با «خونه ‌مونی»، خونه می‌مونی

در برنامه تازه شبكه نسیم از خانه و با كمك اعضای خانواده استعدادتان را نشان دهید

با «خونه ‌مونی»، خونه می‌مونی

«خونه ‌مونی» یك اتفاق تازه‌ در شبكه نسیم است و در ماه رمضان هر شب راهی آنتن می‌‌شود. محسن برمهانی، تهیه‌كننده این برنامه است و علیرضا مسعودی كه به علی مشهدی شهرت دارد هم كارگردانی كار را بر عهده دارد. این ویژه‌برنامه 20 قسمتی كاری است از معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران كه در قالب برنامه‌های «نوروزخانه» تولید می‌شود. به گفته عوامل «خونه ‌مونی» این برنامه با شعار «خونه بمونید، بازی كنید و جایزه بگیرید» در روزهایی كه به دلیل شیوع ویروس كرونا بسیاری از مردم در خانه هستند، قصد دارد ضمن استعدادیابی، فضایی شاد میان اعضای خانواده‌ها ایجاد كند و از فرصت حضور اعضای خانواده در كنار یكدیگر بهره ببرد. به این ترتیب علاقه‌مندان می‌توانند در حوزه‌های اعلام شده از سوی این برنامه كه غالبا سینمایی و تلویزیونی هستند، ویدیوهایی را تهیه و ارسال كنند تا شاید با وعده سازندگان این مسابقه یكی از برندگان 20 جایزه دو میلیون تومانی یا 20 جایزه سه میلیون تومانی یا 20 جایزه پنج میلیون تومانی باشند. ما در این گزارش برایتان از قوانین و شاخه‌های شركت در این مسابقه، هیات داوران و... گفته‌ایم و جزئیات بیشتر را از كارگردان و سیدحسام رضوی، ایده‌پرداز آن جویا شدیم.

چرا «خونه مونی»؟
سیدحسام رضوی، یكی از ایده‌پردازان «خونه مونی» درباره روند شكل‌گیری این برنامه به جام‌جم می‌گوید: برنامه‌های جمعی شهرداری تهران از یك اسفند به خاطر كرونا  لغو  شد.
به همین خاطر معاونت فرهنگی و اجتماعی آن برنامه‌هایی در فضای مجازی و تلویزیون ترتیب داد. برنامه‌هایی در این قالب روی آنتن رفت و «خونه‌مونی» هم یكی از آنهاست كه ایده‌اش را مطرح كردم. هدف ما این است مردم در خانه بمانند و در عین حال بتوانند هنر و استعداد خود را به نمایش بگذارند. در واقع با پایشی كه در فضای مجازی انجام دادیم متوجه شدیم مردم به بازیگری علاقه بسیاری دارند و به همین سبب از آنها خواستیم ویدیوی بازیگری خود را برایمان بفرستند. از طرف دیگر یكی از كارهایی كه معاونت فرهنگی  - اجتماعی باید انجام دهد، آموزش شهروندی است؛
در «خونه مونی» پیام‌های آموزش شهروندی را هم در قالب بازی‌های داوران خواهیم دید. علی مسعودی هم بیان می‌كند از ابتدا طراحی این كار بر عهده داشته و با رضوی و تهیه‌كننده برنامه وارد همكاری شده است تا با همت شهرداری این روزهایی كه مردم در خانه هستند، سرگرم شوند.

