رزمایش مواسات

لبیک نهادها به دعوت رهبر انقلاب برای برگزاری رزمایش كمك به فقرا در ماه مبارك رمضان

رزمایش مواسات

به دنبال فراخوان رهبر انقلاب برای برگزاری رزمایش گسترده كمك به فقرا در ماه مبارك رمضان امسال، نهادهایی مانند بسیج مستضعفین و كمیته امداد امام‌ خمینی(ره) آمادگی خود برای حضور پررنگ در این رزمایش را اعلام كردند.
رهبر انقلاب اسلامی در سخنانی كه همزمان با عید نیمه شعبان داشتند با اشاره به مشكلات و سخت شدن شرایط زندگی برای برخی افراد جامعه به علت تبعات ناشی از كرونا تاكید كردند: خوب است كه در ماه مبارك رمضان یك رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و كمك مؤمنانه به نیازمندان و فقرا در جامعه شكل بگیرد و برای اثبات ارادتمان به امام زمان(عج)، صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه مهدوی را كه جامعه‌ای همراه با قسط، عدل، عزت، علم، برادری و همیاری است، به‌وجود آوریم.
پس از این بیانات رهبر انقلاب، سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در نشست خبری با یادآوری بیانات رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت ایجاد رزمایش گسترده مواسات در ماه مبارك رمضان برای یاری رساندن به افراد كم‌بضاعت گفت: بسیج به‌عنوان تشكیلات مردمی گسترده كه در سراسر كشور پایگاه دارد، در نظر دارد با محوریت 54 هزار پایگاه در كل كشور، رزمایش سراسری «كمك مومنانه» را برگزار كند.
وی با اشاره به آغاز فاز نخست این رزمایش از دیروز با رمز یا صاحب‌الزمان (عج)، گفت: مرحله اول این رزمایش تا پایان ماه مبارك رمضان خواهد بود و پس از آن، مراحل بعدی ادامه خواهد یافت.رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان این‌كه این دستورالعمل به نواحی بسیج در سراسر كشور ابلاغ شده، گفت: در این طرح از ظرفیت خیران و ائمه جمعه و جماعت و همچنین از همكاری سایر دستگاه‌ها استفاده خواهد شد.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین درباره نحوه گردآوری و توزیع كمك‌های مردمی در رزمایش سراسری كمك مومنانه گفت: كمك‌هایی كه به‌صورت كالا خواهد بود در همان محل به افراد نیازمند اعطا می‌شود و كمك‌های نقدی نیز به دست نیازمندان همان منطقه خواهد رسید و كمك‌ها در منطقه‌ای دیگر هزینه نخواهد شد.
رئیس كمیته امداد هم از برگزاری نخستین جلسه رزمایش ملی بخشش ایرانیان با رویكرد فراهم‌آوردن زمینه حضور خیران و برنامه‌ریزی عملیاتی برای رفع مشكلات اقشار آسیب‌دیده از كرونا خبر داد.سیدمرتضی بختیاری با تقدیر از توجه ویژه رهبر انقلاب به كمك به مستمندان و نیازمندان افزود: كمیته امداد همچون گذشته این فرمایشات را نصب‌العین خود قرار داده و در خط مقدم دستگیری از محرومان و نیازمندان ادای تكلیف می‌كند.
وی با اشاره به تاكیدات ولی امر مسلمین درخصوص ایجاد پویش گسترده برای همدلی و كمك مومنانه به مستمندان و اقشار آسیب‌دیده از كرونا خاطرنشان كرد: به همین منظور در كمیته امداد مصمم هستیم با جذب حداكثر كمك‌های مردمی و مشاركت خیران و نیكوكاران، غم و اندوه اثرات این ویروس منحوس را با خاطره خوش همدلی و مهرآفرینی مردم عزت‌مند ایران اسلامی با استعانت از خداوند سبحان جبران كنیم.
رئیس كمیته امداد با بیان این‌كه عبور از این روزهای سخت نیازمند همراهی تمام اقشار و افراد جامعه و كسانی است كه توانایی كمك به نیازمندان را دارند، گفت: در آستانه ماه مبارك رمضان كه ماه از خودگذشتگی و توجه به مستمندان است، از تمامی مردم نیكوكار ایران اسلامی دعوت می‌كنیم، با پیوستن به این رزمایش ملی، پایان ماه مهمانی الهی را با پایان دادن به غم و اندوه هموطنان نیازمند و آسیب‌دیده از كرونا پیوند بزنند.


