خودروی خود را   از «امتا» بخرید

جزئیات تازه از نحوه ثبت‌نام و سامانه فروش خودرو

خودروی خود را از «امتا» بخرید

به دنبال افزایش شدید قیمت خودروها در سال جاری، از هفته گذشته طرح‌های جدیدی برای ساماندهی بازار خودرو معرفی شد. افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها، احتکار محسوب شدن پارک خودروهای صفر بدون پلاک، حذف گارانتی خودروهای صفر سه ماه پس از تحویل در صورت عدم مراجعه به شرکت و تغییر نحوه فروش مهم‌ترین تصمیماتی است که از سوی دستگاه‌های اجرایی اتخاذ شده و قرار است از این هفته به اجرا درآید.
قطعاً مهم‌ترین تغییری که برای ساماندهی بازار خودرو اتخاذ شده، مربوط به شیوه فروش است. قبلا پس از باز شدن سایت‌های اینترنتی خودروسازان به مدت چند دقیقه صدها هزار نفر برای ثبت‌نام وارد سایت می‌شدند که شائبه‌هایی ایجاد کرده بود. نهایتاً هر فرد که موفق به ثبت‌نام می‌شد با توجه به فاصله چشمگیر قیمت خودرو در بازار با قیمت کارخانه‌ای، سود کلانی به جیب می‌زد. اکنون مقرر شده سایت‌های فروش خودروسازان به مدت یک هفته باز باشد تا همه متقاضیان امکان ثبت‌نام داشته باشند. طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت به‌منظور افزایش عرضه تا سقف 40درصد از ظرفیت تولید روزانه خودروسازان به فروش‌های موسوم به فوق‌العاده اختصاص خواهد یافت که زمان تحویل خودرو بدون احتساب سود مشارکت تا سه ماه تعیین شده است. درواقع خودروسازان می‌توانند تا سقف ۴۰درصد از تولیدات روزانه خود را به صورت فروش فوق‌العاده عرضه کنند و ۶۰درصد باقیمانده نیز به ایفای تعهدات گذشته و همچنین طرح‌های پیش‌فروش اختصاص خواهد یافت.
با شرایط جدید، فروش فوری و تحویل یک‌ماهه خودرو دیگر وجود نخواهد داشت و زودترین زمانی که خودرو تحویل مشتری می‌شود، سه ماهه است.
مراحل جدید ثبت‌نام خودرو
متقاضیان باید پیش از مراجعه به سایت فروش خودروسازان برای ثبت‌نام، نسبت به نام‌نویسی و ایجاد کاربری شخصی در سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا)، به آدرس اینترنتی https://ecsw.ir اقدام کنند.
 در این سامانه، مشخصات شناسنامه‌ای، شماره حساب بانکی و شماره تلفن همراه متقاضیان خرید خودرو با هم مطابقت داده می‌شود؛ چراکه ضروری است اطلاعات هویتی و کدملی متقاضی با شماره حساب واریز وجه مطابقت کامل داشته باشد تا امکان بازگشت پول به حساب مشتریان در صورت انتخاب نشدن در قرعه‌کشی فراهم باشد.
 پس از بازگشایی سایت‌های اینترنتی خودروسازان برای فروش، متقاضیان یک هفته یا چند روز برای ثبت‌نام در سایت‌های خودروسازان وقت دارند.
 پس از ثبت‌نام متقاضیان در سایت‌های خودروسازان، سامانه امتا به صورت اتوماتیک، ثبت‌نام‌های انجام شده و اطلاعات مشتریان را بررسی و راستی آزمایی و افراد واجد شرایط را مشخص می‌کند.
 پس از این مرحله، متقاضیان واجد شرایط، یک هفته فرصت دارند تا ۵۰درصد از مبلغ خودروی موردنظر خود را به حساب خودروساز واریز کنند.
پس از یک هفته قرعه‌کشی برای تخصیص خودرو به مشتریان واجد شرایط با حضور نمایندگانی از سازمان‌های ذی‌ربط و دستگاه‌های نظارتی به وسیله نرم‌افزار انجام خواهد شد.
 اسامی انتخاب‌شدگان ظرف 48 ساعت پس از برگزاری قرعه‌کشی در سامانه فروش خودروسازان قرار خواهد گرفت.
 این افراد طی حداکثر یک هفته فرصت خواهند داشت برای نهایی شدن فرآیند خرید خودروی خود مابقی وجه را واریز کنند.
 پول واریزی افرادی که در قرعه‌کشی انتخاب نشده‌اند طی یک هفته به حساب آنها بازگشت داده می‌شود. به همین دلیل ضروری است پرداختی اولیه از حسابی باشد که متعلق به متقاضی اصلی خرید خودروست.