داوری استعدادها
هیات داوران این برنامه متشكل از چهار داور اصلی و یك داور پیشنهادی است.
هیات داوران: داوران این مسابقه عباس جمشیدی‌فر، كمند امیرسلیمانی، الیكا عبدالرزاقی و علیرضا مسعودی (مشهدی) هستند كه برخی از آنها اساسا به عنوان بازیگران ژانر كمدی شناخته می‌شوند و بقیه تجربه بازی در ژانرهای مختلف دارند. این انتخاب‌ها نشان می‌دهد  
سعی شده برنامه فضای شادی داشته باشد. البته همان ‌گونه كه گفتیم، هیات داوران به این پنج نفر ختم نمی‌شود.
داور پنجم: داور پنجم، با هویتی نامعلوم هم وجود دارد كه انتخاب او به عهده مخاطبان است. در واقع مردم می‌توانند نام داور پیشنهادی‌شان را در سایت این برنامه ثبت كنند و منتظر باشند تا ببینند بالاخره چه كسانی روی صندلی پنجم می‌نشینند. ایده‌پرداز برنامه می‌گوید: تا كنون چندهزار نظر داشتیم كه داور پنجم را پیشنهاد دادند. این داور، چهره است و در هر قسمت برنامه عوض می‌شود؛ یعنی ما 20 داور پنجم داریم.


رقابت‌ در هنر هفتم
شركت‌كنندگان این مسابقه می‌توانند توانایی خود را در رشته‌های مختلف هنری به نمایش بگذارند و با دیگر رقیبان خود در بردن جایزه‌های اعلام شده به رقابت بپردازند. حالا تفاوت اینجاست كه محل مسابقه برای شركت‌كنندگان فضای استودیو و... نیست. هم‌گروهی‌هایشان نیز اعضای خانواده و كسانی هستند كه آنها این روزها را كنارشان در منزل سپری می‌كنند. ارتباط رودر رو با داوران هم وجود ندارد. آنها می‌توانند از خانه و با دوربین تلفن همراهشان ویدئویی را در رشته‌های اعلام شده ضبط و آن را برای «خونه مونی»ها ارسال كنند. این رشته‌ها از این قرارند:
    موسیقی خانگی: در این بخش مخاطبان می‌توانند با استفاده از ابزار و وسایل منزل مثل ظروف آشپزخانه یك موسیقی را خلق یا موسیقی شناخته شده‌ای را اجرا كنند. اعضای خانواده همچنین مجازند در این بخش از آوا هم در كنار این ساز زدن‌های خلاقانه استفاده كنند.
    خلاقیت كرونایی: در این بخش شركت‌كنندگان می‌توانند ویدئوهای خلاقانه با محوریت ویروس كرونا، امیدبخشی و ایام خانه‌نشینی بسازند. ساختار ویدئوبه انتخاب شركت‌كنندگان است، ولی ركن اساسی امتیازگیری در این بخش را خلاقیت شكل می‌دهد.
    نمایشنامه كرونایی: در این بخش شركت‌كنندگان باید یك نمایشنامه با همان موضوع‌های بخش قبلی یعنی كرونا، امید و روزهای در خانه ماندن تولید كنند. فاكتورهای مهم برای داوری این بخش ایده، طراحی صحنه و كارگردانی است.
    فیلم بازی: در این بخش شركت‌كنندگان یك صحنه از فیلم یا سریالی را انتخاب و آن را بازی می‌كنند. اعضای خانواده باید با كمك وسایل منزل آن صحنه را به نوعی بازسازی و در ‌آن بازی كنند. در ضمن نباید از تصویر و صدایی از فیلم موردنظر در كارشان دیده یا شنیده شود. سكانس‌هایی از سریال‌های نون خ، پایتخت، دوپینگ، كامیون، خانه به دوش، خانه سبز، فیلم مادر و... به عنوان پیشنهاد در سایت این برنامه موجود است.
در تمام بخش‌ها به جز بخش ویدئوهای خلاقانه موارد پیشنهادی در سایت برنامه وجود دارد.


