تنش‌های ویروسی در خانواده

تنش‌های ویروسی در خانواده

ساسان غلامی بازپرس دادسرای جنایی تهران


کرونا در ایران مانند دیگر کشورها، مشاغلی را تحت تاثیر قرار داده  و مردانی که پیش از شیوع این بیماری بیشتر ساعات روز را در بیرون از خانه بودند حالا تمام وقت در خانه هستند. درست است که حضور در کنار اعضای خانواده در این شرایط خوب است و باعث می شود اعضای خانواده بیشتر همدیگر را ببینند  و زمان بیشتری را کنار هم بمانند؛ اما از سوی دیگر شاهد سردی روابط و بروز اختلاف‌هایی در میان زوجین در سطح جامعه هستیم و بیماری کرونا بر روابط میان زوجین هم بی تاثیر نبوده است. گاه این اختلاف‌ها از بگو مگوهای ساده و پیش پا افتاده یا انتقادهای معمولی در زندگی شروع می شود و  همین  اختلاف‌های ساده  و حل‌نشدن آنها تبدیل به یک تنش طولانی مدت و گاه آسیب‌های شدیدی میان زوجین و دیگر اعضای خانواده  شود . سردی روابط میان زوجین و  کاهش سعه صدر  آنها در برابر مشکلات و افزایش  بگو مگو و اختلاف هایشان باعث بروز دعوای حقوقی از جمله  طلاق میان زوجین یا قهر زن از خانه می شود . با افزایش تنش‌ها این درگیری به زد و خورد و گاهی قتل نیز کشیده می شود. بنابراین باید در این زمینه زوجین دقت لازم را داشته باشند و اختلاف‌های به‌وجود آمده در خانه را - که گاه خیلی پیش پا افتاده است - کاهش دهند.  
شیوع کرونا که همه  خانواده‌ها را با خود درگیر کرده است ،این موضوع را می طلبد که با دقت و تعامل بیشتری  به  موضوع نگاه کنند، اختلاف و بگو مگوهای  رخ داده در خانه را کاهش دهند و فضای امن روانی برای خود و دیگر  اعضای خانواده فراهم کنند.
همچنین بحران پیش رو در خانه را که ممکن است کانون خانواده‌هایشان را هدف بگیرد،  مدیریت کنند. با توجه به این که اعضای خانواده  مدت زمان بیشتری را کنار هم   می‌گذرانند، برای طول روز برنامه ریزی کرده و وقت خود را با کار در منزل، کتاب خواندن و تماشای فیلم سپری کنند. مردان در کارهای خانه وقت بیشتری بگذارند و برای تنوع گاهی آشپزی را برعهده بگیرند. همچنین در‌موقع عصبانیت سعی کنند از روش‌های کنترل خشم استفاده کنند  و با طولانی شدن اختلافات از مشاوره‌های تلفنی یا کمک بزرگان فامیل بهره ببرند.
زوجین در این ایام باید در کنار هم برای مقابله با این روزهای سخت تلاش کنند و توجه داشته باشند این شرایطی است که جامعه را درگیر خود کرده و فقط مربوط به خانواده آنها نیست.