شاعر آشفته دنیای فوتبال

مروری بر تمام حواشی و جنجال‌های دور و نزدیك رونالدینیو؛ ستاره‌ای که حالا سلطان حاشیه‌است

شاعر آشفته دنیای فوتبال

 ستاره‌های زیادی در دنیای فوتبال ظهور كرده‌اند كه خاطرات به جا مانده از آنها، در ذهن بسیاری از فوتبال دوستان باقی مانده است. عناوین و لقب‌های متعددی هم از سوی هواداران و طرفداران فوتبال به آنها اطلاق شده است. اما هواداران، لقب «شاعر فوتبال» را در تمام این سال‌ها فقط به یك نفر دادند و او هم رونالدینیو برزیلی است. نوع بازی و تكنیك ناب او به قدری زیبا و دلنشین بود كه با وجود تمام شدن دوران فوتبالی‌اش، هنوز كلیپ‌های او در فضای مجازی دست به دست می‌شود. اما همچون بسیاری دیگر از ستاره‌های برزیلی مستطیل سبز، رونالدینیو نیز در دوران فوتبالی‌اش اسیر حاشیه‌ها و جنجال‌هایی بود كه تا همین امروز هم‌ ادامه دارد.
تازه‌ترین جنجال او كه طی یك ماه گذشته در رسانه‌ها مطرح شده، سفر به پاراگوئه با گذرنامه جعلی و چند هفته زندانی شدن در این كشور بود. او حالا برای ادامه دوران حبس خود به یك هتل چهار ستاره فرستاده شده و باید امیدوار بود كه جنجال تازه‌ای در محل اقامت جدیدش به وجود نیاید. در همین راستا، نگاهی كوتاه به حواشی و اتفاقات خبرسازی می‌اندازیم كه این فوتبالیست در دوران حرفه‌ای‌اش با آن درگیر بوده است.
پایان ناخوشایند در بارسا
اوجگیری لیونل مسی در بارسلونا با دوران افول رونالدینیو در این تیم همزمان شد. وقتی ستاره برزیلی در سال 2008 نیوكمپ را ترك كرد، برای خیلی‌ها این سؤال پیش آمد كه چرا بارسایی‌ها از حضور دو فوق ستاره در تیم‌شان برای مدت بیشتری استفاده نكردند. الكساندر هلب، هافبك آن روزهای بارسا بعدها پشت پرده این ماجرا را
فاش كرد.
او گفت كه در همان فصل یك روز رونالدینیو و دكو با حالتی غیر طبیعی وارد زمین تمرین شدند كه باعث تعجب خیلی‌ها شد. همان زمان مدیران تصمیم گرفتند در پایان فصل رونالدینیو را از بارسا بیرون كنند زیرا می‌ترسیدند رفتارهای او بر ستاره جوانی همچون مسی نیز
تاثیر بگذارد.
او در ادامه با قراردادی به ارزش 25 میلیون یورو به میلان رفت و در روز معارفه‌اش در سن‌سیرو حدود 40 هزار نفر شركت كردند. گرچه او در فصل نخست توانست با میلان به قهرمانی در سری A برسد اما فصل بعد اسیر حاشیه شد و آنچلوتی مجبور شد در بسیاری از بازی‌ها او را نیكمت‌نشین كند. بعد از میلان، باشگاه انگلیسی بلك برن به دنبال رونالدینیو بود و دستمزد سالانه حدود هفت میلیون یورو را به او پیشنهاد داد، اما او هوای وطن به سرش زده بود و به برزیل برگشت و در كنار عضویت در چند تیم كشورش، بیشتر در مهمانی‌ها و جلسات حاشیه‌ساز با دوستانش دیده می‌شد.
خانه‌های پر دردسر
در تمام سال‌هایی كه حاشیه در كنار رونالدینیو بوده، برادرش روبرتو نیز پای ثابت این جنجال‌ها بوده است. او از ثروت به دست آمده در فوتبال، به سمت ساختمان‌سازی رفت و مدیریت آن را به برادرش سپرد كه البته چیزی جز جنجال و جریمه برای او نداشت. اولین جنجال او در این زمینه در سال 2015 رقم خورد كه قصد داشت در یك منطقه حفاظت شده بدون جواز دولتی ساختمان‌سازی كند. مقامات برزیلی به دلیل این تخلف، پاسپورت او را ضبط و برایش جریمه یك میلیون یورویی در نظر گرفتند.
البته این پایان خلاف‌های او در این صنعت نبود. او مدتی بعد در خانه ویلایی‌اش در منطقه پورتو آلگره، اقدام به ساختن یك اسكله كرد كه با اقدام قاطع مقامات قضایی برزیل رو به رو شد. جریمه‌ای حدود 200 هزار یورو برای او تعیین شد اما او آنقدر در این زمینه كوتاهی كرد كه جریمه به حدود یك میلیون یورو رسید.
پسر پر حاشیه
در كنار این موارد، باید به زندگی شخصی رونالدینیو نیز اشاره كرد كه بارها اسیر حواشی متعدد شد. در سال‌های حضور در میلان، حضور او در مهمانی‌های نامتعارف بارها در رسانه‌ها مطرح شد، اما اوج این حواشی زمانی رقم خورد كه او به برزیل بازگشت.رسانه‌های این كشور افشا كردند كه ستاره سابق تیم ملی‌شان همزمان با دو خانم ازدواج كرده است. افشای این خبر باعث شد سال‌های آخر حضور رونالدینیو در مستطیل سبز هم با حاشیه همراه باشد.
او در همان زمان، این خبر را بزرگ‌ترین دروغی خواند كه در عمرش شنیده است. اما رسانه‌ها چند وقت بعد اعلام كردند یكی از همان خانم‌ها بعد از آن‌كه بر سر جدایی با او به توافق نرسیده، شكایتی علیه‌اش مطرح و مبلغ زیادی پول به عنوان مهریه دریافت كرده بود. وجود این اتفاقات جنجالی و حاشیه‌ای موجب شد شركت‌های تجاری كه با او قرارداد اسپانسری داشتند، یكی پس از دیگری او را كنار بگذارند.
البته برای این حاشیه‌ها نباید صددرصد تقصیر را متوجه رونالدینیو دانست چون او هم مانند بسیاری از بازیکنان برزیلی از نهایت فقر به اوج شهرت و ثروت رسید و متاسفانه نتوانست این اختلاف طبقاتی را هضم کند.