پیش تولید در جوار كرونا
به گفته رضوی كار در مرحله پیش‌تولید قرار دارد؛ گروه در حال دریافت ویدئوهای مردمی هستند و از دو سه روز آینده تصویربرداری آغاز می‌شود. او می‌گوید: به دلیل شرایطی كه كرونا به‌وجود آورده است ما بدون حضور مردم و در محلی ضدعفونی شده به كار می‌پردازیم. عوامل هم بعد از تب‌سنجی، با ماسك و دستكش در صحنه حضور پیدا می‌كنند.
مسعودی هم بیان می‌كند: در این شرایط واقعا كارمان به سختی انجام می‌شود. سعی كردیم تعداد افراد حاضر بر سر پروژه كم باشد. همه همكاران ضدعفونی می‌شوند و حتی آشپزی را خودم انجام می‌دهم تا از سلامت غذا مطمئن باشیم. او ادامه می‌دهد: در حال حاضر با حضور تهیه‌كننده و چند تن از دوستان، ویدئوهای رسیده را بررسی و بهترین‌ها را برای داوری هیات داوران انتخاب می‌كنیم.


قوانین «خونه مونی»
شركت‌كنندگان این مسابقه باید قوانینی را رعایت كنند تا به مرحله داوری برسند. یكی از این موارد این است كه ویدئوها باید در خانه و باحضور افراد خانواده باشد. یعنی شركت‌كنندگان نباید برای تصویربرداری ویدئوهای خود در خانه ماندن كه این روزها زیاد به آن توصیه می‌شود را نادیده بگیرند. همچنین هر گروه باید استعداد خود را در 5 دقیقه به نمایش بگذارد؛ درواقع نباید زمان ویدئوبیش از این باشد. دیگر این‌كه داوران ویدئوهایی كه به منظور دیگری، غیر از این برنامه ضبط شده باشند، را داوری نمی‌كنند و حتما باید در ابتدای ویدئوبیان شود كه برای شركت در «خونه مونی» ضبط شده است. دیگر موارد هم این است كه حتما موازین شرعی و اخلاقی رعایت شود و همچنین دوربین شركت‌كننده ویدئورا به صورت افقی تصویربرداری كند.
برای ارسال ویدئوبه این برنامه هم چند راه معرفی شده است. یكی این‌كه از شبكه‌های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام، بله استفاده یا ویدئورا در وب‌سایت آن به نشانی www.khoonemooni.com  بارگذاری شود و نام ویدئوی ارسالی هم باید شماره تلفن همراه شركت‌كننده باشد.


داوری، بازی و نمایش
رضوی درباره بخش‌های مختلف آن می‌گوید: ویدئوهایی را پخش و با خانواده‌های برتر به صورت اسكایپی ارتباط برقرار می‌كنیم. بخش داوری ویدئوها حدود یك ربع است، اما علاوه‌بر اینها «خونه‌مونی» آیتم‌های متنوعی دارد. یكی از آیتم‌ها ورود داور پنجم است. به دلیل كرونا ما گیت ضدعفونی طراحی كردیم كه عبور از آن خودش حالت سرگرمی دارد. آیتم‌های نمایشی، گفت‌وگوی داوران با داور پنجم، بازی‌های گروهی مثل اسم فامیل میان داوران و... هم از دیگر بخش‌های برنامه است.



علی مشهدی، میزبان «خونه مونی»
این برنامه یك مسابقه سرگرم‌كننده است كه در عین حال، نگاهی هم به آینده استعدادهای شركت‌كننده در آن دارد. به گفته مسعودی اگر نمایشی كه برایشان می‌فرستند خیلی باحال باشد، در سریال بعدی حتما از آنها استفاده می‌كند. او به‌جام‌جم می‌گوید: این مسابقه فقط استعدادیابی نیست، بلكه مهم‌تر از آن خلاقیت و سرگرم شدن و كم شدن آلام مردم در روزهایی است كه مجبورند در خانه بمانند. ولی به هر حال اگر ببینم شخصی در زمینه بازیگری استعداد خوبی دارد، حتما از او در كارهای بعدی‌ام استفاده می‌كنم. كارگردان برنامه درباره جذابیت برنامه برای مخاطبان بیان می‌كند: اصولا كارهایی كه مردم در آن مشاركت دارند؛ به‌ویژه آثار سرگرمی برای مخاطبان جذاب است. الان بالای چند هزار ویدئوبرای ما ارسال شده است و این نشان از دوست‌داشتنی بودن كار برای مردم دارد.