش ویرایش انجام دهم،‌ از طریق اپ دراپ‌باكس روی گوشی و فولدر همگام‌سازی‌شده روی رایانه این كار را می‌كنم. گوگل درایو را اخیرا بیشتر به كار می‌گیرم. برای برخی كارها مثل ذخیره فایل‌های pdf كه می‌خواهم روی دستگاه دیگری ویرایش انجام دهم، گوگل درایو به دلیل پشتیبانی گسترده‌تر، گزینه‌ بهتری نسبت به دراپ‌باكس است. همچنین، گوگل درایو در مقایسه با دراپ‌باكس فضای خیلی بیشتری را به رایگان در اختیار می‌گذارد. استفاده‌ام از وان‌درایو (OneDrive) هم تنها برای پشتیبان‌گیری و نگهداری فایل‌هاست. دلیلش هم فضای بیشتری است كه در وان‌درایو در اختیار دارم.
     طراحی
با توجه به زمینه‌ كاری‌ام و همچنین علاقه شخصی، گاهی واسط كاربر یا موارد دیجیتالی دیگر را طراحی می‌كنم. نرم‌افزار اصلی‌ای كه اغلب دم دستم است، ادوبی ایكس‌دی (Adobe XD) است كه هم رایگان است و هم محیط ساده و سرراستی برای طراحی سریع دارد. نمایش طرح‌ها روی موبایل (به كمك اپ مخصوص آن) هم از‌جمله مزیت‌های بسیار خوب این برنامه است.
اخیرا كمی در فیگما (Figma) كه وب‌پایه است هم طراحی كردم و آن را پسندیدم. سرویس قدرتمندی است كه برای طراحی اشتراكی بسیار عالی است و خروجی كد آن هم برای توسعه‌دهندگان مزیت بزرگی به شمار می‌رود.