تعطیلی بازارها، شایعه فضای مجازی بود

با وجود شایعات درباره تعطیلی فروشگاه‌ها و مغازه‌ها، ستاد تنظیم بازار از فعالیت همه بازارها خبر می‌دهد

تعطیلی بازارها، شایعه فضای مجازی بود

پس از ورود ویروس كرونا در كشور و تصمیمات دولت و سایر نهادهای مربوط مبنی بر كاهش رفت‌وآمد در سطح شهرها، در روزهای اخیر شایعاتی درباره احتمال تعطیلی مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و بازارها رواج پیدا كرده است. در حالی خبر قرنطینه و تعطیلی اصناف مختلف در فضای مجازی دست به دست می‌شود اما هیچ كدام از مسؤولان این شایعه را تأیید نكرده‌اند. با این حال، رواج این شایعات در فضای مجازی موجب شد عده‌ای از مردم در روزهای اخیر از ترس تعطیلی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و عدم امكان خرید كالا در روزهای آینده، به مراكز فروش بروند و اقدام به خرید انبوه كالاهای ضروری كنند ؛ به طوری كه در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهران، بعضا كالاهای اساسی برای مدت محدود نایاب شد. همچنین ترس برخی مردم از تعطیلی نانوایی‌ها یا پمپ بنزین‌ها هم سبب ایجاد صفوف طولانی در جلوی این مراكز شد.


درخواست تعطیلی واحدهای صنفی رد شد
قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران با بیان این كه درخواستی به ستاد ملی مبارزه با كرونا مبنی بر تعطیلی واحدهای صنفی ارائه شده بود، تصریح كرد: با شیوع گسترده ویروس كرونا از ستاد ملی مبارزه با كرونا خواستیم تا تصمیمی برای تعطیلی واحدهای صنفی اتخاذ كند، اما با این موضوع موافقت نكردند.
وی تاكید كرد: واحدهای صنفی در معرض ویروس كرونا قرار دارند و هر چقدر عملیات ضدعفونی را انجام دهند با ورود یك نفر همه اقدامات انجام‌شده از بین می‌رود.
نوده فراهانی با بیان این كه برخی واحدهای صنفی به صورت خودكار عرضه كالاهای خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند، افزود: شیوع ویروس كرونا باعث شده بسیاری از اصناف با زیان روبه‌رو شوند كه نیازمند حمایت دولت در بخش مالیات و بیمه هستند.
نوده فراهانی ادامه داد: هرچه تردد در كشور كاهش یابد از شیوع این بیماری كاسته می‌شود و امیدواریم در روزهای آینده مسؤولان توجه لازم را داشته باشند و تصمیماتی در این زمینه اتخاذ كنند كه تعطیلی واحدهای صنفی اولین گام آن به منظور سلامتی مردم است.
عرضه كالاهای اساسی متوقف نخواهد شد
به دلیل بروز همین شایعات، روز گذشته ستاد تنظیم بازار جلسه فوق‌العاده تشكیل داد كه مهم‌ترین مصوبه ستاد این بود كه فروشگاه‌ها، میدان‌های میوه و تره‌بار و مجراهای توزیع و عرضه نیازهای ضروری مردم حتی در تعطیلات عید، تعطیل نمی‌شوند.
حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صمت در حاشیه جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار كشور در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان كرد: طی چند روز گذشته، با توجه به تدابیر اتخاذشده و تامین مناسب انواع اقلام كالایی، با وجود افزایش تقاضا خوشبختانه هیچ مشكلی در سطح عرضه و تامین كالای مردم به وجود نیامد و حتما این روند درست تداوم خواهد داشت.
وی ادامه داد: با توجه به نزدیكی ایام نوروز، جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار تشكیل شد تا در این خصوص كه چه فعالیت‌هایی تعطیل و چه فعالیت‌هایی مشمول ادامه فعالیت باشند، تصمیم‌گیری كند.
قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص مصوبات این جلسه بیان كرد: مقرر شد تا تمام فعالیت‌های مرتبط با تأمین، توزیع، حمل و لجستیك اقلام و مایحتاج ضروری مردم به‌ویژه اقلام مورد نیاز برای مبارزه با كرونا نه تنها كند نشود بلكه با شدت و تقویت بیشتری ادامه فعالیت بدهند؛ بنابراین مردم هیچ نگرانی از لحاظ تولید این اقلام، عرضه در مراكز فروشگاهی و حتی حمل كالاها نداشته باشند.