خودروی کسانی که در قرعه‌کشی برنده می‌شوند، سه ماه پس از تکمیل وجه تحویل داده خواهد شد.
 شرایط ثبت‌نام خودرو عبارتند از:
 هر کد ملی فقط یک دستگاه خودرو
 داشتن گواهی‌نامه رانندگی
 سن بالای 18 سال
 فاصله زمانی 36 ماهه از آخرین ثبت‌نام یا تحویل خودرو
 تعلق شماره حساب بانکی و موبایل به شخص متقاضی
 در رهن بودن سند خودرو تا یک سال
روش‌های جدید پیش‌فروش
بر اساس تصمیمات جدید، پیش‌فروش‌های خودروسازان برای بازه زمانی 3 تا 12 ماه نیز بدون محاسبه سود مشارکت خواهد بود و صرفاً برای طرح‌های مشارکت در تولید با موعد تحویل 12 تا 24 ماه دست‌کم 6درصد و موعد تحویل بالاتر از 24 ماه 12درصد سود محاسبه خواهد شد.
 در این روش‌ها امکان ثبت‌نام تمامی متقاضیان در پایگاه فروش اینترنتی خودروسازان فراهم است. در صورت تکمیل ظرفیت در روش پیش‌فروش، متقاضی امکان خرید در قالب طرح مشارکت در تولید را خواهد داشت. در این روش نیز 50درصد از مبلغ خودرو اخذ و مابقی نیز پس از صدور دعوتنامه و بر‌اساس قیمت زمان تحویل دریافت خواهد شد.  
سامانه امتا چیست؟
 سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) از سال گذشته با هدف رفع نیاز کسب‌وکارهای الکترونیکی در خصوص شناسایی و احراز مشتریان و همچنین تسهیل فرآیند تعامل مشتریان با کسب‌وکارها در بستری امن طراحی و پیاده‌سازی شد. خاستگاه اصلی این سامانه، نیازی بود که کسب‌وکارهای الکترونیکی داشتند. مشکلات به وجود آمده در بسترهای آگهی الکترونیکی در سال‌های اخیر و ایجاد التهاب در فضای عمومی کشور، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی را بر آن داشت که در کوتاه‌ترین زمان ممکن سامانه را در اختیار مشتریان و کسب‌وکارها قرار دهد.
با استفاده از سامانه امتا، مشتریان نیاز به ثبت‌نام‌های متعدد در وب‌سایت‌های مختلف ندارند. مدیریت اطلاعات قابل دسترس کسب‌وکارها، در دست کاربر است. در صورت نیاز به اصلاح اطلاعات، فرد با یک‌بار مراجعه به سامانه امتا و اصلاح اطلاعات موردنظر می‌تواند اطلاعات به‌روز شده خود را در اختیار سایت‌های فروش اینترنتی قرار دهد. اما تا پیش از آن‌که خودروسازان برای فروش محصولات خود، مشتریان را به سامانه امتا ارجاع دهند، این سامانه چندان در معرض عموم نبود. از هفته گذشته خودروسازان اعلام کردند متقاضیان برای خرید اینترنتی خودرو باید به سامانه امتا مراجعه و ثبت‌نام کنند. شیوه ثبت‌نام در این سایت هم ساده است و با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل، کد رهگیری برای افراد صادر می‌شود و پس از درج کد رهگیری، وی می‌تواند اطلاعات هویتی و بانکی خود را در سامانه درج کند. البته با افزایش مراجعه مردم به این سایت در روزهای اخیر، برخی افراد برای ثبت‌نام در آن دچار مشکل شده‌اند، زیرا کد رهگیری برای آنها صادر نمی‌شود.
 قیمت جدید خودروها اعلام نشد
 در شرایطی که هفته گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار، رئیس شورای رقابت اعلام کرد قیمت خودروهای ایران‌خودرو  و سایپا بر اساس دستورالعمل جدید این شورا از فردای آن روز (۲۳ اردیبهشت) تعیین و اعلام خواهد شد؛ اما این وعده هنوز عملی نشده و تا این لحظه جز چهار خودروی گروه سایپا هیچ نرخی برای خودروها اعلام نشده است. براین اساس برای چهار مدل از محصولات گروه سایپا قیمت‌ها بدین شرح است که پراید ۱۱۱، ۴۲ میلیون و صد هزار تومان، ساینا ۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، تیبا صندوقدار ۵۲ میلیون تومان و تیبا ۲ (تیبا هاچ‌بک) ۵۹ میلیون تومان تعیین قیمت شده‌اند.