آزمون بزرگ همیاری
احمد توكلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
شرایط جدید و شیوع ویروس كرونا، امتحان بزرگی را پیش روی ما گذاشته است. مردم در این آزمایش تعیین‌كننده باید در حد توان خود به فقرا و نیازمندان كمك كنند. در حال حاضر دولت با توجه به مشكلات مهمی كه پیش رو دارد به تنهایی نمی‌تواند به این مساله رسیدگی كند. وقوع این بیماری در شرایطی اتفاق افتاد كه دولت بدهی سنگینی دارد و همچنین با كسری بودجه مواجه است و با این‌كه به لحاظ مالی نیازمند درآمد بیشتری نسبت به شرایط معمولی است، اما درآمد كمتری نسبت به همیشه دارد. از سوی دیگر عدم فروش نفت از دیگر مشكلات دولت است. گرفتن مالیات هم یكی دیگر از منابع درآمدی دولت محسوب می‌شود، اما در شرایطی كه بسیاری از كارخانه‌ها و شركت‌ها تعطیل است طبیعتا دولت در تامین این بخش از درآمدها نیز ناكام می‌ماند و مالیات‌ها وصول نمی‌شود. از طرف دیگر هزینه‌ها به شدت بالا می‌رود. با این وصف گرچه دولت اعتباراتی را برای كم كردن آثار كرونا بر زندگی مردم در نظر گرفته است اما به هیچ وجه این اعتبارات كافی نیست. طبعا در این شرایط جدید، ثروتمندان و افراد متمكن وظیفه دارند كه دست‌گیر نیازمندان باشند. از سوی دیگر برخی از گروه‌های جهادی هم پا پیش گذاشته‌اند و در اقدامی خداپسندانه نسبت به رفع نیازمندی‌‌‌های افراد كم‌بضاعت اقدام می‌كنند. راه‌اندازی این رزمایش كه از جنس ایثار و فداكاری است در ماه مبارك رمضان منشأ ثمرات ارزشمندی در جامعه خواهد بود.


ایثار و انفاق  ویژگی بزرگ مردم ایران
لطف ا... فروزنده، معاون رئیس جمهور در دولت دهم
جامعه ما دینی و با باورهای عمیق مذهبی است. یکی از بحث‌های اعتقادی ما صدقه و انفاق و کمک به نیازمندان است. اصولا دین اسلام دینی است که به انسانیت، همدلی و دست‌گیری از نیازمندان توجه ویژه‌ای کرده است و براساس این باورها ما باید به جای تکیه بر فرد به منافع جمعی  فکر کنیم. چنین ویژگی‌هایی عمیقا در ملت شریف ایران وجود دارد و طبیعتا رهمنون مقام معظم رهبری درباره برگزاری رزمایش ایثار و انفاق باعنایت به همین ویژگی‌های ملت ایران بوده است. قطعا جامعه در ماه مبارک رمضان حتما به بحث انفاق و کمک‌رسانی به افراد نیازمند و کم‌بضاعت توجه ویژه خواهد کرد. بدون‌تردید اگر ملت ما در این ماه مبارک و با هدف کمک‌رسانی به میدان بیایند تحول بزرگی  را در کشور رقم خواهند زد. در طول چهار  دهه گذشته همواره شاهد بودیم که هر کجا مردم با انسجام وارد عرصه شدند توانستند سخت‌ترین مشکلات را حل کنند. در شرایط  فعلی طبیعتا دولت برای  کمک‌رسانی از ظرفیت محدودی برخوردار است و برای این‌که مشکلات مختلف اقتصادی  که در طول سال‌های گذشته و به‌ویژه به خاطر شیوع ویروس کرونا رخ داده است مرتفع شود حضور مردم در این رزمایش ایثار  و انفاق سرآغاز  تحولی بزرگ و الگویی شایسته برای جهانیان خواهد بود.