قائم‌مقام وزیر صمت افزود: با توجه به تاكیدات صورت گرفته در خصوص كاهش تردد مردم در سطح شهرها و به‌خصوص بازار و از طرفی با لحاظ مایحتاج عمومی مردم و اهمیت حمایت از برخی كسب‌وكارها مانند پوشاك، كیف، كفش و... كه در شرایط حاضر با مشكلاتی مواجه شده‌اند، جشنواره فروش اینترنتی... در دستور كار قرار گرفته است.
مدرس خیابانی گفت: حدود ۸۰ فروشگاه اینترنتی و شش رسته كالایی برای مشاركت در جشنواره فروش اینترنتی شناسایی شده‌اند و همه واحدهای توزیعی كشور می‌توانند كالاهای خود را عرضه كنند. این جشنواره تا بیست و نهم اسفند برقرار بوده و حتی امكان تمدید آن نیز وجود دارد؛ البته در این روش فروش كالا سعی شده است با لحاظ استانداردهای بهداشتی در بسته‌بندی و ارسال كالا از ظرفیت سیستم حمل و نقل عمومی داخل شهری نیز برای انتقال كالا استفاده شود و مردم می‌توانند از طریق سایت اینماد در صورت شكایت از روند عرضه یا نوع كالا موارد مدنظر خود را به اطلاع نهادهای نظارتی ما برسانند.
وی تاكید كرد: مواد غذایی و مایحتاج ضروری روزمره مردم تعطیل‌پذیر نیست و هرگونه محدودیت اگر وجود داشته باشد صرفا برای موارد غیرضروری است؛ البته چیزی كه مدنظر دولت و ستاد ملی مقابله با كروناست، تعطیلی و توقف فعالیت‌های غیرضروری در سطح كشور است.
بازار سرمایه تعطیل نمی‌شود
مشاور رئیس سازمان بورس با اشاره به این كه هیچ‌گونه تعطیلی از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌ای در بازار سرمایه وجود ندارد، گفت: برخی‌ها با استفاده از شایعات منتظرند تا در صف فروش بنشینند و به اصطلاح در قیمت پایین بخرند تا نوسان خود را بگیرند.
 یاسر فلاح با اشاره به ریزش بیش از 17 هزار واحدی شاخص بورس در معاملات شنبه ‌بازار سهام و در واكنش به شائبه تعطیلی ادارات و سازمان‌ها از شنبه در اینستاگرام، اعلام كرد: هیچ‌گونه تعطیلی از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌ای در بازار سرمایه وجود ندارد.
به گفته مشاور رئیس سازمان بورس، این روزها بازار شایعات داغ است و برخی‌ها با استفاده از شایعات منتظرند تا در صف فروش بنشینند و به اصطلاح در قیمت پایین بخرند تا نوسان خود را بگیرند. این موضوع به‌خصوص برای تازه واردان به بازار سرمایه قابل توجه است. اخبار را از منابع رسمی دنبال كنید و اسیر شایعات نشوید تا زیان نكنید.
تردد در ورودی‌های استان تهران عادی است
مدیر مركز مدیریت راه‌های كشور با رد شایعات مربوط به مسدود شدن ورودی‌های تهران برای مقابله با  كرونا ویروس، گفت: بر اساس رصد جریان ترافیك اتفاق خاصی نیفتاده است.
علی‌اكبر آشوری در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص شایعات مسدود شدن ورودی‌های استان تهران، اظهار كرد: فعلا موردی در این رابطه نداریم. درواقع بر اساس گزارش‌های دریافتی در اطراف تهران موردی به ما منعكس نشده است.
وی تصریح كرد: بر اساس رصد میدانی و جریان ترافیك، اتفاق خاصی در ورودی‌های استان تهران روی نداده است. وی یادآور شد: قاعدتا چنانچه قرار باشد موضوع قرنطینه شهری اعلام شود، مقامات مسؤول ذی‌ربط نسبت به اطلاع‌رسانی آن اقدام خواهند كرد.
عرضه گوشت و مرغ بیشتر از تقاضاست
عباسی معروفان، مدیرعامل پشتیبانی امور دام درباره وضعیت عرضه گوشت و مرغ گفت: عرضه مرغ و گوشت قرمز در بازار بیشتر از تقاضاست و هیچ كمبودی در این زمینه وجود ندارد. هم‌اكنون گوشت قرمز وارداتی در تمامی فروشگاه‌ها به قیمت كیلویی ۴۰ هزار تومان و گوشت تازه داخلی نیز به قیمت هر كیلو ۹۳ هزار تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.
وی گفت: گوشت مرغ منجمد نیز به قیمت هر كیلو ۱۲‌هزار تومان و گوشت مرغ كشتار روز نیز به ازای هر كیلو ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به مردم عرضه می‌شود.
مدیرعامل سازمان پشتیبانی امور دام با تاكید بر این‌كه توزیع اقلام پروتئینی به‌صورت روزانه انجام‌شده و هیچ توقفی در این زمینه نخواهیم داشت، افزود: به غیر از روز اول عید كه روز جمعه است تمامی مراكز عرضه گوشت شامل سردخانه‌ها، توزیع‌كنندگان و فروشگاه‌ها باز بوده و تامین و توزیع اقلام پروتئینی متوقف نخواهد شد.
 عباسی معروفان با بیان این‌كه در دو سه هفته گذشته به دلیل شیوع بیماری كرونا و همچنین بارندگی‌ها قیمت گوشت قرمز جهش داشته، گفت: اما اكنون قیمت دوباره به زیر صد هزار تومان برگشته و امسال با مازاد تولید در زمینه دام سبك روبه‌رو بوده و ثبات قیمت‌ها ادامه خواهد یافت.
وی درباره دلیل افزایش قیمت برخی فرآورده‌های پروتئینی نظیر ران گوسفندی در قصابی‌ها افزود: از آنجا كه به دلیل شیوع بیماری كرونا آلایش گاو و گوسفند نظیر دل، جگر و قلوه مشتری ندارد و قیمت این اقلام به یك‌سوم كاهش پیدا كرده بنابراین برخی از قصابی‌ها با افزایش قیمت برخی اقلام پروتئینی سعی می‌كنند ضرر خود را بدین وسیله جبران كنند.
مدیرعامل سازمان پشتیبانی امور دام در پایان گفت: هم‌اكنون دام در بسیاری از استان‌های كشور بیش از نیاز است و مردم نگران تامین مواد پروتئینی مورد نیاز خود نباشند.
میادین میوه و تره‌بار بازخواهند بود
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران اعلام كرد: تمامی میادین شهر از ۸ صبح تا ۹‌شب به صورت یكسره بازخواهند بود. سعید راد در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، با اعلام این خبر گفت: همكاران ما با رعایت تمامی استانداردهایی كه برای مقابله با بیماری كرونا در نظر گرفته شده است به فعالیت خود ادامه می‌دهند و با پیش‌بینی‌های انجام‌شده در این زمینه میادین میوه و تره‌بار تا پایان سال به‌صورت یكسره از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب در خدمت همشهریان خواهند بود.
وی افزود: اگرچه طبق روال سال‌های گذشته تقاضا كرده بودیم تا امسال سه روز میادین میوه و تره‌بار به مناسبت سال نو تعطیل باشد، اما با این درخواست موافقت نشده و امسال میادین تنها دو روز تعطیل خواهند بود.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار با بیان این‌كه هیچ كمبودی در زمینه عرضه میوه‌های شب عید وجود ندارد، گفت: امسال به دلیل شیوع بیماری كرونا ماهی قرمز و سبزه در میادین میوه و تره‌بار عرضه نمی‌شوند و هیچ جایگاهی برای فروش این اقلام در میادین میوه و تره‌بار در نظر گرفته نشده است.
فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای
برقرار است
نایب‌رئیس اتحادیه كشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم با تكذیب شایعات درباره تعطیلی این فروشگاه‌ها اعلام كرد:‌ فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای از صبح تا پاسی از شب در این ایام و حتی در تعطیلات فروردین نیز برقرار است.
منصور عالی‌پور با اشاره به این‌كه برای تامین كالا هیچ مشكلی وجود ندارد، گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای از صبح زود تا پاسی از شب فعال هستند، حتی برخی از این فروشگاه‌ها تا نزدیك صبح نیز به مردم خدمات‌رسانی خواهند كرد.
وی با بیان این‌كه مردم باید با توجه به شرایط خاص خرید خود را بر اساس برنامه‌ریزی انجام دهند، گفت: مردم می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق و در زمان‌های مناسب خرید كالاهای خود را انجام دهند، به نحوی كه ازدحام در فروشگاه‌ها ایجاد نشود.